MOLLGRENIT muuttivat juuri ennen maailman mullistumista, loppuvuodesta 2019, Helsingissä Puotinharjun legendaarisesta kauppapaikasta Easton-kauppakeskukseen. Mukaan pakattiin myös se Puhoksen henki, joka veti puoleensa niin aktiiviurheiljoita kuin omaksi iloksi liikkuvia kanta-asiakkaita ja satunnaisia kävijöitä.
– Liikeideaa ei tarvinnut miettiä uusiksi. Meillä on paljon erikoisosaamista, myymme laatutuotteita ja tarjoamme alueen parhaan urheilukaupan palvelut, Jyrki Mollgren sanoo. Erikoisliiketasoista palvelua löytyy monesta lajista, ja vahva seurakauppa on pysynyt tärkeässä roolissa.
Laaja valikoima on ollut korona-aikana pelastus. – Hullunahan meitä pidettiin, kun toimme tänne kauppakeskukseen myös ne raskaat kuntoiluvälineet ja polkupyörät, jotka olivat juttujamme jo Puhoksessa. Onneksi uskalsimme, sillä kuntosalien sulkeutuessa tavarat vietiin käsistä ja kesällä pysyimme edelleen Suomen suurimpien pyöräkauppojen joukossa, Jyrki kertoo.
KAUPANKÄYNNIN ILO JA INNOSTUS on tarttunut myös jo aikuisiin lapsiin. Jannika, Jutta ja Joonas naureskelevat, että työntekohan on koko perheen yhteinen harrastus. – Teemme tätä rakkaudesta lajiin, Jannika sanoittaa.
– Ollaan kuin yksi iso perhe koko henkilökunnan kanssa, oikea ”Iloinen Intersportin joukkue”. – Kaikki tekevät tarvittaessa kaikkea ja auttavat siellä missä tilanne vaatii, Joonas lisää.
Valokuvaan Mollgrenien perhe riisui hetkeksi kasvomaskit. Yllä olevassa kuvassa vasemmalta Tiia, Jannika, Jutta, Jyrki ja Joonas Mike-poikansa kanssa.
Työnjako on muodostunut luontevasti kunkin vahvuuksien ja mieltymysten mukaan. Tiia hoitaa paperityöt ja vaatepuolen ostot yhdessä Jannikan kanssa. Jyrki urakoi maratoonarin kestävyydellä henkilöstöasiat, markkinoinnin, varaston, logistiikan ja monenmoiset yleismiehen työt.
Palloilulajeja monipuolisesti kokeilleen Joonaksen vastuualuetta ja intohimo ovat jalkineet. Talvella sai tykittää nasta-, kitka- ja pitopohjakenkiä, mutta nyt katseet ovat jo kevätkeleissä ja -malleissa.
Vaatteista vastaavan Jannikan työnkuva on viime aikoina täydentynyt myös verkkokauppavarausten ja -tilausten käsittelyyn. – Ne lisääntyivät viime keväänä yhtäkkiä, ja isojen kampanjoiden aikaan tilauksia tulee aina enemmän.
Jutta kertoo suorastaan rakastavansa seiniä piristävien somistusten ja näyteikkunoiden suunnittelua. Hän huolehtii myös asiakaspalautteista ja on mukana myyntityössä. Jannika ja Jutta ovat myös mukana Intersportin ensimmäisessä juoksuun keskittyvässä lajimestarikoulutuksessa.
OSAAVA JA SITOUTUNUT henkilökunta herättää asiakkaiden luottamuksen. Hyvän fiiliksen aistii, vaikka kasvot ovat maskin peitossa. Myymäläpäällikkö Jami Honkanen sanoo miettineensä korona-ajan alussa paljonkin henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuutta. Uudet toimintatavat otettiin kauppiaiden johdolla käyttöön nopeasti. On pleksit, maskit, käsidesit, turvavälit ja -ohjeistukset. Kahvihuoneen pöydät on järjestetty turvavälein, ja aamupalaverien sijaan viestitään Whatsup-ryhmässä.
– Nopeasti tähän tottui, ja nyt meinaa kotiin ajaessa unohtua maskikin päälle. Asiakkaiden kanssa pitää tietysti olla koko ajan tarkkana. Osa haluaa ja tarvitsee apua vaikkapa luistimien nauhojen solmimisessa, osa taas ei, Honkanen sanoo.
Tavaraa riitti välinekaupan kiivaudesta huolimatta hyvin. – Nyt edellisvuoden suksivarastotkin tulivat tarpeeseen. Ikinä ennen ei ole talvea myyty näin nopealla syklillä, yhden kuukauden aikana. Henkilökuntamme venyi upeasti ja kesti paineen, kauppias Jyrki Mollgren mainitsee. Myös huoltopalvelut olivat sesongin onnistumisessa tärkeässä roolissa.
Pukeutumispuolella talven yllätysnousijaksi osoittautuivat toppahousut. Etätyön kirvoittamalle collegehousujen suursuosiolle ei puolestaan näy loppua.
TUNNELMA on kevättä odotellessa kuitenkin ristiriitainen. – Linnut laulavat, mutta media suoltaa ahdistavaa tietoa. Pitää tietysti muistaa, miten hyvin meillä on, kun vertaamme vaikka ravintoloihin. Saamme odottaa kesää ja uuden sesongin käynnistymistä, Jyrki Mollgren miettii.
Tavoitteet ovat korkealla. – Pyöräkauppa vilkastuu heti kun maa on paljas ja pyörätiet puhtaat, Kim Lehtinen uumoilee. Hän uskoo varsinkin sähkö- ja maastopyörien menevän kuin kuumille kiville.
Muutto kivijalasta kauppakeskukseen ja kahteen kerrokseen oli odotettua isompi ponnistus. Siihen päälle rysähti vielä koronakriisi.
– Tulee mieleen sanonta, että se mikä ei tapa, vahvistaa. Nyt taaksepäin peilatessa ymmärtää, että olemme myös oppineet paljon, Jyrki ja Tiia Mollgren sanovat. He ovat onnellisia siitä, että kaikki ovat pysyneet terveinä.
Kauppiaat luottavat positiivisuuden voimaan. – Ei saa sukeltaa syövereihin. On pysyttävä ajan hermolla ja valmiina reagoimaan kaikkeen hirveän nopeasti. Tärkein voimavaramme on ehdottomasti omat muksut sekä koko pitkäaikainen, yhteen hiileen puhaltava henkilökuntamme.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVAT Mikko Käkelä
Lue koko juttu 18.3. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta