K-RYHMÄN MARKKINAOSUUS päivittäistavarakaupassa kasvoi viime vuonna kaikista suurista kaupparyhmistä eniten nousten 36,9 prosenttiin. Hyvä vauhti on jatkunut alkuvuonna. Tammi-maaliskuussa myynti kehittyi 6,1 prosenttia samaan aikaan, kun koko päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,8 prosenttia.
K-Citymarketeissa markkinaosuus kasvoi ketjuista nopeimmin ja osuus vahvistui sekä elintarvike- että käyttötavarakaupassa. – Uudistetuissa kaupoissa kehitys on ollut selvästi keskimääräistä nopeampaa, mikä kertoo ratkaisujemme osuneen oikeaan. Megakampanjat on onnistuttu toteuttamaan niin turvallisesti, että hyviä käytäntöjä on jaettu muillekin ketjuille ja toimialoille, toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.
– K-Supermarketit tekivät hyvän myynninkehityksen ja nostivat asiakastyytyväisyyttä entisestään. Verkkokaupassa ne erottuvat tarjoamalla palvelun peräti 196 kaupassa.
Myös K-Marketit ovat vahvistaneet asemiaan ja dominoivat lähimarkkinaa. – Korona-aikaan löydettiin ketterästi uudet ratkaisut ikäihmisten palveluista verkkokauppaan. Ei ihme, että NPS on korkealla tasolla, Akseli toteaa.
Neste K -liikenneasemat onnistuivat niin ikään kasvattamaan markkinaosuuttaan sektorillaan ja NPS pysyi kasvu-uralla. – Se on kova saavutus, sillä koronarajoitukset ovat koetelleet ketjua kaikista eniten. Haasteena ovat olleet sekä liikkumisen että ravintolatoiminnan rajoitukset ja rahapeliautomaattien sulku.
KORONASTA on kärsitty eniten kaupunkien keskustoissa, rajaseuduilla ja liikenteen solmukohdissa. Ari Akselin mukaan tilanne kirkastuu, kun rajoitukset poistuvat.
– Pidemmän aikavälin potentiaaliin vaikuttavat alueiden erot väestörakenteessa ja muuttoliike kasvukeskuksiin. Siksi on erityisen tärkeä olla iskukykyinen juuri näillä alueilla.
– Hiipuvilla alueilla täytyy olla realistinen investointien suhteen. Kehitys on tehtävä kestävästi, ja käyttöön tarvitaan kaikki asiakkaita tuovat lisäsyyt, kuten pakettipalvelut, Veikkaus, Alkon etämyynti ja postipiste. Kauppakohtaiset liikeideat auttavat löytämään menestystä tuovat tekijät – jollekin se voi olla leipä, toiselle sushi. Ketjupäälliköt ovat näissä tilanteissa hyviä sparraajia.
– Rahapelikoneetkin ovat tärkeitä erityisesti pienille kaupoille, joista moni tarvitsee kaikki mahdolliset tulovirrat pysyäkseen elinvoimaisena. Pelaamisen pitää tietysti toteutua kaupoissa vastuullisesti, ja teemme Veikkauksen kanssa yhteistyötä sen edistämiseksi. Vuoden vaihteessa tullut pakollinen tunnistautuminen on siitä yksi esimerkki.
MYYNNIN JA ASIAKASTYYTYVÄISYYDEN kehitys kertoo Ari Akselin mukaan siitä, että kaupoissa on jo tehty todella hyvää työtä, silti potentiaaliakin on vielä paljon. Hän arvioi, että noin puolet kaupoista on tehnyt ja toteuttanut kauppakohtaisen liikeidean käytännössä niin isosti, että se on vaikuttanut ratkaisevasti kaupan menestykseen.
