Siirry sisältöön

Rautakauppaa paikallisiin tarpeisiin

11.01.2022

Lohjan K-Rauta päivitti liikeideansa ja päätti olla remppojen ja projektien osaavin ja ketterin kumppani. Kauppias Antton Rossi panostaa hyvään henkilöstökokemukseen ja haluaa nostaa asiakkaidensa suupielet ylöspäin.

Heti olo on tervetullut! Asiakas astuu Lohjalla K-Raudan ovesta sisään ja kassa tervehtii iloisesti. Mukava tunne ei jää ovensuuhun, sillä myyjä Tommi Parviainen nappaa pistäytyjän hoteisiinsa ja kysyy tarpeita ja toiveita.

– Rautakauppa-asioinnin on oltava mahdollisimman helppoa. Tarvekartoitus voidaan tehdä jo sisään tullessa tervehdysten jälkeen.

– Tarkoitus on, että asiakkaan suupielet kääntyvät ylöspäin, jatkaa kauppias Antton Rossi.

Rossi tuli lohjalaisiin rautakauppahommiin reipas vuosi sitten. Ennen sitä hän ehti tehdä alalla Suomi-turneen: Tampereen ja Raision kautta kauppiaaksi Mäntsälään, Kajaaniin ja nyt Lohjalle.

– Kun on kotoisin etelästä, kaipuu johdatti lähemmäs kotiseutua.

PARHAILLAAN myymälässä on käynnissä remontti, joka valmistuu helmikuussa. Kauppiaan mukaan jokainen hylly ja tavara vaihtavat paikkaa, mutta oleellista on se, että remontin jälkeen päästään toteuttamaan uutta kauppakohtaista liikeideaa.

– Haluamme olla remppojen ja projektien osaavin ja ketterin kumppani. Olemme palveleva rautakauppa, jossa tekeminen nostetaan uudelle tasolle, kiteyttää Rossi ja siteeraa eläkkeellä olevaa merikapteeni-isäänsä:

– Harva matkustaja-aluksella kehuu, että kylläpäs kapteeni löysi hyvin Ruotsiin ja takaisin. Onnistumiset perustuvat sisällä olevaan tekemiseen ja konkretisoituvat rautakaupassa lattiatasolla. Siellä on sydän.

Asiakaskokemus on sujuvaa, huoltapitävää, ratkaisukeskeistä ja innostavaa.

– Meillä on ainutlaatuisia ylivoimatekijöitä, kuten räätälöidyt palvelut. Meiltä saa esimerkiksi uuden keittiön suunnittelusta ja kalusteista asennukseen asti, Rossi toteaa.

Tässä vaiheessa esiin astuu rautakauppakonkari Johanna Munde. Keittiöiden ja kylpyhuoneiden suunnittelu on maksutonta: Munde käy kohteissa, piirtää kuvat ja tekee 3D-mallinnukset.

– Keittiömyynti on kasvussa, ja usein samalla huomataan, että kylpyhuoneenkin kalusteet voisi päivittää. Meillä on kaksi omaa asentajaa, jotka hoitavat homman vaikkapa asiakkaiden loman aikana. Koko helahoito lattioineen, seinineen ja kalusteineen pistetään uusiksi.

MYÖS HENKILÖSTÖKOKEMUKSEEN panostetaan Lohjalla vahvasti. K-Rauta työllistää 17 henkeä –  juuri rekrytoitiin uusi osaaja lisää ja lisäksi asiaan kuuluvat vuosittaiset nuorten TET-jaksot.

– Toivon ja teen töitä sen eteen, että olemme Lohjan alueella paras työnantaja, sanoo Rossi.

Kaupassa panostetaan perehdytykseen, ja esimerkiksi työpaikkaohjaan koulutuksen on suorittanut puolet henkilökunnasta. Kehittyminen ja avoin työilmapiiri ovat tärkeitä, ja palautteet johtavat myös korjaaviin toimenpiteisiin.

Työyhteisökulttuuri on luottavaista, yritteliästä, viitseliästä ja reilua. Henkilökunta on päässyt mukaan myös kaupan kehittämiseen. Vuosi sitten K-Raudassa uusittiin kassaosasto, mistä on kiittäminen myymäläpäällikkö Sami Silventoista.

– Vanhoissa kassapöydissä ei ollut liukuhihnaa, ja ehdotin kassalle hihnapöytää, jotta asiointi nopeutuisi. Parin tunnin kuluttua kauppias oli jo tilannut uudet pöydät.

ERI PUOLILLA SUOMEA työskennellyt kauppias kertoo, että suurimmat alueelliset erot löytyvät asiakkaiden tarpeissa. Kauppias Rossi pitääkin ohjenuoranaan, että palvelut ja valikoimat on aina suunniteltava juuri paikallisten tarpeiden mukaan.

Lohjalla on paljon kesämökkiläisiä, joten tarjonnassa korostuvat rakennus-, saneeraus-, puutarha- ja veneilytarvikkeet. Vapaa-aikaan kuuluvat myös vaikkapa sähköpyörät ja potkulaudat sekä ulkoporealtaat, paljut ja pitsauunit. Talvella etenkin yritysasiakkaat ja keittiömyynti työllistävät. Yritysasiakasmyyntiä on tarkoitus nostaa, joskaan ei kuluttajamyynnin kustannuksella.

Tilausmyyntituotteita on paljon, jopa viisinkertaisesti myymälän 17 000 artikkelin lisäksi. Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut, ja nyt tuotteita hankitaan 24/7.

– Jokaisella asiakkaalla on tiettyjä odotuksia, kuten hyvät hinnat ja se, että löytää myyjän ja tuotteet. On ihan ok, jos odotukset täyttyvät, mutta tavoitteena on ylittää odotukset. Yllätetty asiakas saadaan myös palaamaan, kauppias Rossi kiteyttää.

Lue koko juttu 13.1.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.


Hei K-kauppias! Jäseninfoa Kauppiassivuilla.