Ohjenuorana tarjota mutkaton ostopolku

Jaa

Vantaalainen K-Rauta 75 remontoitiin sillä ajatuksella, että asiointi liikkeessä olisi mahdollisimman sujuvaa. Myymälähallin uusi raikas ilme ja innovatiiviset tuote-esittelyt ilahduttavat niin asiakkaita kuin henkilökuntaakin.

K-Rauta 75:n kauppias Ismo Penttinen huokaisee muistellessaan koronakevättä 2020. Tulilla oli isoja kaupan uudistamiseen liittyviä asioita, kun arki otti uuden ja odottamattoman suunnan. Suomen sulkeutuessa meno hiljeni hetkeksi myös rautakaupassa. Huhtikuussa tapahtui kuitenkin yllättävä käänne, kun ihmiset ryhtyivät sankoin joukoin ehostamaan kotejaan.

– Kodin laittaminen antoi poikkeukselliseen hetkeen varmasti jonkinlaista turvaa. Meillä taas oli niin kova kiire, että hyvä, että selvisimme päivästä toiseen, kauppias naurahtaa.

Jälkikäteen ajatellen onneakin oli matkassa. Kaupassa toteutettu iso remontti osui hiljaiseen hetkeen ja valmistui juuri parahiksi kevään ostoryntäykseen. Uudistuksen jälkeen esimerkiksi maaliosastolle suuntaavat saattoivat ilahtua tuotteiden aiempaa selkeämmästä ryhmittelystä, suurista opasteista ja informatiivista teksteistä.

Asiakkaan ostopolkua helpotettiin muuallakin kaupassa pienillä mutta tärkeillä uudistuksilla aina terassilevyjen valinnoista noutopihan opasteisiin ja PRO Centerin uuteen raikkaaseen ilmeeseen. Kaupasta löytyy lukuisia esimerkkejä innovatiivisesta tuote-esittelystä. Kaupan kaikki infokyltit vaihdettiin ja hyllynumerointi selkeytettiin, jotta tuotteet olisivat helpommin löydettävissä. Lisäksi sisääntuloaulaan rakennettiin sähkö- ja elektroniikkatuotteiden kierrätyspiste.

– Edellisen kerran meillä tehtiin konseptiuudistus vuonna 2009. Matkan varrella olemme tietysti päivittäneet ilmettä ja toimintoja, mutta nyt oli aika tehdä isompi kasvojen kohotus, Penttinen kertoo.

MYYMÄLÄN UUDISTUSPROJEKTI lähti liikkeelle tarkastelemalla kaupan pohjapiirrosta yhdessä Keskon konseptiyksikön asiantuntijoiden kanssa. Aloituspalaverissa haarukoitiin liikkeen ongelmakohtia ja toiveita. Tämän jälkeen edettiin rasti karttaan -menetelmällä ja päätettiin, mitä otetaan ja mitä jätetään.

– Kaikilla K-Raudoilla on erityispiirteensä ja remontti räätälöidään aina yksilöllisten tarpeiden mukaan. Meillä uudistukset keskittyivät erityisesti myymälän takaosaan ja maaliosastolle, kauppias sanoo.

K-Rauta 75:ssa toteutettiin maalauksen myyntiohjelma kokonaisuudessaan ja muista ohjelmista sovellettiin osia. – Maalaustarvikkeet ovat tärkeä osa bisnestämme, joten halusimme panostaa siihen. Olenkin uudistukseen erittäin tyytyväinen, Ismo Penttinen sanoo. Hän kertoo, että osastoa ovat kiitelleet sekä asiakkaat että myyjät.

Myyjä Pasi Raitanen allekirjoittaa kauppiaan sanat. – Tuoteryhmittely tekee sen, että tuotteet ovat helpommin noudettavissa. Työ on nyt kaikkinensa joutuisampaa.

Raitasen mielestä etenkin maalien sävytyskoneen siirtäminen kauempaa seinän viereltä käytävän varteen on ollut erinomainen ratkaisu. – Asiakkaat pitävät siitä, että myyjät pysyvät näköpiirissä.

KAUPPIAS PENTTISEN mukaan ajankohta uudistuksille oli otollinen. Vanha myymälä oli toki toimiva, mutta nyt tehtiin hyvästä vielä parempaa. Seuraava uudistusprojektikin kolkuttelee jo ovella. Kaupan lattiaosastolle raivataan lisää tilaa, ja tarkoitus on ryhmitellä tuotteet esille uudella tavalla. 

– K-Raudan mainoslause ”Yllättävän helppoa” on mainio ohjenuora. Juuri siihen me täällä päivittäin pyrimme, että asiakkaan polku olisi mahdollisimman mutkaton, Ismo Penttinen sanoo.

TEKSTI Maria Rautio/ KUVAT Pasi Salminen

Lue koko juttu 14.1. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta