– Menin vuonna 1979 ylioppilaskirjoitusten jälkeen hetkeksi paikalliseen rautakauppaan töihin, ja se vähän venähti, naureskelee K-Rauta Nokialta eläkkeelle jäävä Pekka Riihitupa viimeisen työpäivänsä kynnyksellä.
Ura alkoi, kuten tapana oli, varastohommissa, joista pääsi osaamisen karttuessa etenemään sisätöihin.
– Kun uusi kiinteistö vuonna 1982 valmistui nykyiselle paikalleen, siirryin kokonaan myyntityöhön, joskin pienessä kaupassa kaikki tekivät sitä, mitä milloinkin tarvittiin.
Kauppiaita on Riihituvan aikana ehtinyt olla yhteensä kuusi. – Kaikki tietysti erilaisia ja omine tapoineen. Tämä nykyinen Antti on ollut Raisamoiden jälkeen pisimpään, ja hänhän onkin aivan erinomainen kauppias, parempi ei voisi olla. Jämpti ja oikeudenmukainen mies, joka on luonut työyhteisöön hyvän hengen.
Riihituvan uran viimeiseksi kauppiaaksi jäänyt Antti Valkeapää korostaa kakkukahveilla konkarin suurta merkitystä kaupalle.
– Pekka on saanut asiakkailta aina kehuja ja pelkästään hyvää palautetta. Olemme kaikki voineet oppia hänen laajasta ammattitaidostaan sekä kyvystään olla läsnä ja asettua asiakkaan saappaisiin oli kyse yksittäisestä putkiliitännän vaihdosta tai kokonaisesta rakennusprojektista. Älä hätäile, kuuntele asiakasta, paneudu asiaan ja lähde vasta sen jälkeen viemään tilannetta ajatuksella eteenpäin – tämän olen omaankin toimintaani ottanut.
Johtamisen Riihitupa kokee muuttuneen vuosikymmenten kuluessa eniten seurannan suhteen ja tietokonejärjestelmien mahdollistamana. – Tuloksia on seurattu aina, mutta raportoinnista on tullut tarkempaa ja tavoitteellisempaa, jotta osattaisiin tehdä oikeita asioita. Monenlaisia excel-taulukoita on ollut täyteltävänä.
Ennallaan myyjän työ on pysynyt sen puolesta, että jokainen päivä on aina erilainen. – Koskaan ei voi tietää, mitä työvuoron aikana tapahtuu. Asiakaskunta on tärkeä oppia tuntemaan ja osalle voi puhua tuttavallisestikin.
Asiakkaissa isoin muutos on se, ettei hartiapankkirakentajia enää juuri ole, vaan talot teetetään. – Remontoijina nykyasiakkaat ovat kuitenkin varsin tietäväisiä, kun kaikkeen löytyy ohjeita netistä. Silti myyjä pystyy antamaan hyvät neuvot kaupan päälle, kun vaan jaksaa asiakkaan tietotaitoa viimeiseen asti tentata. Vaikka ala on muuttunut, niin hyvää asiakaspalvelua tarvitaan edelleen.
Kehutun ammattitaitonsa Riihitupa on hankkinut aikanaan omilta oppi-isiltään eli kokeneemmilta myyjiltä ja toki myös K-ryhmän koulutustarjontaa hyödyntäen. – Olen osallistunut urani aikana myyjäkoulutuksesta alkaen aina kauppiasvalmennukseen asti. Nykyaikana verkkokoulutukset ovat hyvä tapa kehittää ammattitaitoaan ja ne sopivat kertaukseksi myös pidempään alalla olleille. Suosittelen!
Asiakkaan saappaisiin asettumista ovat avittaneet myös omat kokemukset. Satavuotiasta hirsitaloa kunnostaessa on oppinut monta kikkaa jaettavaksi, ja sen tiimoilta Riihitupa joutunee opettelemaan jatkossa rautakaupassa käyntiä asiakkaan roolissa.
Entä onko vuosiin mahtunut vaikeita jaksoja? – No ei ole, ei edes 1990-luvun laman aikana. Eivät asiat ole lopulta koskaan vaikeita, kun vain tarttuu härkää sarvista eikä jää miettimään. Apua kannattaa aina kysyä, ei siitä kukaan hermostu. Iloinen ilme päälle ja ripaus huumoria, kyllä se siitä järjestyy.
Lue koko juttu 9.1.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.