Nyt se on Redi!

Jaa

Ruokakauppa voi olla paljon muutakin kuin pakollinen suoritus arjessa. Tämän tietävät Teemu ja Ilari Tikkala, K-Supermarket ja K-Market Redin kauppiasveljekset.

Uudessa kauppapaikassa Helsingin Kalasatamassa on päässyt toteuttamaan villeimpiäkin ideoitaan. Yksi niistä oli tuoda kauppaan traktori. Sellainen komeilee nyt K-Supermarket Redin kassojen vieressä, asiakkaiden kohtaamispaikassa, kuin konkreettisena osoituksena siitä, että kauppiasveljekset Teemu ja Ilari ovat rakentaneet stadin urbaaneimpaan kauppakeskukseen helposti lähestyttävän ja maanläheisen kaupan.

– Pyrimme välttämään liikaa hifistelyä. Kauppamme eivät saa näyttää vain ostokykyisimmille asiakkaille suunnitellulta. Kaikkien pitää tuntea olonsa tervetulleeksi, Tikkalat sanovat.

He esittelevät ylpeinä kauppojansa, jotka ovat saaneet inspiraationsa vuosien varrella opitusta ja eletystä. On kierretty maailmaa, maisteltu makuja ja tutustuttu tuottajiin läheltä ja kaukaa, opittu kohtaamaan ihmisiä aidosti. To-do-listaan kertyi pitkä liuta asioita, jotka toteutettaisiin, mikäli mahdollisuus uuteen isompaan kauppapaikkaan urkenisi. Nyt siihen on tilaisuus yli 3 000 neliön K-Supermarketissa ja nopean asioinnin huippumodernissa K-Marketissa.

KALASATAMASTA RAKENNETAAN parhaillaan Helsingin Sörnäisiin tiivistä asuin- ja työpaikkakeskittymää. Ensimmäiset asukkaat muuttivat sinne syksyllä 2012. Vuoteen 2030 mennessä Kalasatamassa kaavaillaan olevan noin 20 000 asukasta, 8 000 työpaikkaa ja 400 000 neliömetriä toimistotilaa. Alueen maamerkiksi Kalasataman metroaseman ympärille, Redin kauppakeskuksen tuntumaan, kohoaa kahdeksan 23-35-kerroksista tornitaloa, joista ensimmäinen asuintorni on jo harjakorkeudessaan.

Sijainti uudessa vielä keskeneräisessä kaupunginosassa tarjoaa omat mahdollisuutensa ja haasteensa.

– On tulevinakin vuosina tilaa kasvaa ja kokeilla. Ei tarvitse himmailla, rohkeina uusien ideoiden testaajina ja toteuttajina tunnetut Tikkalat kaavailevat.

– Kauppa on mitoitettu tulevaisuutta varten, joten on joutunut miettimään juurta jaksain, miten tilasta saa avaran ilman että se näyttää tyhjältä.

Se on huomioitu kaikissa kalusteratkaisuissa sekä sijoittelussa, ja kauppakunnosta huolehtiminen on tietysti jatkuvaa työtä.

VISIONA ON KASVAA kasvaa yhdeksi Suomen suurimmista ja arvostetuimmista ruokakaupoista.

– Tärkeintä on kuitenkin tarjota kaupan alan parhaat ja halutuimmat työpaikat. Kaupan liikeideana on ”paras asiakaskokemus”, mutta meidän kauppiaiden liikeideana on ”paras työntekijäkokemus”. Haluamme olla niin hyvä työnantaja, ettei meiltä haluta pois. Sellaisessa yrityksessä on itselläkin kivempi olla töissä. Myynti tulee kyllä siinä vanavedessä, Tikkalat sanovat.

Lue koko juttu 26.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.

Teksti: Riitta Kilgast ja Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / Kuva: Matti Immonen