Tällainen on tulevaisuuden ruokakauppa

Jaa

K-ryhmän visioissa tulevaisuuden kauppa on yhteisöllinen ja elämyksellinen. Kauppaan tullaan muista syistä kuin kiertelemään hyllyväleissä. Tulevaisuuden ostoskoreissa korostuvat tuotteet, jotka tukevat asiakkaan henkilökohtaisia tavoitteita ja arvoja.

K-ryhmän asiantuntijoiden tulevaisuuden näkemyksissä yhdistyvät fyysisen kivijalan ja verkkokaupan parhaat piirteet. Tuoretuotteiden kauppahallimaisen osan elämyksellisyys kasvaa ja verkkokaupasta tulee kiinteä osa ruokakauppaa. Kaikki tai osan ostoksista voi tehdä verkosta ja täydentää jo tilattuja ostoksia vielä kauppareissun aikana.

Kauppaan tullaan viihtymään ja viettämään aikaa. Uudenlaiset palvelut – vaikkapa autonhuolto – kaupan yhteydessä helpottavat asiakkaan arkea. Kaupassa voi tilata virtuaalikokin kotiin ja osallistua kokkikursseille. Kaupan rooli alueensa yhteisöllisyyden voimistajana kasvaa.

Kaupasta voi ostaa ravintolatasoista ruokaa esivalmistettuna tai valmiina. Kaupassa tarvitaan ruoan huippuammattilaisia, kuten kokkeja ja muita ravitsemusalan ammattilaisia. Valmisruokaan tulee enemmän ja ravitsemuksellisesti parempia vaihtoehtoja. Mukaan otettavien ja liikkuessa syötävien vaihtoehtojen merkitys kasvaa.

Käsillä tekeminen ei katoa, vaan lähi- ja pientuottajien tuotteiden sekä premium-tuotteiden arvostus kasvaa. Tuottajia läheltä ja kaukaa tuodaan kaupassa esiin tarinoin. Ihmiset tuotteiden takana kiinnostavat asiakkaita.

Kauppa tarjoaa entistä parempia mahdollisuuksia yksilöllisten valintojen tukemiseen. Vastuullisuus, hiilineutraalius, ravitsemukselliset arvot, luomu, lähiruoka, erityisruokavaliot tai tietty ruokabudjetti ohjaavat valintoja. Kauppa tietää asiakkaan arvovalinnat ja tarjoaa niihin sopivia tuotteita ja neuvontaa. Ruoasta haetaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Digiratkaisujen muokkaamilla räätälöidyillä ostosreissuilla kaupassa asiointi nopeutuu, tuotteita ei tarvitse etsiä eikä kassalla kulu aikaa.

Kaupan vastuullisuus näkyy yhä voimakkaammin. Tiedostavuus kasvaa, ja vastuullisten valintojen tekemiseen on entistä paremmat mahdollisuudet. Omat arvovalinnat eletään todeksi kulutusvalintojen kautta. Ilmastonmuutos ja niukkuus resursseista ohjaavat kaikkea kaupan toimintaa. Rakennukset suunnitellaan nollaenergiataloiksi ja kaupat hyödyntävät itse tuottamaansa energiaa.

Visiot on työstetty K-ryhmän monivaiheisessa selvityksessä, jossa yli 60 päivittäistavarakaupan asiantuntijaa visioi tulevaisuuden ruokakauppaa. Tutustu tarkemmin www. K-ruoka.fi/tulevaisuudenkauppa

Teksti: Minttu Tirkkonen, kuva: K-ryhmä

Lue lisää 18.5. ilmestyvästä Kehittyvästä Kaupasta.