MUOVISTA KOHISTAAN nyt enemmän kuin koskaan. Muovi on kuitenkin yhä säilyttänyt asemansa kustannustehokkaana pakkausmateriaalina, joka säilöö ja suojaa tuotteita ja ehkäisee tehokkaasti hävikkiä. K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäsken mielestä puhe muovista vaatiikin aina rinnalleen myös hävikkinäkökulmaa.
– Ei pidä unohtaa, että pakkauksen tehtävänä on aina suojata tuotetta, ja toimimattoman pakkauksen aiheuttama ruokahävikki on ympäristön näkökulmasta paljon itse pakkausta suurempi ongelma, hän muistuttaa.
Muovi itsessään muuttuu ongelmaksi päästessään luontoon. Muovijäteongelmaan on herätty: Euroopan unionissa ja Suomessa on ryhdytty lainsäädännöllisiin toimiin muovin kierrättämisen edistämiseksi ja kertakäyttökulttuurin vähentämiseksi. Kiertotalousteot kiinnostavat isosti myös K-ryhmän asiakkaita. K-ryhmä on vastannut osaltaan kuluttajien ja yhteiskunnan odotuksiin muovilinjauksella, joka asettaa tuleville vuosille tavoitteet muovin välttämiseksi, vähentämiseksi ja kierrättämisen edistämiseksi.
VOIMAKKAIMMAT MUUTOKSEN TUULET puhaltavat nyt tuotepakkauksissa. Teollisuus innovoi kilpaa uudenlaisia pakkauksia, pakkaus-alan start-upeja putkahtelee ja biomuovit valtaavat jalansijaa.
Pakkauskehityksessä on omien brändiensä kautta tiiviisti mukana myös K-ryhmä. Jo viime vuoden aikana uusittiin monia omien brändien pakkauksia ja vähennettiin niistä muovia tuntuvasti. Timo Jäsken mukaan tämä on vasta alkua.
– Esimerkiksi viime syksynä toteutettu Pirkka miniluumutomaattirasian pakkausuudistus tuo muovisäästöä 45 tonnia vuodessa, hän mainitsee.
Vuoden 2025 loppuun mennessä tavoitteena on paitsi vähentää muovin määrää omien brändien pakkauksissa 20 prosenttia myös edistää pakkausten kierrätettävyyttä. Tavoite on, että vuonna 2025 kaikki K:n omien brändien pakkaukset ovat joko kierrätettäviä, uudelleen käytettäviä tai biohajoavia.
KAUPOILLA JA KAUPPIAILLA on iso rooli siinä, minkälaisia pakkausmateriaaleja kaupoissa käytetään ja tarjotaan asiakkaille.
– Hyväksi havaittuja toimia ja uusia ketteriä kiertotalousideoita kannattaa rohkeasti edistää ja jakaa myös muille. Muovitonta muovikassia ei kuitenkaan ole olemassa, ja sertifikaattien on oltava kunnossa, Jäske toteaa.
K-ryhmän roolina on Jäsken mukaan edistää muovin talteenottoa ja kierrättämistä ja kehittää uusia kiertotalousratkaisuja yhdessä sellaisten yhteistyökumppanien kanssa, jotka haluavat olla ratkaisijan roolissa eivätkä sivustaseuraajia.
– Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme tekemään vastuullisia valintoja ja mahdollistaa heille kestävä elämäntapa.
TEKSTI Jaakko Mäntyranta / KUVA iStock
Lue koko juttu 23.1. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta