Vuoden 2021 ensimmäinen osavuosikatsaus raportoi Keskon historian parhaasta tuloksesta. Konsernin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 2 539,4 miljoonaa euroa, mikä tarkoitti 5,9 prosentin kasvua. Vuonna 2020 K-ryhmä kasvatti ainoana suurena kaupparyhmänä markkinaosuuttaan päivittäistavarakaupassa.
– Kyllä tämä kaikki on seurausta siitä pitkäjänteisestä työstä, mitä Keskossa ja K-ryhmässä on tehty jo monta vuotta, toteutettu tätä meidän kasvustrategiaa, toteaa pääjohtaja Mikko Helander.
– Olemme toteuttaneet isot uudistukset toimialoilla, joihin olemme keskittyneet. Olemme onnistuneesti panostaneet asiakaskokemukseen ja digitalisaatioon, missä olemme kansainvälisestikin edelläkävijöiden joukossa. Toimimme yhtenä K:na. Tulos kertoo tämän strategian toimivuudesta, onnistuneista valinnoista, Helander tiivistää.
KASVUSTRATEGIAA on toteutettu nyt kuusi vuotta. Vaikka väliin on osunut isoja haasteita niin Keskon kuin koko suomalaisen yhteiskunnan historiassa, ovat valitut linjat osoittautuneet oikeiksi.
Pääjohtaja Helander kiittää paitsi selkeää strategiaa ja siihen sitoutumista, myös kaikkien kauppiaiden ja henkilöstön kykyä mukautua äkillisiin haasteisiin. Eikä ketteryydestä ole syytä luopua poikkeusaikojen jälkeenkään.
– Kukaan ei varmuudella voi tietää, milloin tämä poikkeuksellinen tilanne päättyy, ja millainen maailma on pandemian jälkeen. Se, että me olemme tässäkin tilanteessa pärjänneet hyvin myös kaupallisesti, on meille tärkeä viesti. Poikkeusajat ovat osoittaneet, että meiltä löytyy nopeutta, ketteryyttä ja rohkeutta heittäytyä uusiin asioihin, monia kilpailijoita paremmin.
Tänään K:n jalanjälki näkyy ainutlaatuisena Suomessa ja edelläkävijänä koko Pohjois-Euroopassa. K-kauppiaat ja Kesko pyörittävät yhteensä 1 800 kauppaa. Hankinnat suomalaiselta teollisuudelta ovat lähes seitsemän miljardia euroa vuodessa. Globaalissa vertailussa K rankattiin jälleen maailman vastuullisimmaksi ruokakaupaksi.
Helander nostaa keskeiseksi menestyksen mittariksi asiakkaiden tyytyväisyyden. – Kyky mukautua ja palvella vaikeissakin oloissa, ja kyky uudistua, on näkynyt kuluttajien luottamuksen ja asiakkaiden tyytyväisyyden kasvuna.
Tämä näkyy myös muun muassa T-Median Luottamus & maine -tutkimuksessa, jossa K-ryhmän maine on noussut koko uuden strategian ajan vuodesta toiseen. Nyt K-ryhmä sijoittuu Suomen parasmaineisimpien yritysten listalla kärkikymmenikköön.
– Tämä on kova tulos, kun ajattelee, että meillä on normipäivänä 1,9 miljoonaa asiakaskohtaamista. Haluan antaa tästä lämpimät kiitokset kaikille. Tällainen saavutus ei tule ilman, että meillä kauppojen henkilökunta ja koko porukka toteuttaa niitä strategiassa tärkeäksi katsottuja asioita onnistuneesti.
DIGITALISAATIO JA VERKKOKAUPPA ovat keskeisiä panostuksia, joilla kuluttajien luottamusta on lunastettu.
– Olemme pystyneet nopeasti tekemään päivityksiä sovelluksiin ja tietojärjestelmiin saadun palautteen pohjalta. Olemme kyenneet skaalaamaan ja kasvattamaan kapasiteettia. Parhaimmillaan uusia palveluita on otettu käyttöön parissa viikossa, Helander kuvaa.
K-ryhmän verkkokauppojen kasvuluvut ovat hurjia: markkinoiden suurin ruoan verkkokauppa k-ruoka.fi on ollut viimeisen vuoden aikana 343 prosentin kasvuvauhdissa, k-rauta.fi 74 prosentin ja urheilukauppa 101 prosentin. K:n tavoitteena on olla ruoan verkkokaupan selvä markkinajohtaja Suomessa myös tulevaisuudessa.
– Se, että tämmöinen jättiläinen pystyy näin uudistumaan, on hieno juttu, Helander toteaa.
Pandemia on muistuttanut ihmisiä siitä, että vaikka miten mietitään tulevaisuutta, kaikkea ei voi ennustaa ja tällaisia yllätyksiä maailmassa tulee.
– Asioita tulee rakentaa niin yhteiskunnassa, yritysten tasolla kuin yksityisesti niin, että kun yllättäviä tilanteita tulee, niistä selvitään.
VASTUULLISUUTTA ja kestäviä ratkaisuja Helander toivoo nyt myös yhteiskunnallisilta päättäjiltä.
– Kyllähän se on moneen kertaan todettu, että kun velkaa on jouduttu ottamaan, nyt tarvitaan sitten työtä. Millään muulla emme kansakuntana emmekä laajemmin Eurooppana kykene selviämään velvoitteista ja ylläpitämään hyvinvointivaltiota, kuin työtä tekemällä. Työn tekeminen, työn mahdollistaminen, työn riittävyys ja siihen kannustaminen. Siihen se kulminoituu, Helander toteaa.
Poikkeusaikojen opit ovat saaneet pääjohtajan näkemään omankin tekemisen vähän uudessa valossa.
– Poikkeusolot ovat vakuuttaneet minut entistä enemmän siitä, että meillä on vahvuuksia, mitä ei kenelläkään muulla ole. Me olemme ihan omanlainen ja ainutlaatuinen kauppakonserni. Tämä ainutlaatuisuus on se meidän vahvuus.
TEKSTI Ville Blåfield / KUVA K-ryhmä
Lue koko juttu 27.5. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta