Kauppiaat tekivät pastasta lähiruokaa

Jaa

Tarve erottautua siivitti porilaisen K-Citymarketin ideaa tuoda pastatehdas oman kaupan katon alle. Liikkeellä haluttiin olla ensimmäisenä.

K-Citymarket Pori Mikkolan uusi pastatehdas Pasta Miccolo sijaitsee näkösällä palvelutiskin tuntumassa. Sen äärellä asiakas voi seurata, miten tuorepasta pursuaa koneesta ja aistia tuoksut ja värit, kun pestoja ja kastikkeita valmistetaan. Tavoitteena on tarjota enemmän kuin pelkkä ruokaelämys.

Kauppiaat Teija Färm ja Kalle Wahlroos saivat idean pastatehtaasta kierreltyään Euroopassa. Siellä kaupoissa myydään irtopastaa. – Pyörittelimme ajatusta, kun mietimme uusia konsepteja, joita muilla ei olisi.

Pizza ja sushi ovat kaupan noutoruokina niin kilpailtuja, ettei niihin haluttu lähteä. Pastan kanssa sen sijaan ollaan uuden äärellä. Pandemia vauhditti idean toteuttamista. Asiakkaille haluttiin tarjota makumatkoja Italiaan.

KUN KAUPPIAAT TUTUSTUIVAT Sisilian saarelta kotoisin olevaan Andrea Salernoon, alkoi tapahtua. Ajatuskuviot Porissa vaikuttaneen ravintola-alan ammattilaisen kanssa kävivät yhteen. Keskustelut johtivat siihen, että Salerno kävi pastamestarin opissa sukuloidessaan keväällä kotikylässään Sommantinossa. Samaan aikaan kauppiaspari tilasi Italiasta pastakoneen. Sen hankinnassa neuvoi turkulainen ravintoloitsija Angelo Tursi.

Suomeen palattuaan Salerno tuli K-Citymarket Pori Mikkolaan töihin. Lokakuun lopussa kaupassa oltiin valmiita tarjoamaan ensimmäisenä Suomessa tuorepastaa kaupan katon alla valmistettuna. Pasta Miccolosta asiakas saa valita haluamansa pastan sekä kastikkeen, jotka valmistetaan loppuun kotona.

PASTATEHDAS tukee yrittäjien liikeideaa palvella kaikenlaisia, erikokoisia ja eri ruokavalioita käyttäviä perheitä. Uuden pastakonseptin halutaan palvelevan kaikkia asiakkaita. Se on vaihtoehto niin kiireiselle äidille, yksineläjälle kuin nuorelle parille romanttista illanviettoa varten.

Färm ja Wahlroos hakevat koko ajan uusia tuotteita ja ammentavat ajatuksia Instagramia ja bloggareita seuraamalla. He haluavat olla liikkeellä ensin. Esimerkiksi gluteenittomat irtokarkit tulivat ensimmäisenä K-ryhmässä myyntiin juuri heidän kaupassaan.

–Kovassa kilpailussa tarve erikoistua ja saada näkyvyyttä on jatkuva. Me toteutamme, ja on hienoa jos ideastamme syntyy tuote, joka kelpaa muillekin.

SISILIALAISYHTEYDET auttoivat luomaan kaupan omalle pastalle kiinnostavan tarinan, josta on apua markkinoinnissa. Jauhot tulevat pienestä myllystä Andrea Salernon kotikylän läheltä Caltanisettasta. 

Näkyvyyttä uutuudelle on haettu paikallislehden lisäksi iltapäivälehtien alueellisista bannereista. Kauppa panostaa myös omiin sosiaalisen median kanaviin. Apuna somettamisessa on vloggaaja-ammattilainen.

Yhteistyö Sisiliaan on syvenemässä. Caltanisettan seudulla sijaitsevan yrityksen kanssa on ryhdytty tuomaan italialaisia elintarvikkeita. Tarkoituksena on luoda laaja Pasta Miccola -tuotesarja. Tuoretavaroita on jo nelisenkymmentä ja kuivatuotteita noin 50.

– Saamme tuotteet omalla logolla. Italia-tuotteet ovat kaupassa omalla hyllyllään.

Porilaiskaupassa on totuttu myös tekemään yhteistyötä paikallisten ravintoloitsijoiden kanssa. Kalle Wahlroos näkee kaupan jatkossa yhä enemmän pienenä kauppahallina, jossa on mahdollisuus syödä paikan päällä seudun toimijoiden lähiruokaa.

VAIKKA ALKANUT VUOSI on koronan takia hämärän peitossa, pastakonseptia aiotaan viedä eteenpäin. Suunnitelmissa on aloittaa pastaperjantait, jolloin valmiita pasta-annoksia voi nauttia myös kaupassa tai ostaa mukaan kotiin. Kauppias Kalle Wahlroos on opetellut myös itse pastanteon. 

TEKSTI Virpi Adamsson/ KUVAT Milla Grönman

 

Lue koko juttu tammikuun Kehittyvästä kaupasta