Aina kun Hämeenlinnan myymälässä nähdään asiakas vanhan teknologian keräilykapulan kanssa, alkaa käännytystyö. Ostoksien lomassa kerrotaan OnniAppin hyödyistä, ja henkilökunta auttaa tarvittaessa tekemään tunnuksia. Samalla tunnuksella pääsee myös verkkokaupan puolelle sovelluksessa olevan linkin kautta.
– Siellä näkee yhdellä silmäyksellä oman asiakashistoriansa sekä tuotetiedot, myymäläpäällikkö Risto Saukkonen kuvailee.
Pari vuotta sitten lanseeratulla OnniAppilla haluttiin tuoda verkkokauppaa varten kehitettyjä ominaisuuksia tukemaan kaupassa asiointia.
Tärkeää oli saada verkon puolelta tuttujen yli 200 000 tuotteen tuotetiedot kätevästi asiakkaiden ulottuville. Se oli valtava edistysaskel teknisten tuotteiden myynnissä. Ennen asiakas joutui kysymään paljon enemmän apua ja etsimään itse tietoa.
HÄMEENLINNA LÄHTI ensimmäisten joukossa kokeilemaan OnniAppia. Sitä tarjottiin aluksi 24/7-palveluasiakkaille, jotka pääsevät omilla avaimilla ostoksille aukioloaikojen ulkopuolella. Huomattuaan, miten nopeasti keräily sujuu sovelluksen avulla, moni ryhtyi käyttämään sitä.
Liikkeelle pääsee ennen aamuruuhkia, ja illalla voi käväistä hakemassa puuttuvia tavaroita. Työmaalla on helppo tarkistaa, löytyykö Onniselta etsittyä tavaraa eikä myymälään tule turhia reissuja. Sovelluksella pystyy näyttämään omalle asiakkaalle kuvia tuotteista ja kertomaan samalla hinnat.
OnniApp on myös vienyt palveluvarastojen toiminnan uudelle tasolle. Varasto voi olla pienimmillään putkiasentajan pakettiauton perässä, ja sitä täydennetään viikoittain. Näin tarvittava varasto on koko ajan mukana, kun vain käy skannaamassa tuotteita sinne. Samalla periaatteella yrityksellä voi olla omissa tiloissa palveluvarasto, joka sisältää muutaman hyllyn tilattuja tuotteita varten.
NYKYÄÄN Hämeenlinnan Mega Expressissä keräillään uuden appin avulla lähes neljännes tuotteista. Se on eniten koko Suomessa. Koronakevät vauhditti sovelluksen sisäänajoa kaikkialla. Tilausten arvo kasvoi yli 150 prosenttia vuoden takaisesta.
Hämeenlinnassa sovellusta markkinoidaan isommille asiakkaille erilaisissa ryhmäkoulutuksissa ja -esittelyissä. Myymälässä haasteena on usein asiakkaan kiire. Silloin sovitaan tämän kanssa yleensä samalle viikolle aika, tunnusten tekeminen ja keräilyn testaaminen kun eivät vie montakaan minuuttia.
Nuoret ovat Saukkosen mukaan ottaneet uuden sovelluksen luontevasti vastaan. He ovat tottuneet käyttämään puhelimellaan monia palveluja. – 30 vuotta asentajana toiminutta täytyy hieman enemmän houkutella kokeilemaan.
APPIN MYÖTÄ myyjän rooli on muuttunut. Aikaa vapautuu enemmän muuhun asiakas- ja myymälätyöhön. Siistimistyötä ja inventointia riittää.
Mobiilisovellus ei vie tarvetta perinteiseltä asiakaspalvelulta, vaikka se antaakin tarkan tiedon tuotteista.
– Tämä on tekninen kauppa, ja asiakas haluaa edelleen apua ja vinkkejä. He tahtovat pohtia vaihtoehtoja yhdessä myyjän kanssa, myymäläpäällikkö Saukkonen sanoo. Hän kannustaa kuitenkin lähtemään mukaan digiaikaan.
– Sähköinen kauppa ja kivijalka eivät sulje pois toisiaan. Loppujen lopuksi ne ovat vähän niin kuin samaa.
TEKSTI: Virpi Adamsson / KUVAT: Harri Nurminen
Lue koko juttu elokuun Kehittyvästä kaupasta