Onnisella on oma selkeä tonttinsa

Jaa

Onnisen myötä K-ryhmän asiakaskunta laajeni aivan uusille teollisuuden aloille. Asiakkaitamme ovat nyt vaikkapa loistoristeilijöiden rakentajat tai sellun ja paperin tuottajat.

Onnisen puolitoista vuotta sitten avattu Rauman Seaside-palveluvarasto on äidin ja tyttären valtakuntaa. Siellä työskentelevät teknisinä myyjinä Jaana (kuvassa) ja Jolanda Paldanius. Heidän puheissaan vilahtelevat teollisuuden suuret toimijat. Jaanalla on vankka kokemus laivanrakannusteollisuudesta, sillä hän toimi yli 20 vuotta Rauman telakan varastossa ja tavaran vastaanotossa. Sen ansiosta Onnisen palveluvaraston tarjoamat standardin mukaiset telakkatuotteet olivat tuttuja jo ennestään.

”Noin kolmannes nykyisen telakkayhtiön väestä on vanhoja työkavereita omilta telakka-ajoilta. Heidän kanssaan on hyvä hallita alan vanha slangi.”

Palveluvarastolle asioimaan poikennut RMC-telakan projektikoordinaattori Jarmo Nurmi (kuvassa) kiittelee Onnisen palveluja. Tuoreelle telakkayhtiölle merkitsee paljon, kun tarvittavat materiaalit löytyvät läheltä ja nopeasti. Se säästää aikaa ja rahaa.

”Täältä saa heti hyllystä esimerkiksi laivan sähkö- ja putkipuolentarvikkeita, kuten Roxtecin kaapelien ja putkien läpiviennit. Erikoistarvikkeet tunteva henkilökunta on kallisarvoista. On helppo asioida, kun puhutaan samaa kieltä.”

Paldaniukset tietävät, että telakalla on aina kiire, kun laivoja tehdään. Jos jotain osaa ei löydy, se tilataan Onnisen Turun telakan palveluvarastosta. Silloin kaivattu lähetys saapuu yleensä parissa päivässä. Hätätilanteessa on jopa lähdetty varta vasten hakemaan tuotetta. Joskus tarvittava löytyy myös Rauman Onninen Express -myymälästä. Silloinkin tuote noudetaan, jos tarve vaatii.

Seaside-palveluvarasto kuuluu Onnisen Teollisuus-segmenttiin. ”Ketään ei kuitenkaan käännytetä ovelta pois, vaan pyrimme hoitamaan kaikki asiakkaat parhaamme mukaan. Yritämme aina selvittää, mistä muualta saa avun, jos tuote ei löydy meiltä.”

Ei päällekkäisyyksiä toiminnoissa

Onninen on K-ryhmässä osa rakentamisen ja talotekniikan toimialaa kuten K-Rautakin. Teollisuusyksikön johtaja Tarja Pursiainen-Vakkari pohtii englanninkielisen ilmaisun building and technical trade olevan osuvampi: yksikön asiakkaat ostavat esimerkiksi teollisuuden putkistoja ja sähkötuotteita.

”Kun Kesko osti Onnisen, se sai sellaista, mitä talossa ei vielä ollut. Toiminnoissamme ei ole juurikaan päällekkäisyyksiä, vaan täydennämme toisiamme. Tarjoamme kattavasti tuotteita ja palveluita kaikenlaisille asiakkaille kaikissa myyntikanavissa.”

Teollisuusyksikön asiakaskunta koostuu laiterakentajista, valmistavasta teollisuudesta sekä teollisuusurakoitsijoista. Asiakkaana on yleensä ammattiostaja, jolloin esimerkiksi erilaiset sopimusehdot korostuvat kaupan teossa. Teollisuusasiakkaat voivat olla suuriakin ja myynti useita miljoonia.

Teollisuusmyyjän työ on otteeltaan yrittäjämäistä. Yksin sitä ei kuitenkaan joudu tekemään, vaan taustalla on tiimityö niin muiden myyjien kuin esimerkiksi hankinnankin kanssa.

K-kaupoissa kauppias tekee itsenäisiä päätöksiä valikoimista ja hankinnoista. Onnisella myymälöiden tuotevalikoima on pääsääntöisesti talon määrittelemä. Valikoimassa otetaan toki huomioon paikallisten asiakkaiden tarpeet.

”Me pystymme palvelemaan asiakasta paikallisesti ja räätälöidysti ja jopa viemään palvelut sinne, missä niitä tarvitaan. Hyviä esimerkkejä tästä ovat Rauman ja Turun telakoiden palveluvarastot.”

Jokainen asiakas yhtä merkittävä

Raumalla Jaana Paldanius avaa heti töihin tullessaan sähköpostin. Alkaa tilausten ja tarjousten tekeminen. Jälkimmäinen vie hänen työajastaan melkein puolet.

”Pienemmät tarjoukset ovat minulle ihan yhtä tärkeitä kuin isommat. Jokainen asiakas on yhtä merkittävä. Pienestäkin yrityksestä voi kasvaa iso”, Paldanius kuvailee.

Hän on tehnyt töitä Onnisella 14 vuoden ajan. Yli satavuotiaan perheyrityksen siirtyminen osaksi K-ryhmää on hänen näkövinkkelistään sujunut hyvin. ”Konsernin kaupoissa ostoksia tehdessä ympärilleen katsoo nyt uudella tavalla.”

Onninen osana K-ryhmää

Onninen työllistää seitsemässä eri maassa lähes 2 900 henkilöä. Suomessa työskentelee noin 1 200 henkeä, ja kotimaan toimipaikkaverkosto käsittää 52 Onninen Express -myymälää sekä lisäksi palveluvarastoja. Onninen myy tuotteitaan ja palveluitaan ainoastaan yritysasiakkaille, jotka on jaettu Talotekniikan ja rakentamisen, Infran, Teollisuuden sekä Jälleenmyynnin segmentteihin. Vuonna 1913 perustetusta perheyrityksestä tuli Keskon tytäryhtiö vuonna 2016.

Lue koko juttu syyskuun Kehittyvästä Kaupasta.

Teksti Virpi Adamsson Kuva Robert Seger