K-RAUDALLE yksinoikeudella suunnitellun malliston takana on kolme lahjakasta suomalaista suunnittelijaa, Kreetta Järvenpää, Heidi Valkola ja Kaisa Kartela. He saivat vapaat kädet toteuttaa ideoitaan, ja jokainen loi K-Raudalle kaksi tapettikuosia. Vaihtoehtoja löytyy lastentapeteista kukkakuoseihin ja selkeän graafisiin seiniin. Tapettien persoonallinen ilme ja tunnistettavuus antavat mielenkiintoisen mausteen K-Raudan pintamateriaalivalikoimaan.
– Tavoitteemme oli täydentää tuoteskaalaamme uniikeilla asioilla, jotka huomataan. Samalla halusimme nostaa esille kotimaista suunnittelua ja suomalaista työtä, K-Raudan markkinointi- ja viestintäjohtaja Jonna Nummela kertoo.
TALON SISÄLLÄ projekti on herättänyt innostusta. Kun työstetään jotain omaa ja erityistä, tuotteeseen syntyy alusta alkaen vahva side. Parhaimmillaan sisäinen innostus ja ylpeys kokoelmasta heijastuu asiakkaille asti. Nummela sanoo, että korona-ajan uudessa tilanteessa suomalaisen työn tukeminen on tuntunut hyvältä. Kuvatapettimallistolla on Design from Finland -merkki. Se voidaan myöntää tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle, jonka luomisessa on investoitu suomalaiseen muotoiluun.
– K-Raudassa on monia tuoteryhmiä, joissa valmistus on valtaosin kotimaassa. Vaikkapa myymistämme maaleista, eristeistä ja puutavarasta yli 90 prosenttia valmistetaan Suomessa. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun teemme oman merkin alle kokonaan Suomessa suunnitellun malliston, jolla on Design from Finland -merkki. Kyseessä on merkityksellinen avaus, ja on mielenkiintoista nähdä, kuinka kotimainen suunnittelu puhuttelee ihmisiä, Nummela sanoo.
PÄÄTÖS TAPETTIMALLISTOSTA syntyi ennen kuin koronasta oli tietoakaan. Tuotelinjajohtaja Harri Karumo kertoo, että K-Raudassa tapettien potentiaali oli tiedostettu jo vuosia, mutta hetki projektin toteuttamiseen oli juuri nyt monella tapaa otollinen. Kun tietyt tuotannolliset kysymysmerkit saatiin ratkaistua, hankkeessa voitiin edetä turvallisesti.
– Päädyimme kuvatapetteihin, joita yhteistyökumppanimme tuottaa asiakkaan tarpeet huomioiden, yksi tapetti kerrallaan. Näin pystymme palvelemaan loppuasiakasta mahdollisimman hyvin, eikä meidän tarvitse huolehtia varastoon päätyvistä isoista eristä, Karumo sanoo.
Lisäksi tietä viitoittivat trendit. Vuosia pinnalla olleet harmaan eri sävyt ja struktuuripinnat ovat vähitellen väistymässä ja seinille toivotaan jälleen väriä.
– Tapetit ovat nousussa, mutta mihin ja kuinka suureen rooliin ne päätyvät – se on jännä nähdä. Ihmiset ovat alkaneet joka tapauksessa sisustamaan kotejaan rohkeammalla otteella. Tapetti on tuote, jonka avulla on helppo toteuttaa tilaan persoonallista ilmettä, Karumo pohtii.
TAPETTIPROJEKTIN mainioon lopputulokseen tyytyväinen Karumo näkee työllä suuren merkityksen koko talolle. Hän kertoo, että Cello on kulkenut parinkymmenen vuoden aikana merkittävän kehityskaaren rautakauppojen tunnetuimpien brändien joukkoon. Tapetit ovat jälleen kerran hyvä esimerkki tuotemerkin innovatiivisuudesta ja kyvystä tarttua etukenossa ajan ilmiöihin ja trendeihin. Uudet tapetit sattuivat lisäksi osumaan aikaan, jolloin lähellä olevien toimijoiden tukeminen on tärkeää. Vastuullisuus ja kotimaisuus ovat Karumon mukaan juuri niitä teemoja, joita K-Raudassa halutaan korostaa.
– Talon oman tuotemerkin parissa työskennellessä tuotteisiin syntyy vahva tunnelataus, arvostus ja sitoutuneisuus. Työtä tehdään pitkäjänteisesti ja se näkyy tuloksissa.
TEKSTI Maria Rautio/ KUVAT Studio Hans Koistinen
Lue koko juttu 24.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta