Oman asiakaskunnan näköiset kaupat erottuvat

Jaa

K-kauppiaat ympäri Suomen virittelevät nyt kauppansa liikeideaa juuri oman asiakaskunnan näköiseksi. Lahdessa K-Rauta Holman kauppias Kimmo Tirkkonen luottaa kolmen A:n voimaan.

ASIAKAS, ASENNE JA AMMATTITAITO – siihen tiivistyy K-Rauta Holman kauppakohtainen liikeidea ja ”Holman henki”.

– Jokainen myyjistä osaa mantran vaikka unissaan, diplomikauppias Kimmo Tirkkonen sanoo. 

– Toteutamme siis myyttiä palvelevasta rautakaupasta, hän vitsailee. Hän pitää tärkeänä löytää ylivoimatekijä kilpailijoihin nähden. – Meillä se on porukka, josta löytyy moniosaamista, positiivista asennetta ja joustavuutta. Seiniä voidaan rakentaa ja tavaraa tilata, mutta pelin ratkaisee hyvä jengi ja yhteishenki.

Holmassa henkilökunta tuuraa toisilla osastoilla, kun työkaverit sairastavat, ovat koulutuksissa tai lomailevat. Koulutukseen ja ammattitaidon kehittämiseen satsataan. – Meillä on useita kassataitoisia ja jokainen osaa ajaa trukkia, kauppias kertoo.– Myymäläratkaisut on tehty asiakasnäkökulmasta ja tarjoamme toivottuja lisäpalveluja. Tavoitteenamme on tehdä asioita vähän paremmin joka päivä.

K-RAUTA HOLMAN ASIAKKAISTA yli puolet on yritysmyyntiasiakkaita. Hyväksi havaittu keino erottua kilpailijoista on Tirkkosen mukaan tehokas logistiikka. Holman paketti- ja kuorma-autot kiertävätkin säännöllisesti työmailla tuomassa tavaraa.

– Pilotoinnissa olevassa työkalupalvelukonseptissa autamme asiakkaitamme muun muassa takuuasioiden hoidossa ja niihin liittyvässä logistiikassa, Tirkkonen sanoo.

Kauppiaalla on aikaa vaihtaa kuulumiset asiakkaiden kanssa. Hän kokee myymälätyön myös tärkeäksi osaksi johtamista.

– Perehdytän itse uudet työntekijät. Olisi vaikea kehittää toimintaa, jos ei tietäisi, mitä kaupassa oikeasti tapahtuu ja mitä mieltä asiakkaat ovat. Asiat eivät mene eteenpäin itsestään. Mikäli muutosta halutaan, niin uudenlainen kulttuuri pitää aina rakentaa sisältä päin, ihmisten kautta, ja kauppiaan tulee olla etujoukoissa.

 

K-CITYMARKET JYVÄSKYLÄ SEPPÄLÄN kauppias Vesa Nurminen päätti hemmotella asiakkaitaan oikein kunnolla – lopputuloksena valmistui yksi Suomen hienoimmista kaupoista.

Heti kauppaan elintarvikepuolelle astuessaan aistii, että nyt on jotain parempaa tarjolla. Huomio kiinnittyy makeisosaston suklaajunaan ja irtomakeisten yläpuolella olevaan putkistoon, josta karkit ikään kuin putoavat kalusteeseen valittavaksi.

Asiakkaat tuntuvat pitävän uudistetusta kaupastaan. Kiitoksia satelee niin kaupan käytävillä kuin sosiaalisessa mediassakin. – Posket punaisena saa olla, ja todella nöyränä asiakkaiden kiitosten kanssa, Nurminen sanoo.

Heviosaston pöydät, valaistus ja puulaatikot sekä upea yrttiesittely vievät mielen torille ostamaan satokauden herkkuja. Sen jälkeen alkaa kaupan viihtyisä kahvila. Viereisestä leipomosta tulee uunituoretta pullaa ja sämpylää linjastoon tarjolle läpi päivän, ja puhelimenkin saa ladattua pöydässä. Tyylikkäällä panimo- ja viiniosastolla asiakas voi selata tabletilla oluiden arvioita tuotteita valitessaan, tai istahtaa viiniloungen sohville hengähtämään. 

PALVELUTISKILLÄKÄÄN ei ole tehty keskitien ratkaisuja. Leikkeletiskin valikoimaan on tuotu lukuisia uutuuksia, kuten italialaisia ilmakuivattuja kinkkuja ja espanjalaisia salameja, joista osa roikkuu linjaston takana kylmäkaapissa näyttävästi koukuissaan. Lihatiskistä löytyy Wagyu-nautaa, lähitilan karitsaa, erilaisia rotukarjan vaihtoehtoja ja Dry Aged -kypsytettyä lihaa. 

Myös kaupan kalatiski on kuin suoraan keskieurooppalaisesta kauppahallista. On jäähilepöytää, naruista roikkuvia palloja, aaltoja muistuttavia kuvioita ja diginäyttöä, jossa pyörii teemaan kuuluvaa meriaiheista kuvaa. Seinän valaistuista puutauluista voi lukea tuotteisiin liittyvää infoa. Kalateemaa vahvistaa kauppaan avattu sushikioski. 

IDEOITA KAUPAN RAKENTAMISEEN Nurminen on hakenut niin maailmalta kuin Suomen kaupoistakin. Lopputulos on yhdistelmä kauppiasuran tuomaa kokemusta, tiivistä yhteistyötä sidosryhmien ja henkilökunnan kanssa sekä tietysti uskoa omaan tekemiseen.

– Ajatus oli, että Jyväskylän alueen asiakkailta puuttuu tämän kaltainen kauppa. Ajattelin, että tämä tehdään vain kerran ja se pitää tehdä kunnolla, Nurminen sanoo.

 

KUN KAUPPIAS MARKO LAAKSONEN avasi ensimmäisen kerran uuden myymälänsä, K-Supermarket Ratinan, ovet asiakkaille, tavoitteena ei ollut yhtään vähempää kuin tulla Tampereen laadukkaimmaksi ruokakaupaksi, joka vakuuttaa asiakkaat valikoimalla, laadulla ja palvelulla.

Myymälän kohderyhmäksi kauppias visioi erityisesti kokkailijat ja herkuttelijat. Myös satunnaisista ohikulkijoista tuli merkittävä asiakasryhmä, joita palvelee laadukas take away -osasto.

Nyt, reilu vuosi myöhemmin Laaksonen on tyytyväinen mies. Asiakkaat ovat löytäneet hyvin myymälän, joka näyttää ja tuntuu juuri siltä, miltä kauppias oli halunnutkin.

– Meillä tuotteet ovat etusijalla: valikoimamme on laaja ja esillepano herkullinen. Kaupassa tulee ruokaa arvostava fiilis, mutta ei niin, että tuntuisi kalliilta tai liioittelulta, hän kuvailee.

MYYMÄLÄN KRUUNU on kalatiski, joka hakee vertaistaan. – Tampereella kalat on totuttu hakemaan Kauppahallista, mutta meillä valikoima, hinnat ja saatavuus ovat paremmat, Laaksonen sanoo ylpeänä.

Lihatiski ei kalpene vertailussa. Sen takana kaapissa on vaikuttavan kokoinen lihakimpale riippumassa herkulliseksi. Myymälän vahvuuksia ovat myös erikoisuudet, uudenlaiset näkökulmat ruokaan sekä tuulahdukset maailmalta.

– Meillä on esimerkiksi öljyjä ja balsamicoja tarjolla enemmän kuin koko Hämeenkadulla yhteensä! kauppias sanoo.

LAADUN JA KOTIMAISUUDEN suosio on Laaksosen mukaan taas ollut voimakkaassa kasvussa. Myös ruoan alkuperän luotettavuus on tärkeää. Kaupassa alueen pientuottajat ovatkin näkyvässä ja kasvavassa roolissa, ja niiden tuotteet on merkitty selvästi. Kasvis- ja vegeruoka, ja ekologisuus ylipäätään, on kovassa kasvussa. – Kauppiaana velvollisuuteni on ohjata asiakkaita hienovaraisesti kohti parempia valintoja tarjoamalla vaihtoehtoja esimerkiksi muoville, hän kokee.

– Ihmiset ovat selvästi nyt valmiita tekoihin.

 

K-MARKET OUNASMETSÄ heräilee Rovaniemellä kukonlaulun aikaan, kahvi porisee ja tuoreet lämpimäiset tuoksuvat. Se kaikki on helmikuussa startanneiden uudistusten tulosta. Niiden myötä entinen Siwa puettiin modernin K-Marketin asuun.

– Paistopiste ja kalusteet uusittiin, leiville raivattiin lisätilaa ja heviosastosta tehtiin vesiputouksen mallinen, Ounasmetsän ja K-Market Pöykkölän kauppias Tanja Rytilahti listaa. Kaupan avaamista aikaistettiin arkisin puoli seitsemäksi, jotta sairaalan aamuvuorolaiset ehtivät hakea evästä ennen töiden alkua.

TÄRKEIMPÄNÄ MUUTOSMOTIVAATTORINA toimi kaupan monipuolinen asiakaskunta. Se koostuu niin tien toisella puolella sijaitsevan sairaalan henkilökunnasta ja asiakkaista, viereisen oppilaitoksen oppilaista, rakennustyömaiden duunareista, läheisen hoivakoti- ja omakotitaloalueen asukkaista kuin taksikuskeista ja frisbeegolffareistakin. Lähes kaikkia yhdistää yksi asia: pikkunälkä.

– Valikoimistamme täytyy aina löytyä riittävästi heti syötävää, kuten salaatteja, leipiä ja take away -kahvia. Tarjolla pitää olla myös lehtiä ja makeisia potilaiden ja omaisten tarpeisiin, Rytilahti kertoo.

Asiakaspalaute kertoo, että uudistuksissa on onnistuttu. – Pyrimme täyttämään kaikki asiakastoiveet ja olemaan asiakkaiden apuna. Siksi he tulevat myös takaisin, Rytilahti ynnää.

PALVELUA SUURELLA SYDÄMELLÄ, sanoo Rytilahden johtamien K-marketien yhteinen slogan. Asiakkaita palvellaan heidän toiveitaan ja tarpeitaan kuunnellen.

Luotettava ja asiansa osaava henkilökunta on tärkein tukipilari vuonna 2017 kahden ex-Siwan puikkoihin tarttuneelle Rytilahdelle. Sen ansiosta vuorottelu kahden kaupan välillä käy kevyemmin ja uudistuksetkin on mahdollista panna täytäntöön.

– Ilman hyviä työntekijöitä tästä ei tulisi mitään, kauppias toteaa.

 

Tekstit: Mari Frisk, Jani Tynkkynen, Miia Hiiri ja Maria Paldanius /

Kuvat: Johannes Wiehn, Jani Tynkkynen, Kalle Parkkinen ja Maria Paldanius

 

Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta 5/2019