Mustapekan pikkuveljestä syntyi Helsingin Oulunkylään persoonallinen ja aika lailla uudenlainen K-Market, kun kauppias Jouni Ekholm joukkoineen pääsi suunnittelemaan kauppaa alusta pitäen. Reipas ja rohkea Pikkupekka täyttää vaativan ja ruokatrendeistä kiinnostuneen asiakkaan toiveet, ja kauppa on käynyt odotettuakin paremmin.
”Hioimme kokonaisuutta pieniä yksityiskohtia myöten ja voimme olla ylpeitä siitä, että pääsimme kerralla maaliin ja kaikki mitoitukset sekä kalusteratkaisut menivät nappiin. Myös rekrytointi onnistui mainiosti ja saimme kokoon todella hyvän porukan”, kauppias Ekholm summaa onnistumisia, kun avauksesta on vajaat kaksi kuukautta.
Uuden kaupan liikevaihto nousi nopeasti jopa tavoitellun tason yli. ”Tuntui luontevalle hakea kasvua tätä kautta. Vaikka myyntiä jakautuu nyt kahden kaupan välille, niin tällä mallilla saamme vuosittaisen kasvun kymmenen prosentin vauhtiin. Mielestäni se on erinomainen saavutus näinä aikoina. Nyt pitää vaan sopeuttaa toimintaa uuteen tilanteeseen”, Ekholm sanoo.
Luovuus pistettiin porukalla peliin
Kahden kaupan malliin siirtyminen oli viime kädessä muutosprosessi, ja suunnittelu- ja rakennusvaihe oli toisen kaupan pyörittämisen rinnalla vaativaa. Samalla se oli mahdollisuus tehdä jotain ihan uutta ja siitä tilaisuudesta osattiin myös nauttia.
”Pääsimme projektiin mukaan jo varhaisessa vaiheessa ja koko ajan tuntui siltä, että meiltä oikein odotettiin uusia ideoita ja ajatuksia. Koen, että pystyin tekemään kaupasta oman näköisen. Enemmän kuin K-Market tämä on Jouni Ekholmin kauppa.”
Myymäläpäälliköksi Ekholm siirsi Mustapekasta kauppiasharjoittelija Elmo Haapasen, jonka kautta hän pyrkii delegoimaan mahdollisimman pitkälle kaikki Pikkupekkaa koskevat asiat. Elmo vastaa operatiivisesta toiminnasta ja toimii osastojen toisena varahenkilönä, mikä pitää kärryillä koko kaupan asioista ja tukee samalla kauppiasharjoittelua.
Pikkupekan 14 hengen henkilökunnasta kolmasosa siirtyi Mustapekasta. Uusi kauppa tarjosi näytön paikan myös niille avainhenkilöille, joiden työpaikka ei vaihtunut. Kokeneet osastovastaavat olivat mukana pystyttämässä myymälää ja ohjasivat Mustapekan rekisterin pohjalta rakennetun valikoiman tavaroitusta.
”Näin saimme hyödynnettyä kaiken sen ammattitaidon, joka meille oli vuosien varrella kertynyt”, Ekholm mainitsee.
Synergiaa löytyy joka päivä
Pikkupekka ammentaa Mustapekan voimavaroista myös päivittäisessä tekemisessä: markkinointi on yhteistä, hankintayhteistyö mahdollistaa laajat kilpailijoista erottuvat tuoretuotteiden valikoimat, Mustapekan itse pakatut lihat ja juustot tulevat joka aamupäivä samasta linjastosta ja täydennystä saadaan kolmen tunnin varoitusajalla.
”Kauppani ovat kuin isoveli ja pikkuveli. En ajattele niitä erillisinä pisteinä, vaan perheenä. Henkilökuntakin työskentelee tarvittaessa molemmissa eikä Pikkupekassa ole edes omaa konttoria.”
Pikkupekka on K-Marketiksi varsin kookas 720 neliön myyntialallaan. Ekholm halusi rakentaa täyden palvelun kaupan, joka toimii merkittävälle osalle asiakkaista pääasiallisena ostopaikkana. 8 500 artikkelista saa kokoon monenmoisia ostoskoreja, kun valikoimat on rakennettu hyvällä datalla ja kokemuksella paikallisiin tarpeisiin.
Lue koko juttu 19.5. ilmestyneestä Kehittyvästä Kaupasta.
Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen; kuvat Mauri Ratilainen