Menestyksen reseptinä sitoutunut henkilökunta ja asiakkaiden kuuntelu

Jaa

Koronavuosi oli tamperelaiselle K-Rauta Lahdesjärvelle myynnillisesti paras ikinä. Vuoden kruunasi valinta vuoden K-Raudaksi. Menestys on syntynyt yhteistyöllä, asiakkaita kuunnellen.

Kun kauppa valitaan vuoden K-Raudaksi, ovat kriteereinä asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys, tuotevalikoiman kehittäminen ja myynnin mittarit. Vuoden 2020 tunnustuksen saaneessa Lahdesjärven K-Raudassa Tampereella iloittiin noususta edellisen vuoden kakkossijalta ykköseksi.

– Mahtava tunnustus! Se liikutti. Harmi vain, että sen kerran, kun se sattui eteen, palkitseminen tapahtui koronan vuoksi Teamsin välityksellä, diplomikauppias Tommi Rauma sanoo.

ISO KIITOS tunnustuksesta kuuluu henkilökunnalle, ja nyt olisi juhlan paikka. Kakkua ja kuoharia on nautittu, mutta isommat juhlat on pitänyt siirtää tulevaisuuteen.

– Hyvältä tuntuu, mutta samalla kasvaa vastuu. On hienoa saada työskennellä suuren kaupungin parhaassa K-Raudassa, sisustusmyyjä Terhi Heino sanoo.

– Olemme tehneet tunnustuksen eteen paljon töitä ja samalla mielellä jatketaan. Tavoitteena on saada lisää asiakkaita ja kauppaa, mutta taata jokaiselle hyvä palvelu, yritysmyyjä Jesse Iskanius painottaa.

Tulevaan katsoo myös tuotepäällikkö-ostaja Marko Knuuttila. – Olemme tehneet oikein ja kannattavasti. Haimme kasvua ja ylitimme tavoitteet. Tiedämme, että tulemme olemaan tänäkin vuonna tietyillä osa-alueilla tosi hyviä.

MISTÄ ONNISTUMISET sitten syntyvät? Tampereen seudulla rautakauppa-alan kilpailu on kovaa. Miten muutama vuosi sitten Lahdesjärvelle keskelle ei mitään rakennettu kauppa tuli vaikeiden vaiheiden ja kasvukipujen kautta takaa ja kiilasi ohi menestykseen?

Kauppias Rauman mukaan menestyksen salaisuus on yhteisessä näkemyksessä, sitoutuneessa henkilökunnassa ja toiminnan kehittämisessä asiakastoiveiden mukaisesti. Asiakkaita kuunnellaan, nyt valikoimaa on jokaiselle ja siitä tulee kiitosta. Rautakauppamyynnille koronavuosi oli menestyksekäs, ja sen aikana myös henkilöstötyytyväisyys nousi. 

– Täällä on kaikki kunnossa – työnkuva, kiinnostavat hommat, työyhteisö ja molemminpuolinen kunnioitus. Töihin on hyvä tulla, Marko Knuuttila kiteyttää tuntemuksia.

TOMMI RAUMA on kotoisin Kangasalta ja yrittäjä jo viidennessä polvessa. Ensimmäisen oppinsa alaan Rauma sai 2000-luvun vaihteessa isänsä omistamassa sisustusalan ketjussa. K-Rauta Lielahdessa hän oli myyjänä ja esimiehenä. Sen jälkeen yrittäjyys on ollut osa Rauman elämää.

– Ei minua enää palkkatöihin saa, hän vannoo 12 kauppiasvuoden kokemuksella

Rauman ensimmäiset yritykset olivat pienet rautakaupat Mäntässä ja Orivedellä. Sitten hän siirtyi kahdeksi vuodeksi Hämeenlinnaan, kunnes kotiseuturakkaus meni järjen edelle  ja hän haki K-Rauta Lahdesjärven kauppiaaksi ja tuli valituksi.

Asiakkaat eivät olleet löytäneet kauppaa uudelta alueelta. Edessä olisi vaikeita vuosia. Tommi Rauma kokee olleensa pelastaja. – Liiketoiminnan kehittäminen on vahvuuteni, tiedän osaavani sen, hän toteaa.

KAUPPIAS ONNISTUI. Viime vuonna myynti kasvoi 28 prosenttia edellisvuodesta, vuonna 2019 sitä edeltäneestä vuodesta 26 prosenttia.

– Tuollainen kasvu tuo haasteita ostamiseen: pitää olla oikeita tavaroita oikeaan aikaan. Ei ole mitään kalliimpaa kuin ei-oon myyminen.

Työssä auttavat Rauman periksiantamattomuus ja halu menestyä.

– Olen myös hyvä ihmisten kanssa. Vaikka yhdessä tehdäänkin, annan paljon vastuuta. Siten ihmiset kokevat työnsä mielekkääksi. Ja epäkohtiin puututaan heti.

Moni onkin halunnut seurata kauppiastaan Lahdesjärvelle. Kauppias palkkaa mielellään myös harjoittelijoita ja työkokeilijoita.

– Organisaatiomme on nuori ja ammattitaitoinen. Meillä on oma tapamme tehdä hommia. Ei myyjäksi valmistu koulussa. Joko olet myyjä tai et – se on verissä.

VANNOUTUNUT YRITTÄJÄ myös auttaa kasvamaan pyrkiviä työntekijöitään eteenpäin.

– Muutama omaa kauppiasuraa miettivä on kiinnostunut isommasta kokonaiskuvasta, tunnusluvuista ja sellaisesta. Juttelen niistä mielelläni, oveni on aina auki. Totta kai eteenpäin pyrkivät hyvät työntekijät jättävät ison aukon, kun lähtevät uusiin haasteisiin, mutta seuraavia pitää olla kasvamassa.

NELJÄ VUOTTA Lahdesjärvellä ovat olleet kauppiaalle opettavaista aikaa. Kauppa on noussut suosta huipulle. Pois kauppias ei mieli.

– Sanoin jo tullessani, että tämä on viimeinen kauppapaikkani. Isompaa en voi saada, Helsinkiin en halua. Meillä on melkein kaikkea, mitä tarvitaan. Tilat ovat uudet ja hyvät, ketjun konsepti vahva.

– Tulemme panostamaan kuitenkin enemmän esillepanoon ja visuaalisuuteen, ja tarjoamme asiakkaille elämyksiä, malleja ja ideoita unelmien toteuttamiseen.

TEKSTI Tuija Heikkilä / KUVAT Olli-Pekka Latvala

 

Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta nro 2/21