Maamme suurimmilla kaupparyhmillä on runsaasti yhteisiä haasteita, mutta myös selkeästi omasta markkina-asemasta kumpuavia kehittämishankkeita. Jokainen kaupparyhmä pyrkii vastaamaan omalla tavallaan mm. yleisen taloudellisen tilanteen ja kuluttajien ostovoiman heikentymisen aiheuttamiin ongelmiin. Samaan aikaan kun digitalisaatio mullistaa kaupan alaa, sitä koskevaa vanhakantaista sääntelyä on edelleen runsaasti.
Kehittyvän Kaupan Kaupan Tekijät 2015 -teemanumerossa suurimpien kaupparyhmien pääjohtajat ja toimitusjohtajat tuovat esiin ilonaiheitaan ja pettymyksiään.
Keskon pääjohtaja Mikko Helander (kuvassa) kirjaa K-ryhmän onnistumisiin kuluvalta ja viime vuodelta mm. rautakaupan menestyksen, sekäettä-keskustelualoitteen herättämän debatin, liiketoimintojen etenemisen Venäjällä sekä Keskon ja K-kauppojen saaman arvostuksen ja tunnustuksen tehdystä vastuullisuustyöstä.
SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä näkee positiivisena mm. sen, että S-ryhmän strategiaa kirkastettiin ja on päästy hyvin liikkeelle valituissa muutosohjelmissa. Ilonaiheisiin kuuluu myös Tampereella avattu uusi Torni-hotelli, joka on lähtenyt erinomaisesti liikkeelle. Kohtuutyytyväinen Heikkilä sanoo olevansa myös S-ryhmän markkinaosuuteen päivittäistavarakaupassa, vaikka lisäystä ei viime vuonna tullutkaan. Tänä vuonna S-ryhmä haluaa mullistaa markkinoita mm. halpuuttamisella.
Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen puolestaan riemuitsee siitä, että kauppaketjun asiakasmäärä jatkaa kasvuaan. Hyvän myynnin kehityksen lisäksi Sipponen iloitsee siitä, että niin asiakkaat kuin henkilökuntakin ovat entistä tyytyväisempiä Lidliin. Myös hän peräänkuuluttaa maamme päättäjiltä toimenpiteitä kaupan toimintaedellytysten parantamiseksi.
Suomen Lähikaupan toimitusjohtaja Ralf Holmlund taasen tuo esiin sen, ettei ryhmä saavuttanut viime vuonna asetettuja tavoitteita kovasta työnteosta huolimatta. Iloissaan Holmlund on siitä, että uudet ja uudistetut kaupat ovat menestyneet erittäin hyvin ja että Pins-kanta-asiakasohjelman lanseeraus onnistui yli odotusten ja toi tavoiteltuakin enemmän asiakkaita ohjelman piiriin.
Stockmann puolestaan on käynyt läpi perusteellisen strategian uudelleenarviointiprosessin. Yhtiön rakenne pistettiin uusiksi ja päätettiin luopua Seppälästä, Hobby Hallista ja Stockmann Beauty –kosmetiikkamyymälöistä. Yhtiön liiketoiminnoista Lindex jatkoi viime vuonna tasaista kehitystä ja myös Baltian maiden tavaratalot menestyivät hyvin. Stockmannin uuden toimitusjohtajan Per Thelinin mukaan yhtiön suunnanmuutos takaisin kannattavaksi ei kuitenkaan tapahdu hetkessä.
Kaupan päättäjien haastattelut on luettavissa Kaupan Tekijät 2015 -teemanumerosta. Tilaa kattava tilasto- ja lukupaketti Suomen vähittäiskaupasta täältä (40 € + alv, postitus sisältyy hintaan).
Kuva: Heikki Tuuli