K-RAUTA RAUTAPERTIN kauppiaina kaksi vuotta sitten aloittaneiden Anu ja Kimmo Ihalaisen kantava ajatus kaikessa tekemisessä on mukava työyhteisö, jossa viihdytään. Se on kivijalka, johon kannattaa heidän mielestään erityisesti panostaa.
– Uskon siihen, että vahva yhteishenki näkyy ulospäin asiakastyytyväisyydessä ja tuloksessa. Olemme itse näkyvästi mukana kaupan toiminnassa ja jaamme rohkeasti vastuuta työntekijöillemme, Kimmo kertoo.
Kauppiaspariskunnan positiivisuus, uudistusinto ja taito katsoa lähelle ovat johtaneet hyviin tuloksiin pandemian mukanaan tuomista haastavista ajoista huolimatta. Yksi tärkeistä oivalluksista on ollut K-ryhmän omien merkkien nostaminen keskeiseksi osa-alueeksi ketjuvalikoiman toteuttamisen rinnalle. Näihin merkkeihin lukeutuvat Cello, Prof, FXA, Goodiy ja OPAL -tuotteet.
MISTÄ AJATUS omien tuotteiden kasvattamiseen lähti? K-Rauta Rautapertin tuotepäällikkö Sari Pöntinen sai keväällä 2020 tehtäväkseen lisätä rautakaupan tuotevalikoiman volyymia. Tilauksia tehdessään hän huomasi, että omilla merkeillä on mahdollista saada muutosta aikaan nopeasti. Kuormaa alkoi saapua useita kertoja viikossa, hyllyt täyttyivät vikkelää vauhtia ja tavara kävi kaupaksi.
– Omien merkkien saatavuus on todella hyvää ja toimitus tapahtuu nopealla aikataululla. Lisäksi saldojen tarkastelu ja tilaukset käyvät käden käänteessä Fiori-järjestelmässä. Jos jokin tuote myydään loppuun, lisää tavaraa saa pikatoimituksella jopa seuraavalle päivälle, Pöntinen sanoo. Hänen mukaansa tuotteet ovat laadukkaita ja niistä reklamoidaan harvoin.
Ihalaiset puolestaan oivalsivat, että omat merkit ovat tärkeä kilpailuvaltti: tuotteita on lähes joka kategoriasta, ja mikä parasta, niitä ei saa muualta. Valtamerkkeihin verrattuna niiden puolesta puhuvat myös kilpailukykyiset hinnat sekä ketjun puolesta tapahtuva markkinointi.
– Voimme nyt taata, että meiltä löytyy kaikille asiakkaille sopivan hintainen tuote, oli sitten kysymys remontoinnista tai grillaamisesta, Anu summaa.
Tällä hetkellä liikkeessä on saldollisia tuotteita 22 000 ja niistä omia merkkejä on 5 400 eli noin 25 prosenttia kokonaisuudesta. Se on merkittävä määrä.
MYYMÄLÄÄ ON UUDISTETTU monin tavoin viimeisen vuoden aikana. Viimeksi remontoitiin sisustus- ja kodintarvike-osasto. Asiakaspalvelupisteen yläpuolelle ripustettu kyltti sanoittaa Ihalaisten tavoitteet asiakaspalvelussa: ”Tämä on Etelä-Karjalan paras sisustuskauppa”.
Uudella ryhdikkäällä osastolla omat merkit pääsevät aiempaa paremmin esille. Esimerkiksi maaliosaston hyllynpäädyssä on Cello-tuoteperheen maalipurkkeja eri sävyissä. Mustaa taustaa vasten rakennettu asetelma houkuttelee ohikulkijaa pysähtymään tuotteiden ääreen. Samoin lattiapäällysteisiin tutustuessaan asiakas päätyy luontevasti Cellon tai Goodiyn valikoimien pariin. Viimeisimpänä uurastuksena Pro Centerin tarjontaa on järjestelty uudella tavalla.
– Kyllä me tehdään koko ajan töitä omien merkkien myynnin eteen, niin kaikessa markkinoinnissa kuin esillepanoissakin, Kimmo sanoo.
Sisustus- ja kodintarvikepuolen osastopäällikkö Noora Hänninen kokee omien merkkien myynnin sujuvaksi, sillä tarjolla on runsaasti valmista materiaalia. Opasteet ja esitteet helpottavat paitsi myyjän työtä myös asiakkaiden päätöksentekoa.
– Hintalappuihin liitettävät monipuoliset tuotetiedot nopeuttavat asiointia liikkeessä, sillä asiakkaan ei tarvitse jokaisessa kysymyksessä kääntyä asiakaspalvelijan puoleen. Toimitusten nopeuskin on loistava asia. Varastossa on paljon tavaraa, ja puuttuvat tuotteet saa tilattua kaupalle parissa päivässä, Hänninen sanoo.
– Omat brändit ovat selvästi kasvattaneet tunnettuuttaan asiakaskunnassa. Laadukkaita tuotteita suosittelee mielellään.
TULOKSET ovat olleet erinomaisia. Ihalaiset kertovat, että heidän kaupassaan omien merkkien myynnin kehitys on ollut selvästi parempaa verrattuna muihin brändeihin. Etenkin lattiapäällysteiden myynnin kehitys Goodiyn vinyylilattioiden osalta on ollut suorastaan huimaa. Tänäkin vuonna omien merkkien myyntituloksessa päästään selvästi plussan puolelle.
Imatran K-Rauta sai taannoin tunnustuksen hyvästä työstään omien merkkien eteen. Keskon järjestämän omien merkkien myyntikilpailun 2020 ykkössija lämmittää kauppiaspariskunnan mieltä.
– Voitto tuli yllätyksenä ja olemme iloisia siitä, että tehty työ näkyy kehityksenä ja tuloksina. Viime vuosi oli varmasti kokonaisuutena poikkeuksellinen niin, että kaikki oli yhtä yllätystä koko vuoden ajan, ja luonnollisesti kehitykselle oli myötätuulta sen osalta, Ihalaiset sanovat.
Isomman myymäläuudistuksen aika koittaa tulevana talvena. Käytännössä koko toinen puoli myymälää menee uusiksi. Suurin muutos tapahtuu työvälineosastolla, jossa omat tuotemerkit saavat totuttuun tapaan hyvän näkyvyyden.
– Kyllä niihin kannattaa mielestämme ehdottomasti satsata, kauppias Kimmo Ihalainen summaa.
TEKSTI Maria Rautio / KUVAT Arto Apila
Lue koko juttu 23.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta