Muoniontori on monikielinen runsaudensarvi

K-Market Muoniontorin kauppiaspari Minna Back-Tolonen ja Ismo Tolonen tekevät kauppaa yhä vilkastuvan lapinmatkailun imussa. Lapin kansainvälisimmässä kunnassa työ on vaativaa ja innostavaa. He toimivat kauppiaina myös K-Market LevinPorossa Kittilässä.

Suomineidon kainaloon kasvanutta, 2300 asukkaan Muoniota voi kutsua maailmannavaksi – ja keskustassa sijaitsevaa K-Market Muoniontoria sen runsaudensarveksi. Muoniossa kohtaavat niin paljasjalkaiset lappilaiset kuin mökkiläisetkin sekä eri puolilta maailmaa tulevat turistit ja vierastyöläiset. Heille Muoniontori tarjoaa kaikkea – ja mitä ei löydy, sitä tilataan. Turistien tarpeet on vainuttava tarkasti, ja samalla aistittava herkällä korvalla vakiokävijöiden toiveet.

”Rajan läheisyys tuo omat piirteensä kaupalle ja matkailulla on iso merkitys, mutta ehdoton tukirankamme ovat kuitenkin paikalliset asukkaat”, Minna korostaa.

Käyttötavaraa jos jonkinlaista

Ruokavalikoimien lisäksi Muoniontorilla on 300 neliön laajuudelta käyttötavaraa, kuten astioita ja kodintekstiilejä. Turisteille on lapintavaraa, metsästäjille ja kalastajille omia tykötarpeitaan. Keväisin myynnissä on eteläntulijoille hanskaa, pipoa, alusasua, sadevaatetta ja kumisaapasta.

Muonioon on saatu elinkeinoa ruokkivia yllätyksiä. Kansainvälisen autotestausaseman väki piipahtelee usein kaupoilla. Parhaillaan keskelle Muoniota rakennetaan maailman pisintä, liki 10 kilometrin älytietä, joka robottiautoineen ja satelliitteineen lietsoo jo villisti kauppiaspariskunnankin mielikuvitusta.

Matkailun ja rakentamisen lisääntyminen ovat vilkastuttaneet kaupankäyntiä, ja valoa on näkyvissä jatkossakin. ”Tänne on muun muassa varattu tontit neljällekymmenelle asuin- ja lomarakennukselle”, Ismo kertoo.

Lähiruoka ja kokkaustaidot arvossaan

Paikallista lähiruokaa kauppaan saadaan suoraan luonnosta sekä paikallisilta tuottajilta. On tuttujen poimijoiden korpihillaa, mustikkaa ja puolukkaa. Paikallinen poro ja kala ovat kovassa huudossa, myös Kolarissa ja Enontekiön Hetassa leivottu leipä tekee kauppansa. Poroa myydään eniten turisteille, usein valmiiksi vuoltuna käristyslihana ja paisteina. Muhoksesta Viskaalin lihalta tuleva naudanliha jauhetaan itse kaupassa.

”Muoniossa ruoanlaittotaidot ovat arvossaan, ja uusiin trendeihin suhtaudutaan innokkaasti. Kasvisruoat näkyvät valikoimissamme ja erikoisruokavaliot on meillä huomioitu hyvin”, Minna kertoo. Luomua otettaisiin enemmänkin, jos sitä olisi tarjolla.

Yöttömän yön puikulaa tilataan kolarilaiselta Lapin-puikulan viljelijältä ja sitä kysellään syksyisin jo etukäteen. ”Turistit eivät käsitä, että puikula kasvaa vasta pimeän tultua”, heviosaston vastaava Malla Tarkka hymyilee.

Malla työkavereineen pääsee työssään käyttämään myös kielitaitoaan. Yhdessä on opiskeltu englantia ammattiopisto Lappiassa kauppiaan maksamassa koulutuksessa. ”Norjalaisten kanssa puhun useimmiten englantia, mutta osaan kyllä norjan kauppasanastoa. Kielitaidosta on apua päivittäin, mutta etenkin sesonkiaikoina”, Malla sanoo.

Työpaikka, työnantaja ja ilmapiiri saavat kiitosta. ”Meillä on avointa ja ystävällistä ja asiakkaat vaistoavat sen heti ovelta”, sanoo teollisten vastaava Mari Aapajärvi. ”Me puolestamme tiedämme asiakkaiden tarpeet.”

Ruska- ja hiihtoretkeilijöille varataan pähkinöitä, rusinoita ja suklaata, mökkiläisille makkaraa ja pihvejä. Ruotsalaiset ja norjalaiset ostavat mielellään kotimaitaan halvempia ruokia sekä karkkia, sipsejä ja tupakkaa. ”Ja testiautomiehet syövät paljon lohta ja juovat pullovettä”, naiset tietävät.

Muoniontorilla ensimmäisen hymyn saa Ulla Svartsjölta, joka vastaa sekä kassasta että Posti- ja veikkauspalveluista. Posti työllistää paljon, sillä Muoniontorilla hoidetaan koko käsivarren alueen posti.

Levillä valmiina talvihulinoihin

Minna Back-Tolonen ja Ismo Tolonen ovat toimineet Muoniontorin kauppiaina yksitoista vuotta. Kun uudet haasteet alkoivat kutkuttaa, he perustivat naapurikuntaan Kittilään Levinportin liikekeskukseen K-Market LevinPoron. Uudenajan tunturikaupan kokoonsa nähden runsas valikoima suunniteltiin tarkasti asiakaskunnan tarpeisiin.

Nopean asioinnin ”kyläkaupassa” on myös paistopiste, kahvinjauhatusta, ruokia erikoisruokavaliota noudattaville, paikallisia porotuotteita sekä monenlaista mökkitarviketta. Leveissä hyllyväleissä on mukava asioida paksuissa toppatamineissakin. Kaupalla toimii myös Tilaa ja nouda -verkkokauppa, kotiinkuljetus sekä uusimpana Matkahuollon asiamiespiste.

Kaupankäyntiä vauhdittavat Levinportin muut palvelut kuten polttoaineen jakelupiste, kahvila-ravintola, parturi-kampaamo ja kelkkavuokraamo. Kaupan alakerrassa on 800-neliöinen Levi Wellness Club Basement, jonka asiakkaat piipahtelevat LevinPorossa.”Tilasin juuri monenlaista kuntoilutuotetta, kuten joogamattosprayta”, Ismo naurahtaa.

Talvikauden ensimmäinen koitos on marraskuun toisena viikonloppuna alppihiihtokauden avaus eli Levin maailmancup. Se tietää LevinPoroonkin täyshulinaa. Ruokaa ja tavaraa varataan tavallista enemmän ja hyllyjä täytetään vauhdilla aamusta iltamyöhään.

Yhteistyötä muiden kanssa

Laajoilla Lapinmailla on osattava pitää yhtä muiden yrittäjien kanssa. ”Paikalliset ja mekin elämme matkailusta, siksi on tärkeää verkostoitua”, Ismo toteaa. Minna on Muonion yrittäjien puheenjohtaja ja Muonion Matkailun varapuheenjohtaja. Tänä vuonna hänet kutsuttiin Muonion kunnanhallituksen jäseneksi, johon hän suostui sitoutumattomana.

Eteenpäin on tekevien mieli – siitä Back-Tolosen pariskunta on mainio esimerkki. Muoniontorissa on käynnissä remonttiurakka. Kylmiöitä vaihdetaan ja tehdään lisätilaa uusille tavararyhmille. Uudistuneiden tilojen avajaisia vietetään joulukuun puolivälissä. Tuolloin Tapolan gmo-vapaat kinkut on jo tilattu.

”Joulunaika on henkilökunnan kanssa iso ponnistus. On kunnia-asia, että kinkkua ja muita joulun tärkeimpiä tuotteita riittää. Keräämme aina ennen joulua kinkkuvarauslistan, johon tulee paljon tilaajia, mukana myös turisteja”, Minna kertoo.

Teksti Sirpa Palokari

Kuvat Antti Saraja

Lue lisää Kehittyvästä Kaupasta nro 9/2017.