– Olennaista on tunnistaa oman asiakaskunnan tarpeet ja löytää asiakasryhmät, joissa on potentiaalia. Tämän tekemiseen saa valmiit välineet meiltä Keskosta. Kaupan ruokamaailmalta odotetaan paljon, ja työkalut K Valikoimasta kaupan digimaailmaan vapauttavat aikaa rutiineista. Johtamisen merkitystä ei voi liikaa korostaa.
– Olen aivan äärimmäisen ylpeä kauppojemme suorituksista. Parhaimmillaan ne kirittävät muita ja yksittäisen kaupan innovaatio voi laajentua jopa kaikkiin K-kauppoihin. Riski on toki laskettava tarkkaan, ettei kannattavuus vaarannu. Sitä voi pienentää hyödyntämällä valmiita hyväksi havaittuja konsepteja, aloittamalla pienemmin ja testaamalla asiakkaiden kiinnostusta. Voittava mix on sopiva sekoitus datapohjaista lähestymistä, bisnescase-laskentaa ja luovuutta.
– Datapohjaisilla ratkaisuillamme on ollut selvästi imua. Myös asiakkaille tarjottavia digitaalisia palveluja kehitetään koko ajan. K-Ruoka-mobiilisovellus uudistetaan vuoden mittaan, ja K Ostosten palvelut helpottavat yhä useamman arjen valintoja.
RUOAN VERKKOKAUPASSA K on markkinajohtaja. Miten kasvu jatkuu?
– Pidetään kiinni omista vahvuuksistamme ja kehitetään palvelua ja sen tehokkuutta kokonaisuutena. Meillä on laaja maan kattava verkosto, asiakasta lähellä oleva noutopalvelu, laadukas asiakaspalvelu k-ruoka.fi:ssä ja laajat valikoimat kattaen paikalliset tuotteet – suomalaisen asiakkaan tuntemus ja ketterästi toimivat kauppiasyrittäjät ovat kivijalkamme myös verkkokaupassa. Volyymia pystyy kasvattamaan asiakaskokemusta kehittämällä. Panostamme paljon kauppakohtaisiin kokeiluihin, inspiraation tuottamiseen ja noutopalvelun osuuden kasvattamiseen.
– Verkkokauppa on meille kokonaisuutena kannattavaa ja tuo kasvua, mutta kaikille kaupoille se ei sitä vielä ole eikä tuo kasvua itsestään. Se on sitä kannattavampaa, mitä isommaksi verkkokauppa on kehittynyt, mitä tehokkaammin kaupassa on opittu toimimaan sekä hyödyntämään valmiita ratkaisuja ja mitä suurempi osa on noutoa, Akseli sanoo.
Hänen mukaansa ne kaupat, jotka ovat onnistuneet verkkokaupassa, ovat onnistuneet myös parantamaan koko kaupan kannattavuutta, kun kiinteät kulut jakautuvat isommalle myynnille ja verkkokauppa tuo uutta asiakaskuntaa.
– Jatkossa pitää kehittää kunkin ketjun omaa verkkokaupan strategiaa, etteivät kaikki kilpaile samoilla keinoilla. Esimerkiksi kaupunkien keskustoissa toimivat K-Marketit voisivat valita äärimmäisen nopeuden kilpailukeinokseen.
KOTIMAANMATKAILUN ja mökkielämän kulta-aikana katseet kohdistuvat siihenkin, miten myynnin kasvattaminen onnistuu erityisesti matkailupaikkakunnilla. – Tunnistamalla asiakkaat entistä paremmin ja toteuttamalla kauppakohtaista liikeideaa, Akseli sanoo.
– Keskeistä on rakentaa valikoima, jolla pystyy myymään mahdollisimman täyden ostoskorin. Lomailija haluaa pöytään parempaa, ja kaupan pitää mennä siihen moodiin.
– Vastaluvut ovat kovia, mutta kasvutavoitteiden saavuttaminen onnistuu, kun toteutamme strategiaa ja toimimme pitkäjänteisesti, johdonmukaisesti ja asiakaslähtöisesti.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Mikko Käkelä
Lue koko juttu 27.5. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta