Kymmenen kilometrin päässä Kuopion keskustasta sijaitsevassa lähiökaupassa moni asiakas oli aluksi huolissaan ruoan saatavuudesta.
– Sittemmin huolen rinnalle on tullut luottavaisuutta ja ”kyllä tästä selvitään” -henkeä. Keskustelut kaupassa ovat tilanteeseen nähden hyvinkin positiivisia, kauppias Keijo Ollikainen kertoo.
K-Market Pirtissä on reagoitu tilanteeseen erityistoimilla: kassoille asennettiin turvavälitarrat ja suojapleksit, ja riskiryhmätunteja järjestetään päivittäin. Asiakkaiden toiveiden pohjalta pistettiin tyhjästä pystyyn myös uusi kotiinkuljetuspalvelu.
– Ovathan nämä kaikki vaatineet ylimääräistä työtä, mutta kyse on tässä tilanteessa asioista, joita vastuullisten kauppiaiden on vain tehtävä. Nyt on tärkeää luoda asiakkaille edellytykset turvalliseen asiointiin.
PIRTIN TYÖYHTEISÖ on Ollikaisen mukaan hioutunut viime viikkoina tiiviimmäksi. Tilannetta on auttanut se, että kaupan perustoiminnot on kuvattu ja konseptoitu jo lähtökohtaisesti hyvin, ja selkeiden lukujärjestysten avulla perushumppa on pyörinyt poikkeustilanteessakin luotettavasti.
Kauppias itse on halunnut antaa henkilökunnalleen tavallista enemmän aikaa. Ihmisten lomat pyörivät normaalisti, ja kaikkia kannustetaan nauttimaan keväästä ja ulkoilemaan. – Uskon, että hyvinvoivia työyhteisöjä tämä kriisi lujittaa entisestään.
Ollikaisen mielestä K-kauppiasyrittäjien aktiivisuus on tällaisessa tilanteessa luontevaa. – Maailman vastuullisimpana ruokakauppana meidän vastuullisuutta on nyt punnittu, ja olemme sitä pyrkineet kantamaan.
YHTEISTYÖTÄ tehdään nyt myös ravintoloiden kanssa. Pirtin asiakkaat voivat tilata Kuopion keskustan ravintoloilta ruoka-annoksia, jotka toimitetaan noudettavaksi Pirtistä. Myös paikallisen lounasruokaravintolan pakkaamia, jäähdytettyjä ruoka-annoksia on tulossa myyntiin kaupan valmisruokatiskiin.
– Volyymit ovat kasvaneet pikkuhiljaa, kun asiakkaat ovat löytäneet uudet tuotteet. Toimintamalli on selkeä ja toimiva.
Ollikainen on vakuuttunut, että tilanne hitsaa entisestään yhteen K-kauppiaita ja muita pienyrittäjiä. Kun tilanteesta on selvitty, siemen monelle hienolle yhteistyökuviolle on kylvetty.
POSITIIVISEN ASIAKASPALAUTTEEN arvo on noussut. Ollikainen arvioi monen huomanneen, ettei kaupassakäynti olekaan itsestäänselvyys, jollaiseksi se usein koetaan. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että tällaisessakin tilanteessa kauppa toimii ja henkilökunta tekee kaikkensa asiakkaiden eteen.
Ja vaikka uutiset olisivat kuinka synkkiä, Ollikainen muistuttaa, että myrskyn jälkeen tulee aina poutasää.
– Ehkä me opimme taas uudella tavalla nauttimaan elämän perusasioista ja näkemään asioita, jotka olivat meille ennen itsestäänselvyyksiä.
TEKSTI: Jaakko Mäntyranta
Lue koko juttu 23.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta