Siirry sisältöön

Mikä kirittää huippukauppiaita?

26.10.2021

K-Citymarket-ketjusta löytyy kauppiaita, jotka ovat luoneet kaupoistaan lähes nähtävyyksiä asiakkaidensa toiveiden ja mieltymysten ohjaamina. Nyt kolme huippuosaajaa kertoo, mistä uudet ideat löytyvät ja kuinka intohimo pysyy yllä.

KETJUN 50-VUOTISJUHLIEN tiimoilta järjestetyssä mediatilaisuudessa inspiraation lähteitään avasivat diplomikauppias Hannu Aaltonen Turun Kupittaalta (kuvassa oikealla), kauppias Petri Putila Pirkkalasta (kuvassa keskellä) ja kauppias Kimmo Sivonen Vantaan Tammistosta (kuvassa vasemmalla). Paneelin fasilitaattorina toimi ketjujohtaja Ari Sääksmäki. Ensimmäiseksi pureuduttiin intohimon lähteisiin.

– Kaikki lähtee asiakkaista, kauppansa uudistuksen vastikään valmiiksi saanut Kimmo Sivonen pohjustaa. Hän kertoo seuraavansa, tietenkin, mitä kilpailijat ovat keksineet ja hakevansa inspiraatiota myös maailmalta ja Internetin syövereistä. – Ideat pitää kuitenkin aina suodattaa pohtimalla, mikä toimisi sovellettuna omassa kaupassa ja yllättäisi juuri meidän asiakkaat myönteisesti.

Tammiston K-Citymarketille on satanut viime aikoina ylistävää palautetta kansainvälisiä tahoja myöten. Syyskuussa maailman johtava kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijajärjestö IGD valitsi kaupan Kuukauden kaupaksi – mielenkiintoisimmaksi ja edistyneimmäksi saman kuukauden aikana arvioiduista kaupoista. Miltä se tuntui ja yllättikö perusteluissa jokin?

– Tuntui tietysti hienolta, kun omien asiakkaidemme eteen tehty tuotti tällaisen tunnustuksen. Yllättävää oli se, että lähi- ja pientuottajien tuotteiden osuus on meillä kansainvälisestikin vertaillen todella suuri. Minulle on tullut eri puolilta maailmaa kyselyjä siitä, miten olemme saaneet tämän aikaiseksi, Sivonen kertoo.

Maaliskuussa Lahdesta Pirkkalaan siirtynyt Petri Putila jatkaa ajatusta asiakaslähtöisyydestä toiminnan moottorina. – Eteenpäin ajaa vahva halu tarjota asiakkaille kokemuksia, joita he eivät muualta saa. Se edellyttää, että sietää myös epäonnistumisia. Niistä syntyy usein uusia ideoita. Kehittyminen on oppimisprosessi ja jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaiden kanssa. Onnistumiset näkyvät hyvin nopeasti palautteessa.

SUOMEN SUURIMMAN K-Citymarketin Hannu Aaltonen tunnetaan intohimoisena kehittäjänä. Hän peräänkuuluttaa luovuutta, jonka katsoo olevan olennainen ominaisuus kaupan työssä.

– Tavoitteeksi pitää ottaa tehdä asiat joka päivä eilistä paremmin. Asiakkaiden tulee kokea, että kaupassa tapahtuu koko ajan. Toiset K-kauppiaat ovat tässä parhaita kirittäjiä, ja intohimo kehittämiseen voi nousta myös ulkomailta, itse käyn tuon tuosta hakemassa ideoita hyviksi kehutuista kaupoista.

Kupittaa on valittu useana vuotena ketjunsa parhaaksi asiakastyytyväisyydessä.

– Se perustuu juuri tähän kehittämiseen, ja siinä hyvä henkilökunta on kaiken a ja o. Toinen avaintekijä on asennoituminen asiakaspalautteeseen. Vastata pitää todella nopeasti ja perustella myös, jos jotain toivomusta ei pystytä toteuttamaan. Pitäähän kaupasta löytyä ne tuotteet, joita asiakkaat hakevat, Aaltonen selvittää.

Petri Putila korostaa niin ikään henkilökunnan merkitystä. Hän on varsin nuorena Citymarket-kauppiaana ehtinyt siirtyä jo kahteen kertaan suuriin saappaisiin ottaessaan vuonna 2018 haltuun Suomen vanhimman K-Citymarketin Lahti Paavolan ja tänä keväänä Pirkkalan, joka valittiin toissa vuonna Suomen parhaaksi ketjun kaupaksi.

– Lähdin Pirkkalassa liikkeelle keskustelemalla ja sparrailemalla edellisen kauppiaan ja loistavan henkilökuntamme kanssa. Meillä on töissä noin sata henkilöä ja haastattelin heidät kaikki. Tietysti myös data ja asiakastyytyväisyystutkimukset olivat kovassa käytössä, kun valitsimme mihin keskitymme, Putila kertaa.

VIISIKYMPPISEN ketjun juhlavuonna on kiinnostavaa kuulla kauppiaiden havaintoja asiakkaiden tarpeiden muutoksista vuosien aikana.

– Lahden Launeen K-Citymarketissa meillä oli 90-luvun alussa valikoimissa 6 000 tuotetta ja se riitti. Nyt pitää olla jokaiselle juuri oikeat tahinit ja chilit, Hannu Aaltonen kuvailee ja kertoo valinneensa vuonna 2004 Kupittaan ykkösjutuksi parhaat valikoimat.

– Nyt artikkelimäärä on kivunnut jo 37 000:een, ja sen lisäksi haluamme olla edelleen iholla myös hinnoissa. Kuten seniorikauppias Vesa Laakso aikoinaan sanoi, saman katon alta pitää löytyä sekä herkkukauppa että halpahalli. Nykyään yhtälöön täytyy lisätä verkkokauppa, jolla on tulevaisuudessa kivijalan rinnalla suuri rooli, Aaltonen jatkaa.

Kimmo Sivonen nostaa esiin valtavan muutosvauhdin. –Ennen trendit tulivat ja me vastasimme niihin. Nyt me luomme trendejä kaupoissamme. Pitää juosta, että pysyy paikallaan.

Ari Sääksmäki nostaa päärooliin strategisen linjauksen, joka toi kauppiaat ja kauppakohtaisen tekemisen keskiöön. – Jokainen K-Citymarket-kauppias on rakentanut oman kauppansa juuri omalle asiakaskunnalleen ketjun vahvuuksia hyödyntäen. Tuloksena on syntynyt maailmanluokkaa olevia palkittuja kauppoja, joissa näkyy vahva paikallinen kädenjälki.

TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Mikko Käkelä

 

Lue koko juttu 28.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta


Hei K-kauppias! Jäseninfoa Kauppiassivuilla.