Onnistumisia kahdella kielellä

Jaa

K-kauppa vastaa asiakkaidensa toiveisiin, ja Uudenkaarlepyyn K-Supermarketissa se tarkoittaa esimerkiksi ruotsalaisten tuotteiden isoa roolia ja palvelun saamista omalla äidinkielellä.

KUUSI VUOTTA SITTEN avattu K-Supermarket on löytänyt oman lokeronsa 7 500 asukkaan pikkukaupungissa. Kauppias Fredrik Lönnqvist on ollut sen kauppiaana keväästä 2020 lähtien. Hiljattainen valinta ketjun vuoden tulokkaaksi oli kauppiaalle hieno tunnustus. – Teimme tämän yhdessä työntekijöidemme kanssa, hän korostaa.

Kauppias kuvailee kaupan vaikutusaluetta laajaksi. Valikoima on kattava ja elää asiakkaiden toiveiden mukana. Verkkokauppa vetää, ja kesäisin mökkiläiset ja Ruotsista saapuvat matkailijat tuovat kauppaan vipinää.

Kolmannen polven kauppias aloitti Uudessakaarlepyyssä juuri ennen koronaa. – Siinä oli yksi hiljainen viikko, ja sitten se pamahti päälle. Korona on vaatinut paljon lisätöitä, mutta onneksi kauppa on käynyt hyvin.

VAHVASTI RUOTSINKIELISESSÄ kaupungissa asiakkaat odottavat saavansa palvelua omalla äidinkielellään. Molempia kieliä käytetään, mutta kaupan viestinnässä ja esimerkiksi työpaitojen teksteissä ruotsi on kuitenkin pääkieli. Kyse voi olla pienistäkin asioista: kauppias kertoo asiakkaiden iloinneen, kun pullonpalautuskoneen kuulutus saatiin vaihdettua ruotsinkieliseksi.

Myös asiakastoiveissa länsinaapurin vaikutus on iso. Esimerkiksi K-ryhmän mainonta suomalaisilla tv-kanavilla ei tavoita heidän asiakkaitaan. – Täällä ihmiset katsovat Ruotsin televisiota, ja myös asiakkaiden toiveet tulevat sieltä.

Toiveita riittää – kauppias Lönnqvistin mukaan kaikki pyritään täyttämään, joskaan erikoisimmille toivetuotteille ei aina löydy maahantuojaa. Asiakkaat ovat kuitenkin huomanneet valikoiman kasvun, ja se on nykyisin yksi kaupan keskeisiä vahvuuksia.

– Ennen koronaa täältä matkustettiin Ruotsiin ostamaan sikäläisiä tuotteita, mutta nyt kaikki toiveet kohdistuvat meille tänne kauppaan. Asiakkaat saattavat ostaa jopa kokonaisia myyntieriä, kauppias kertoo.

Suosituimpia länsinaapurin tuotteita ovat esimerkiksi tietyt makeiset sekä OLW-sipsit, joita monet paikalliset asiakkaat suosivat niiden melkein kaksinkertaisesta hinnasta huolimatta. Falukorv-lauantaimakkaran suosio on niin suurta, että se kuuluu euromääräisesti kaupan top 10 -listalle. Myös texmexin suosio on Ruotsin vaikutuksen myötä kaupassa erityisen suurta.

– Ruotsalaiset tuotteet ovat meille myös sisäänvetotuotteita, kun niitä ei täällä muualta löydy, kauppias sanoo.

Ketjun vuoden tulokas -palkitsemisessa yhtenä perusteena mainittiin kauppias Fredrik Lönnqvistin vahva tahto olla kaikessa kehityksessä ensimmäisten joukossa.

– Olen utelias kokeilemaan uusia juttuja. Muutosten ei tarvitse olla isoja, tärkeintä on että kehitetään uutta koko ajan eikä jäädä paikoilleen, Lönnqvist kiteyttää.

ONNISTUMINEN näkyy muun muassa asiakastyytyväisyyden ja myynnin kasvuna, ja sitä voi aistia päivittäin asiakaskohtaamisista ja -palautteesta. Lönnqvist korostaa myös sosiaalisen median roolia pienessä kaupungissa.

– Somessa on mahdollista erottautua massasta ja nostaa ne omat vahvuudet ja jutut esiin. Some on myös loistava kanava negatiivisen palautteen ja epäonnistuneiden asiakastilanteiden hoitamiseen.

Fredrik Lönnqvist antaa tunnustusta henkilökunnalleen. – Kauppiasvaihto on henkilökunnalle aina iso juttu. Täällä on mahtava henkilökunta, joka on ottanut minut hienosti vastaan ja sitten vielä ylittänyt itsensä korona-aikana. Toivottavasti pääsemme pian viettämään pitkään odottamaamme yhteistä virkistysiltaa!

TEKSTI Jaakko Mäntyranta KUVAT Esa Melametsä

 

Lue koko juttu 19.8. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta