Mitä ruokaa nirsolle kissalle? Siinä yksi kysymys, jonka K-Citymarket Riihimäen eläinruokaosaston hoitaja Tanja Mäenpää kuulee usein asiakkailta hyllyjen välissä. Monesti lemmikin omistajien kanssa tulee rupateltua enemmänkin ja tarinoita riittää. Eläimet yhdistävät ja tuovat iloa. Sen Mäenpää tietää jo omasta elämästään työn ulkopuolella.
– Pidän osastolla työskentelystä ja kuuntelen mielelläni ihmisten toiveita. Tällä hetkellä asiakkaita selvästikin kiinnostaa tuotteiden kotimaisuus. Myös koirille suunnattua allergiaruokaa kysytään paljon, Mäenpää sanoo.
Lemmikkiosaston rinnalla Mäenpään vastuualueeseen kuuluvat pakasteet. Kauppias Ilari Kontsas kertoo, että tyypillisesti eläinruokaosaston hoitaja huolehtii myös teollisista tuotteista. Riihimäellä on kuitenkin haluttu järjestellä Mäenpään työt siten, että lemmikkipuoleen on mahdollista kunnolla panostaa.
KONTSAS KUVAILEE luotsaavansa ”maaseutukauppaa”, johon 99 prosenttia asiakkaista saapuu autolla. Liike sijaitsee kasvavan ja kehittyvän kaupungin reunamilla, vilkkaan tien varrella. Sijainti houkuttelee asiakkaita ostoksille kauempaakin. Näillä seuduilla asuu Kontsaksen mukaan runsaasti lemmikin omistajia, mikä näkyy myynnissä.
Riihimäen K-Citymarketin asiakaskunnasta peräti seitsemän prosenttia ostaa jotain lemmikkituotteita. Koirien tuotteiden osuus tästä myynnistä on 50 prosenttia ja kissojen osuus 45 prosenttia. Loput viisi pinnaa jää muille eläimille, kuten linnuille tai jyrsijöille. Kaiken kaikkiaan puhutaan siis merkittävästä tuoteryhmästä.
”Lemmikki nähdään usein perheenjäsenenä, jonka hyvinvoinnista tingitään viimeisenä.”
– Kilpailevaa tarjontaa on alueella jonkin verran, mutta me pyrimme houkuttelemaan asiakkaita hyvillä tarjouksilla. Lisäksi olemme antaneet lemmikkiruoalle runsaasti lattianeliöitä, ja hyllytilaa on tänäkin vuonna lisätty, Kontsas kertoo.
Hän lisää, että lemmikin omistajat käyvät viikoittain hakemassa herkkuja kotiin vietäväksi myös liha- ja kalatiskiltä, vaikkapa jauhelihaa.
PÄÄKIERRON VARRELLA sijaitsevalla lemmikkiruokaosastolla avautuvat pitkät, siistit ja värikkäät rivit ruokapakkauksia monissa eri merkeissä. Voi hyvin kuvitella, että valtavasta tarjonnasta löytyy sopiva vaihtoehto sille nenäänsä nyrpistelevälle kissallekin.
Kontsas sanoo, että kaupan liikeideassa korostuvat monipuolinen valikoima ja hyvät tarjoukset. Samat tavoitteet on tuotu lemmikkiosastolle: Uutuudet napataan valikoimiin nopeasti ja tarjolla on jatkuvasti kuluttajia kiinnostavia kauppakohtaisia kampanjoita. Tämä vaatii aktiivista yhteydenpitoa tavarantoimittajiin.
Kontsas esittelee myös mielellään lemmikkiosaston kylkeen pystytettyä pientä mutta pidettyä pistettä. ”Last Chance”- eli poistoeräosastolta löytyy tavarantoimittajilta hankittuja edullisia erityiseriä, milloin mitäkin tuotetta. Niiden joukosta lemmikin omistajatkin tekevät usein mieluisia löytöjä.
KONTSAS KERTOO pistäneensä merkille, että lemmikeille tehdyissä ruokahankinnoissa ei ole edelleenkään näkynyt muutosta, vaikka hintojen nousu ja inflaatio ovat yleisesti kannustaneet kuluttajia etsimään edullisempia tuotteita ostoskärryyn. Hänen näkemyksensä mukaan lihan alkuperä ja laatu kiinnostavat ihmisiä jatkossakin, mikä kasvattaa ostoskorin arvoa.
K-Citymarket Riihimäellä lemmikkiruokien myynti on kehittynyt hyvin. Kotimaisella ja laadukkaalla eläintenruoalla näyttäisi olevan nyt kysyntää.
– Näen ison trendin siinä, että lemmikki nähdään perheenjäsenenä, jonka hyvinvoinnista tingitään viimeisenä. Tässä on kaupan näkökulmasta havaittavissa kiinnostavaa kasvupotentiaalia, hän pohtii.