Naulapyssy paukkuu taas Salossa

Jaa

Salo koki kovia, kun matkapuhelinten valmistus paikkakunnalla päättyi. Nyt, monen laihan vuoden jälkeen, K-Rauta Meriniityn myynti on kääntynyt kasvuun.

Kipsilevyjä, eristeitä ja puutavaraa, niin paljon, kuin peräkärryyn mahtuu. Monelle salolaiselle rakennus- ja remonttifirmalle vierailu K-Rauta Meriniityssä on päivän ensimmäinen rasti. Kauppias Tuomo Erjala kertoo, että tarvikkeiden haun jälkeen autot suuntaavat usein kaupungin ulkopuolelle.

– Salossa remontoidaan vanhoja taloja ja rakennetaan myös uusia. Alan töitä on myös Salon ulkopuolella.

Kotikaupungin tutussa ja kompaktissa myymälässä on helppo asioida. Peräkärryn saa täytettyä nopeasti ja jonottamatta. Tavaroita ei tarvitse etsiä, ja henkilökuntaa löytyy aina auttamaan. K-Rauta Meriniitty toimittaa tavaraa myös suoraan rakennuskohteisiin, joko oman kuljetuspalvelun avulla myymälästä tai isompia eriä suoraan tehtaasta.

Kohti parempia aikoja

Erjala aloitti K-Rauta Meriniityn kauppiaana vuonna 2009, samoihin aikoihin Salon taivaalle alkoi kertyä tummia pilviä. Kun Nokia ajoi tehtaansa alas, tuhannet salolaiset jäivät työttömäksi ja moni muutti paikkakunnalta.

– Aika taistelua tämä on ollut siitä lähtien täällä rautakaupassakin. Mutta nyt Salossa menee jo hieman paremmin ja kohentunut työllisyystilanne heijastuu myös meille.

Viime vuonna sekä K-Rauta Meriniityn yritys- että kuluttajamyynti kasvoivat noin 10 prosenttia. Tämän vuoden kasvu on 13 prosentin tietämissä.

Erjala arvioi yleisen talouden noususuhdanteen näkyvän myös kuluttajapuolella, ihmiset luottavat tulevaisuuteen. – Taloja peruskorjataan ja samalla parannetaan niiden energiatehokkuutta, vaihdetaan ikkunoita ja lisätään eristeitä. Myös piharakentamisen suosio tuntuu jatkuvan.

Kaikkea ei voi kuitenkaan selittää ulkoisilla tekijöillä. Mitä ilmeisimmin myös myymälässä on tehty asioita oikein.

– Menestyksen takana on ennen kaikkea osaava ja sitoutunut henkilökuntamme. Olemme panostaneet asiakkaisiin ja asiakaspalveluun.

Yhdessä asiakkaan kanssa

Myymäläpäällikkö Arto Laakso korostaa asiakaspalvelussa yhdessä tekemisen ja kumppanuuden merkitystä, ihan erityisesti se näkyy yritysasiakkaiden kohdalla.

– Emme myy vain tavaraa ja tarvikkeita, vaan olemme kiinnostuneita asiakkaasta. Vierailut kohteissa paikan päällä auttavat ennakoimaan tuleviakin tarpeita.

Samaa mieltä on yritysmyyjä Sami Koivisto. –Asiakkaista on tullut vähän kuin kavereita. Heidän kanssaan jutellaan muistakin kuin rakentamiseen liittyvistä asioista.

– Ja uusia asiakkaita tulee säännöllisesti puskaradion kautta. Sana kiirii, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun, Laakso lisää.

Remonttireiskat tai kuluttajat eivät pistä pahakseen sitä, että heitä kuunnellaan.

– Suurin osa asiakkaista kertoo innoissaan projekteistaan. Kun myyjä vähän kyselee, se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Juttua riittääkin sitten pitkään, miehet tietävät.

Istuuko jiirisaha hiirikäteen?

Henkilökunnan havaintojen mukaan perinteiset käden taidot ja itse tekeminen ovat toisaalta vähentyneet. Jiirisaha ei aina istu hiirikäteen.

– Mutta tarve nikkaroinnille ei ole vähentynyt, vaan tuo ilmiö on kasvattanut osaltaan alan yritysten töitä, Koivisto kertoo.

Myös K-Rauta Meriniitty tarjoaa alihankkijoidensa kautta erilaisia asennuspalveluja, vesihanojen vaihtamisesta vaikkapa ovien tai ikkunoiden asentamiseen.

Verkko tuo asiakkaita

Kaupasta tehdään jonkin verran ostoksia myös netin kautta, kotiin toimitettuna.

– On tavallista, että asiakas käy verkossa läpi valikoimia ja tulee sitten tekemään varsinaiset ostokset liikkeeseen, Laakso kertoo. Monista rautakaupan tuotteista ja ratkaisuista saa muutenkin parhaiten käsityksen paikan päällä ja myyjän opastamana.

– Myös tuotteiden koko ja paino rajoittaa vähän nettiostosten tekemistä. Kipsilevyä on vaikea sovitella ruokakaupan smartpost-lokerikkoon, hän veistelee.

– Voi olla, että tulevaisuudessa netin merkitys kuitenkin kasvaa, kauppias Erjala miettii.

Synergiaa tiedossa Somerolta

Marraskuun alussa kauppias on ottanut luotsattavakseen myös K-Rauta Someron, joka on noin 40 kilometrin päässä.

– Kaipasin varmaan vielä uusia haasteita, Erjala arvelee. Hän arvelee kahden kaupan voivan tukea toisiaan ”tavarapelissä” eli valikoimien hallinnassa ja hankinnoissa.

Sami Koivisto siirtyy myymäläpäälliköksi Someron myymälään. – Mukavasti ovat ottaneet vastaan. Ja Salo ja Somero ovat muutenkin kaksi harvinaisen hyvin juttuun tulevaa naapurikaupunkia.

Tuomo Erjala luottaa siihen, että tulevaisuudessakin pärjätään. – Koko ajan pitää yrittää pysyä ajan hermolla, seurata mitä alalla tapahtuu, mitä asiakkaat haluavat ja mitä kilpailijat tekevät, hän pohtii.

Teksti: Matti Välimäki

Kuvat: Katri Lehtola

 

Lue juttu Kehittyvästä kaupasta nro 10/2018