Pizzaperjantaista tuli oikea ilmiö

Jaa

Asiakkaat haluavat arkea ja viikonloppuja helpottavia valmiita ja laadukkaita ruokaratkaisuja. Kaupan omien välipala- ja take away -tuotteiden myynti kasvaa, ja kaupan ja ravintolan välinen ero pienenee. Kaupassa käsin valmistettu pizza istuu näihin trendeihin erinomaisesti.

TAMMIKUUSTA 2019 lähtien K-Supermarket Nummenpakassa joka perjantai on ollut pizzaperjantai. Herkkutorin myyjät tekevät valmispohjien avulla pizzoja, joihin asiakkaat voivat valita kolme haluamaansa täytettä ja eurolla lisätäytteen.

– Palvelu löi itsensä heti läpi. Mainostimme vähän facessa, asettelimme pizzalaatikoita nätisti tiskin päälle, ja asiakkaita riitti. Oma osansa markkinoinnissa oli varmasti myös myymälässä leijailevalla herkullisella pizzan tuoksulla, kauppias Taina Jansen kertoo.

Hänen mukaansa asiakkaat kokevat pizzan tilaamisen kaupasta ja tutuilta myyjiltä luonnollisena ja helppona – ostetaanhan kaupasta myös muuta hyvää ruokaa.

– Asiakaskirjo on laidasta laitaan. Mukana on niin nuoria miehiä, perheitä kuin ikäihmisiäkin. Monet ovat kertoneet, että perjantaina perheen sisäinen WhatsApp alkaa laulaa, kun jokainen ilmoittaa vuorollaan millaisen pizzan kaupasta haluaa.

Pizzat valmistetaan Herkkutorin takahuoneen monitoimiuunissa, eikä pizzojen paisto ole vaatinut alkuinvestointeja. Pizzamestareiksi on opittu itse harjoittelemalla, testipizzojen avulla. – Perjantaisin on vipinää. Pizzojen valmistaminen vaatii nopeutta, näppäryyttä ja organisointikykyä. Mutta hauskaa tämä on, Kivelä kertoo.

NUMMENPAKASSA VIETETÄÄN nykyään pizzaperjantaita iltapäivisin klo 13–19. Jatkoaika on jo harkinnassa. – Vaikka pizzaperjantai sitoo muutaman ihmisen työpanoksen, niin se on aika kevyt konsepti hallinnoida. Satsaus on kannattanut. Pizzaperjantaista on tullut kauppaan mukava tapahtuma ja ilmiö, Jansen kertoo.

Pauliina Myllynen K-ryhmän Päivittäistavaratoimialan Konseptipalveluista on iloinen siitä, että yhä useampi K-ruokakauppa on ryhtynyt tarjoamaan itse valmistamiaan pizzoja ja erilaistuu näin paikallisesta kilpailijastaan kauppakohtaisen liikeideansa mukaan.

– Pizza on erinomainen tapa saada lisää myyntiä ja tapahtumia palvelutiskille. Asiakkaat ovat löytäneet uuden ateriapalvelun, ja tuotot ovat olleet hyviä. On tärkeää myydä pizzoja myös lounasajan jälkeen illalla, jolloin asiakkaat tarvitsevat valmiita ateriaratkaisuja kotiin. Aikaa säästyy ruoanlaitolta harrastuksille ja vapaa-aikaan.

TEKSTI Matti Välimäki / KUVA Suvi Elo