LAHDEN K-RAUTA LAUNEESSA on aina haluttu pitää tuotteet ja esillepanot viimeisen päälle ajan tasalla asiakkaan eduksi. Tänä vuonna asiaan on satsattu erityisen paljon.
Hyvänä apuna ovat toimineet myyntiohjelmat, joista tuoreimpana kaupassa starttasi viime talvena sähkötyövälineiden ja -tarvikkeiden myyntiohjelman pilotti. Siihen lähdettiin mukaan, koska työvälineiden brändinäkyvyyttä haluttiin parantaa merkittävästi.
– Myyntiohjelma on fiksu tapa uudistaa myymälää. Sen avulla parannetaan asiakkaan ostokokemusta, lisätään henkilökunnan työtyytyväisyyttä ja ennen kaikkea parannetaan myyntiä ja tulosta. Tämä on ollut mieluinen pilotti, vaikka vaatikin ylimääräistä satsausta, rakennus-, lvi- ja työkalupuolen osastopäällikkö Erkka Huttunen sanoo.
TARVIKEMYYNNIN tehostaminen on yksi myyntiohjelman keskeisiä tavoitteita.
– Tarvikemyynti on kaupan budjettimuodostuksen kulmakiviä ja haluamme myydä tarvikkeet asiakkaalle työvälineen hankinnan ohessa. Kun se tehdään brändin kautta, laatutasokin nousee, diplomikauppias Veijo Julkunen mainitsee.
Tarvikkeisiin kannattaa aina satsata, muistuttaa myös sähkötyövälineiden tuotepäällikkö Seppo Jalanne Keskosta. Etenkin kuluttaja-asiakkaat unohtavat yllättävän usein, että laitteilla itsessään ei tee mitään ilman tarvikkeita.
– Asiakkaan kannattaa ostaa tarvikkeet samalla kertaa laitteen hankinnan kanssa ja laatuun satsaten. Heikkolaatuisella tarvikkeella voi pilata koko työvaiheen, mutta laadukkailla tarvikkeilla harrastajakin voi saada ammattilaisen tasoista työjälkeä aikaiseksi, Jalanne sanoo.
MYYNTIOHJELMA päivitti K-Rauta Launeen sähkötyövälineosaston kertaheitolla nykypäivään. Työvälineet ovat uudistetulla osastolla esillä näyttävästi brändeittäin. Saman merkin runkokoneet, johtokoneet, akulliset konesetit sekä useamman työvälineen kombot löytyvät samalta alueelta. Tämän lisäksi ammattilaisille ja kuluttaja-asiakkaille suunnatut brändit on ryhmitelty omille käytävilleen.
Brändinäkyvyyden lisäksi myyntiohjelma toi myymälään lisää infoa helpottamaan asiakkaan ostopäätöstä ja tukemaan itsepalvelua.
LAHTI TUNNETAAN kokoonsa nähden kovasta rautakaupan kilpailusta. Se ei kuitenkaan ole ainoa seikka, joka haastaa K-Rauta Launeen henkilökunnan ammattitaidon.
– Viime vuoden koronakotoilut tiesivät rautakaupalle huippuvuotta. Tänä vuonna ei ole kuluttajapuolen myynnissä päästy samaan, kun kodeissa pidetään taukoa vilkkaan remonttijakson jälkeen. Myös inflaatio ja sodan varjo Euroopassa lisäävät kuluttajien epävarmuutta, kauppias Veijo Julkunen taustoittaa.
Haastava markkinatilanne korostaa kauppiaan mukaan entisestään myyntiohjelmien merkitystä asiakastyytyväisyydelle ja sen kehittämiselle.
– Kauppa on olemassa ennen kaikkea asiakasta varten. Meillä on tarjolla laaja tuotevalikoima isossa myymälässä ja tavaraa löytyy aina hyllystä. Valikoiman peittävyyskin on ollut meillä yli 90 prosentissa jo pitkään, mikä on ihan kärkipäätä ketjutasolla. Konseptin pitää tietysti pysyä ajan tasalla, jotta kauppa käy. Sitä kehitetään yhdessä.
Lue koko juttu 23.9.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.