Minkä auton ympäristö ostaisi?

Jaa

Automaailmassa puhaltavat muutoksen tuulet. Sähköautot ovat jo täällä, mutta ne ovat yhä harvojen herkkua. Tällä hetkellä autonvaihtoa pohtivalle ympäristöystävällinen valinta voi olla yllättävästi diesel.

Millainen auto nyt kannattaisi ostaa? Sähköstä käyttövoimana puhutaan paljon, mutta harvalla sellaista vielä on. Onko diesel edelleen nykypäivää vai pitäisikö panostaa hybridiin? Entä ylipäätään autoilun ympäristövaikutukset ja tulevaisuuden poliittiset päätökset?

Pohdittavaa riittää, mutta ainakin yksi on varmaa: uusi auto on ympäristön kannalta parempi ratkaisu kuin vanha, sillä leijonanosa auton ympäristökuormasta syntyy käytössä, ja uusi teknologia takaa uusille autoille pienemmät päästöt.

K-RYHMÄLLÄ  ON oma merkittävä roolinsa siinä millä Suomessa ajetaan, sillä se on Suomen suurin autojen maahantuoja. Autokaupan toimiajajohtaja Johan Friman kertoo, että K-ryhmä kantaa omalta osaltaan vastuun siitä, että sähköautoilu on Suomessa mahdollista nyt ja tulevaisuudessa, siksi rakenteilla on koko Suomen kattava sähköautojen K-Lataus-verkosto. Tämän vuoden loppuun mennessä latausasemia on yli 70 eri puolilla maata.

– On selvää, että autoilu tulee sähköistymään ja siihen mekin varaudumme. Tärkeintä on kuitenkin se, että kiinnitämme huomiota päästöihin jo nyt, kun sähköauto ei ole vielä kaikkien saatavilla. Siksi on tärkeä muistaa, että liikkumisen ilmastokuormaa voi vähentää hyödyntämällä sitä teknologiaa mitä meillä on jo nyt eli valitsemalla uuden, vähäpäästöisen auton, Friman toteaa.

Sekä Friman että toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus Oy:stä toivovatkin verotuksesta viimein apua uusien autojen hankinnan helpottamiseen, jotta uuden ja ympäristöystävällisemmän auton ostaminen olisi houkutteleva vaihtoehto myös kuluttajan kannalta.

– Meillä on Suomessa poliitikkoja myöten yhteisymmärrys siitä, että autokantaa pitäisi saada uudistettua. Se on myös Suomen päästötavoitteiden kannalta ainoa ratkaisu, joten toivotaan, että tulevalla hallituskaudella siihen löytyy järkeviä veroratkaisuja. Ainoa tapa vähentää päästöjä on saada vanhat saastuttajat pois liikenteestä, Friman muistuttaa.

TEKSTI Marika Ahonen / KUVA Milka Alanen

Lue koko autojuttu Kehittyvästä kaupasta 5/2019