Pääkirjoitus 16.6.2016
Aukioloaikojen vapauttaminen kuluvan vuoden alussa on järisyttänyt myymälätyyppien välisiä voimasuhteita – ainakin jos mittarina pidetään myynnin kehitystä tammi-huhtikuulta. Edellisvuotiseen verrattuna suuret supermarketit ja hypermarketit kasvattivat selvästi myyntiään ensimmäisellä vuosikolmanneksella, kun taas näitä pienemmät liiketyypit menettivät sitä.
Päivittäistavarakauppa ry, PTY, julkistaa eri myymälätyyppien myynnin kehityksestä kertovat tiedot kuukausittain ja niiden tilastoinnista vastaa Tilastokeskus, jonne Päivittäistavarakaupan jäsenyritykset toimittavat tietonsa. PTY:n jäsenyritysten ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket, K-Market, Neste K-liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo, Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski. Liiketyyppien kirjo on näin ollen varsin kattava kioskikaupasta hypermarketeihin.
Ensimmäisen vuosineljänneksen tiedot myynnin kehityksistä pistävät mietteliääksi monessakin mielessä. Oma huolensa liittyy siihen, jatkuuko vuosi näissä merkeissä myös eteenpäin ja jos jatkuu, niin missä vaiheessa osalle pienemmän pään kaupoista tulee seinä vastaan ja joudutaan miettimään myynnin laskun takia jopa toiminnan lopettamista.
Kesän mentyä ja syksyn koittaessa olemme monessa suhteessa viisaampia. Jos kehitys kuitenkin jatkuu ensimmäisen vuosikolmanneksen kaltaisena läpi vuoden, niin PTY:n jäsenyritysten yhteenlaskettu vuosimyynti kasvaisi kuluvana vuonna edellisvuotisesta runsaalla 80 miljoonalla eurolla (+0,5 %).
Suuret supermarketit kasvattaisivat vuosimyyntiään lähes 250 miljoonalla eurolla (+4,8 %) ja hypermarketit runsaalla 100 miljoonalla (+1,9 %). Sen sijaan valintamyymälöiden vuosimyynnistä leikkaantuisi pois lähes 160 miljoonaa euroa (-5,6 %), pienmyymälöiden myynnistä noin 60 miljoonaa (-10,5 %) ja myös pienten supermarketien myynnistä lähes 60 miljoonaa (-2,3 %).
Tässä vaiheessa kukaan ei voi tietää varmasti, jatkuuko kehityskulku tällaisena vuoden loppuun saakka. Ja vaikka jatkuisikin, ensi vuonna myymälätyyppien välinen kilpailutilanne voi olla jo toinen ja myynnin kehityksen erot vähemmän jyrkkiä. Mitä tulee K-ryhmään, niin liiketyypistä ja tavara-alasta riippumatta K-ryhmän kaupat hakevat menestystä rakentamalla kaupoista oman asiakaskuntansa näköisiä. Niin palveluiltaan kuin valikoimiltaankin.
Tämä auttaa erilaistumaan kilpailijoista positiivisella tavalla ja vahvistaa kunkin kaupan asemia omassa markkinassa ja asiakaskunnassa.
Arto Jaakkola, päätoimittaja