Sesongissa onnistuminen edellyttää vahvaa asiakasymmärrystä ja näkemystä markkinasta. – Se löytyy kaupoista. Kun yhdistämme sen ketjutekemiseen ja lisäämme siihen päälle ammattitaitoisen henkilökunnan luotettavan asiakaspalvelun, meillä on koossa täydellinen työkalupakki, Olli Pere sanoo.
Kaupoissa on työstetty talven aikana liikeideoita ja viritetty myymälät kesäasiakkaiden tuloon. Hankalammaksi on osoittautunut yrityskaupan uusasiakashankinta, kun kasvokkain kohtaamisia tulee välttää. Pere tunnistaa haasteen ja rohkaisee pitämään yhteyttä tilanteen mukaan.
– Yritysasiakkaat ovat varmasti otettuja myös puhelinsoitosta. Pitää tietysti miettiä, mikä on oma erottuva tarjonta ja sanoma. Kannattaa kertoa myös turvallisesta asioinnista ja vaikkapa verkkokaupasta sekä erilaisista tehokkaista kuljetusvaihtoehdoista.
VERKKOKAUPAN ja kivijalan yhteispeli on noussut korona-aikana yhä tärkeämpään rooliin. Peren mukaan noin 40 prosenttia verkkokaupan myynnistä menee kauppanoutoon, ja aika harva asiakas tulee enää rautakauppaan katsomatta ensin netistä, mitä tuotteita löytyy ja mihin hintaan. Sekä verkkokaupan asiointimäärät että myynti ovat selvässä kasvussa.
– Viime kaudella korostuivat myös kauppojen omat paikalliset kuljetusratkaisut ja toimitukset. Ne ovat olleet äärettömän hyvä kilpailuetua tuova lisä, Pere kehuu.
VIIME VUOSI oli K-Raudoissa myynnillisesti ennätyksellinen ja markkinaosuuden kehitys jatkui suotuisana. Noin puolet myynnistä tuova yritysmyyntikin oli plussalla, veturina toimi kuitenkin koronan buustaama kuluttajakauppa.
– Siihen nähden voimme olla kehitykseen tyytyväisiä. Vaikka oli myötätuulta, niin ketjulla oli hyvät edellytykset ottaa se vastaan, Pere luonnehtii.
– Olemme pärjänneet haastavassa epidemiatilanteessa erinomaisesti, ja kaupoissa on venytty koviin suorituksiin, jotta asiakkaiden tarpeet pystytty täyttämään tässä poikkeuksellisessa ajassa. Asiakkaat ovat voineet luottaa K-Rautaan turvallisena ja ammattimaisena asiointipaikkana. Ketjun NPS-arvokin nousi kaikkien aikojen ennätystasolle.
– Strategia on selkeä ja valitulla linjalla on hyvä jatkaa. Kaupat vievät kauppakohtaisen liikeidean mukaisesti painopisteeksi valitsemiaan asioita eteenpäin ja panostavat asiakaskokemukseen. Se ratkaisee pitkällä aikavälillä myynnin ja markkinaosuuden kehittymisen edelleen.
Tilanne kasvukeskusten ja muiden alueiden välillä on tasoittunut, kun suomalaiset löysivät uudelleen mökkielämän. – Siitä tulee varmasti olemaan hyötyä myös tulevaisuudessa.
SESONKIIN valmistautuminen on sujunut Peren mukaan hyvin. On tehty valikoimatyötä, kehitetty osastokonsepteja, pilotoitu niitä ja levitetty kauppaverkostoon.
Markkinointiinkin on tiedossa uutta terää, kun vapaa-ajan asukkaat on nostettu yhdeksi kohderyhmäksi. – Kauppojen on nyt helppo tunnistaa paikkakunnalle muualta tulevat kesäasukkaat ja tavoittaa heidät K Markkinoinnin kautta, Olli Pere vinkkaa.
Valikoimatyöstä on pidetty paljon koulutuksia, ja myyntineuvojat ovat olleet kauppojen tukena tuotealueiden uudistuksissa. K-Raudalla on omat työkalunsa valikoimien hoitoon ja hyllykuvat esittelyjen kuntoon laittoon.
Virtuaalisesti järjestetyt koulutukset ovat saaneet hyvää palautetta, vaikka uutuustuotteisiin on tutustuttu pelkän kuvan välityksellä ilman tavaroiden koskettelua ja testausta. – Osallistuminen on helppoa, kun mukaan pääsee vain yhdellä klikkauksella ja nauhoitteet voi katsoa, kun itselle sopii. Olemme tavoittaneet kauppojen henkilökuntaa jopa entistä laajemmin, ja tulemme jatkamaan tätä varmasti tulevaisuudessakin fyysisten tilaisuuksien rinnalla.
Kauempaa tulevat tuotteet on tilattu pääosin jo edellisvuoden puolella. Kotimaisten kanssa on enemmän jouston varaa. Hankinnat kotimaasta ovat tärkeässä roolissa varsinkin perusrakennustarvikkeissa, kuten puutavarassa, rakennustarvikkeissa, saunan tuotteissa ja maaleissa.
– Kotimainen teollisuus on toiminut erittäin hyvin myös poikkeusoloissa, vaikka haasteita on varmasti ollut. On hienoa, että myös asiakkaat ovat alkaneet nähdä rakentamisen ja remontoinnin koko ketjua työllistävän merkityksen.
ITSEKIN TET-HARJOITTELUSSA K-Raudassa työuransa aloittanut ketjujohtaja nostaa esiin perehdyttämisen tärkeyden. Pere kertoo innostuneena, että K-Raudat palkkaavat tänä vuonna 700–800 kesätyöntekijää. Se on iso määrä, kun puhutaan noin 3 000 henkilöä työllistävästä noin 130 myymälän ketjusta
– Olen tästä tosi ylpeä. Meillä on tärkeä rooli nuorten työllistäjänä. Se on vastuullinen tehtävä, jonka haluamme hoitaa hyvin. Olemme tehneet perehdytykseen oman oppaankin.
Asiakkaat tunnistavat tulokkaat ”Viilaan vielä taitojani” -rintamerkistä. Tiedossa on tosi toimia, sillä moni viime vuoden buumissa aloitettu projekti saatetaan tänä kesänä loppuun ja uusia aloitetaan. Mökkitontteja on myyty ennätysmäärä ja vilkkaana käyvästä asuntokaupasta kumpuaa remonttiprojekteja.
PIHA- JA PUUTARHA -tuotelinjan johtajana aiemmin toiminut Olli Pere kertoo mielellään myös suomalaisten innostuksesta pihojen laittoon. Kausikasvit, mullat, lannoitteet, grillit, pihakalusteet ja -työvälineet ovat taattuja suosikkeja, kovaa kysyntää odotetaan edelleen myös paljuille, ulkoporeammeille ja vesielementeille.
– Meillä on työkalupakissa markkinoiden parhaat työkalut. Poikkeusaika on vaatinut varmasti paljon myös jaksamiselta, mutta eteenpäin on mentävä, jotta pysymme aallonharjalla. Pidetään katse tulevaisuudessa, tarjotaan asiakkaille maan parasta asiakaskokemusta ja tehdään tästä turvallinen ja kaupallisesti menestyksekäs kesä!
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVAT Mikko Käkelä
Lue koko juttu 22.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta