Runsaus ja hyvä valikoima valttina

Jaa

K-Citymarket Kirkkonummen jäätelöosastolla panostetaan suureen valikoimaan ja jännittäviin uutuuksiin. Kauppiaat Janne ja Riikka Itkonen kertovat, että esillä on noin 500 erilaista jätskiä.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman laajan valikoiman. Runsaus ja hyvä palvelu ovat valttimme myös muilla osastoilla, Itkoset kertovat.

Tulevana kesänä asiakkaita hemmotellaan 30–50 jäätelöuutuudella. – Meillä on paljon asiakkaita, jotka haluavat kokeilla uutuuksia. Tämä näkyy aivan erityisesti jäätelöissä.

Myymäläpäällikkö Petri Mukku kertoo, että some on tullut myös jäätelömaailmaan.

– Jos esimerkiksi Ben & Jerry’s julkaisee maailmalla uuden maun, sitä kysytään meiltä jo ennen kuin se tulee maahan. Sama koskee muita valmistajia. Suuntaus ei ole ainakaan vähenemään päin. Meidän on pystyttävä ennakoimaan trendejä.

Myymälässä on tietenkin kattava valikoima myös erilaisia vegejäätelöitä, kasvispohjaisia tuotteita ja lähituottajien jätskejä. Kasvava ryhmä ovat myös proteiinipitoiset jäätelöt.

– Yksittäiselle ihmiselle se, että pystymme täyttämään hänen jätskitoiveensa, voikin olla todella merkittävä asia. Se rakentaa osaltaan asiakasuskollisuutta, Itkonen miettii.

UUTUUKSILLE järjestetään hyvät paikat kulkureittien varrella olevista päätyaltaista, kesäksi altaita tulee pari lisääkin. Tulokkaista kerrotaan myös ständeillä ja muun valmistajien myymälärekvisiitan avulla.

– Jäätelöt ovat paljolti heräteostoksia. Kun jäätelö on hyvin esillä, sitä myös ostetaan hyvin, Janne Itkonen huomauttaa.

Kauppa sijaitsee Kirkkonummen keskustassa. – Meille tullaan sekä autolla että kävellen. Vaikka myymälämme on iso, olemme samalla vähän kuin lähikauppa, Itkonen kuvailee. Myymälästä käydään ostamassa esimerkiksi tuutteja, puikkoja ja mehujäitä, joilla sitten herkutellaan viereisessä puistossa.

Itkosen mielestä kaiken ikäisiä koskee trendi, että oikein laadukkaasta jäätelöstä ollaan valmiita maksamaan pikkuisen enemmän.

– Monet ajattelevat ostavansa jäätelöä harvemmin, mutta kun ostavat, niin panostavat siihen sitten kunnolla.

VIIMEISEN VUODEN aikana kaupan jäätelömyynti on Itkosten mukaan kasvanut yli 20 prosenttia. Siihen ei tietenkään ole päästy vain nuorison jätskitalkoilla. – Myymme paljon myös isoja pakkauksia, ja monipakkausten kasvu on ollut peräti 50 prosenttia.

Korona-aikana ihmiset ovat käyneet harvemmin kaupassa, mutta ostavat kerralla enemmän. Itkonen kertoo myynnin kasvaneen kaupan muillakin osastoilla. Hän arvelee myynnin kasvun takaa löytyvän lukuisia syitä.

– Jäätelömaailmaan on tullut uutuuksia, mutta niiden rinnalla myös vanhat klassikot ovat pitäneet pintansa. Esimerkiksi vaniljajäätelöllä on oma vankka – ja erittäin suuri – fanijoukkonsa.

Suomalaiset ovat jäätelönkulutuksessa ihan maailman huippua. – Vaikeana aikana jäätelön tarjoamat pienet herkutteluhetket voivat olla jopa entistä tärkeämpiä, Itkonen pohtii.

Kauppias toivoo, että ihmiset pääsisivät kesällä liikkumaan vapaasti, tämä näkyisi heti ainakin kerta-annosjäätelöiden myyntiluvissa. – Pitkä kuuma kesä nostaa kerta-annos- mutta toki muunkin jäätelön myyntiä. Viileämpinäkin päivinä jäätelökauppa käy, silloin myynti painottuu etenkin kotiin ostettaviin isoihin ja monipakkauksiin.

TEKSTI Matti Välimäki / KUVAT Mikko Käkelä

 

Lue koko juttu 22.4. ilmestyvän Kehittyvän kaupan Jäätelöliitteestä