Näin hoituu hektinen päivä

Jaa

Sähköisestä hinnannäytöstä tulee olemaan valtava apu lähitulevaisuudessa. Etikettien muuttaminen on valikoimajakson vaihtuessa melkoinen ruljanssi. Se tuli selväksi, kun seurasimme kauppias Mikko Salmian K-Supermarketin osastovastaavatyöparin hektistä työpäivää Tampereella.

Mikko Salmia arvioi päivän olevan kokonaisuudessaan varsin raskas reilusti yli tuhannen tulostetun hintalapun kanssa. Hintojen muutos on käsipelillä aikaa vievää ja tarkkaa puuhaa.

– Valehdella pitäisi, jos väittäisin tämän olevan kauppiaiden tai työntekijöiden lempipäiviä. Sähköisestä hinnannäytöstä tulee tietysti olemaan valtava apu lähitulevaisuudessa. Se lopettaa tämän rallin. Myös inhimillisen virheen, esimerkiksi unohtuneen tai jostain syystä tulostumattoman hintalapun, mahdollisuus poistuu tai pienenee merkittävästi.

KAUPPIAS ON itsekin aina hinnanmuutospäivinä paikalla kaupassaan K-Supermarket Kuninkaankulmassa aikaisesta aamusta asti. Hän hoitaa kauppiastöiden ohessa juomaosastoa pitääkseen itsensä kärryillä arjen rytmeistä.

– Vähintään siltä osin osallistun itsekin päivän toimiin. Seurailen samalla, miten osastot suoriutuvat, ja tarvittaessa riennän apuun, jos joku osasto ei tahdo selvitä päivän töistään, diplomikauppias Mikko Salmia kertoo.

Harvoin tarvitsee. – Meillä on erittäin tunnolliset ja hienot osastovastaavat. He hoitavat todella mainiosti asioita ennakoimalla ja valmistautumalla kiirepäivään henkisesti etukäteen. Monet tulevat oma-aloitteisesti töihin vähän aikaisemmin. Voivat sitten vastaavasti lähteä joskus vähän aiemmin.

Muun muassa kodintarvikkeista vastaava Henna Tuppurainen on valmistautunut valikoimamuutospäivään jo etukäteen. Hän katsoi pari viikkoa aiemmin K Valikoimasta, mitkä tuotteet poistuvat, mitä uutta on tulossa ja millaisia suosituksia ja ehdotuksia on tarjolla. Tätä ei kannata jättää kiireiseen hinnanmuutospäivään. Sitä paitsi hitaammin kiertävien poistotuotteiden tilaukset kannattaa stopata ajoissa, jotta uusille tuotteille ehtii vapautua tilaa ja ne pääsevät hyllyyn heti uuden jakson alkaessa.

– Tämä on tosi hyödyllistä ja palkitsevaa. Suosituksia on mukava kokeilla. Ollaan saatu Lailan kanssa tuulettaa jo monta kertaa, kun hylly on alkanut tyhjentyä. Eikä kukaan ole kysellyt yhdenkään poistamani tuotteen perään, Henna kertoo.

KUN KAUPPA AUKEAA seitsemältä, puoli kuudeksi töihin tullut Laila Mämmi on jo vauhdissa etikettien vaihdossa. Siihen menee teollisissa tuotteissa koko päivä.

Henna Tuppuraisen osastolla on pienempi artikkelimäärä ja aikaa jää myös muihin päivän toimiin kuten aamulla tulleiden rullakoiden purkuun.

Hyllyjen välissä toimiessa  asiakkaita pysähtyy tuon tuosta kysymään tietä halutun tuotteen luo. Viime aikoina on etsitty varsinkin uutena tuotteena päivittäistavarakauppoihin tulleita kasvomaskeja, joiden sijainti ei ole vielä ehtinyt vakiintua.

– Asiakas on tietysti aina ykkönen. Välillä ei ehdi laittaa montaakaan tuotetta hyllyyn heitä auttaessaan. Koko ajan pitää tietysti huolehtia siitä, ettei ole tavaroineen tiellä.

KORONA ON saanut osan asiakkaista hyvin varovaiseksi. Joskus voi olla vaikea kuulla puhetta maskin takaa, ja pitää olla tarkkana, ettei asiakas pelästy, jos joutuu kurottamaan korvaa lähemmäs,.

– On korona päivittäin omassakin mielessä, mutta en minä sen takia yöuniani menetä. Olen touhunnut täällä kaupalla jo puoli vuotta ja hyvin on mennyt. Käsiä pesen toki jatkuvasti ja desiä käytän ihan niin kuin on sovittu, mutta neuroottiseksi en ole muuttunut. Tilanne voisi tietysti olla toinen, jos meidän perheessä olisi riskiryhmäläisiä, Henna Tuppurainen pohtii.

Teollisten tuotteiden osastosta vastaavan Laila Mämmin päivä etenee hintaetikettien merkeissä. Hänellä ei ole toivoakaan hyllyttämään ehtimisestä.

Päivän lopuksi selataan sähköpostit ja K-netin ilmoitukset. Edustajien käynnit ovat koronan myötä vähentyneet, mutta nyt tulee sovittua muutama tapaamisaika tuleville viikoille. Moni asia hoituu viestitellen, mutta tavatessa tutustuu paremmin tuotteisiin.

Oli vauhdikas päivä, mutta fiilikset ovat hyvät. – Koskaan ennen en ole loman jälkeen palannut tällaiseen kiireeseen, mutta hyvinhän kaikki sujui, Laila Mämmi tuumaa ja naiset vaihtavat läpyt. Kello lähestyy kahta, kun on kotiinlähdön aika ja mennessä tujautetaan käsidesit.

 

Teksti on tiivistetty 24.9. ilmestyneen Kehittyvä kauppa -lehden jutusta. Lue koko Kirsi Suurnäkki-Vuorisen kirjoittama ja Olli-Pekka Latvalan kuvaama juttu lehdestä.