Ensimmäinen Siwasta K-Marketiksi muuttunut myymälä avattiin toukokuun alussa Helsingin Käpylässä. Avajaisia edeltävillä viikoilla tunnelma kaupassa oli jännittyneen odottava.
AmerSportin talossa Mäkelänkadulla sijaitseva Siwa oli vielä viikko ennen uutta avaustaan puolityhjä. Uutinen uudistuksesta ja loppuunmyynnistä oli tavoittanut asiakkaat hyvin, ja alennetut tuotteet olivat tehneet kauppansa odotuksiakin paremmin.
Myymäläneliöitä puolitoista vuotta sitten avatussa Siwassa on noin 350, ja henkilökuntaa kaupassa on yhdeksän. Kaikki nykyiset työntekijät jatkavat K-Marketissa.
”Sijaintimme on hyvä, sillä ihan lähellä ei kilpailijaa ole”, kertoo myymäläpäällikkö Jarkko Karttunen. Lähimmät K-kaupat ovat K-supermarket MustaPekka Käpylän asemalla ja K-Market Masurkka parin kilometrin päässä.
Karttunen kertoi avauksen alla tunnelmien olevan odottavaiset ja innostuneet. Siirtyminen isoon ryhmään tuntuu turvalliselta. Töitä uuteen taloon ja uusiin rutiineihin siirtyminen tuo tullessaan, mutta sitä ei Siwassa pelätty.
”Uusi talo tuo myös paljon uusia mahdollisuuksia ja uudenlaisia tapoja tehdä asioita”, Karttunen toteaa.
Valmista vajaassa viikossa
Asiakkaille näkyvimmät muutokset ovat myymälän ulkoasussa ja valikoimissa. Jo huhtikuun aikana Siwojen hyllyille ilmestyivät ensimmäiset Pirkka-tuotteet. Tuotevalikoimien ja kaupan ilmeen uusimiseen oli varattu aikaa vajaa viikko.
”Tämä Siwa on niin uusi, ettei kulumista ollut ehtinyt tapahtua eikä kalusteita tarvinnut uusia. Kalusteiden paikkojakaan emme vaihtaneet, myymälä on toimiva tällaisenaan. Selvisimme siis lähinnä teippauksien ja hyllynreunaetikettien uusimisella”, Karttunen kertoi.
”Aikaa sekin toki vie, mutta periaatteessahan tämä on kaupan normaalia toimintaa. Nyt säpinää on vain lyhyessä ajassa tavallista enemmän.”
”Suurin muutos kaupan sisäisissä toiminnoissa ovat kassa- ja tietojärjestelmien muutokset, mihin on valmistauduttu kouluttamalla kaikki työntekijät. Tietenkin uuden kulttuurin opetteleminen ja kahden organisaation yhteensovittaminen vie aina oman aikansa, mutta tuo mukanaan myös uusia, aikaisempaa parempia käytänteitä kaupan arkeen.”
Nuorta väkeä
K-Market Amerinkulmassa muutosta on helpottanut myös henkilökunnan ikärakenne. Lähes kaikki työntekijät ovat alle kolmikymppisiä, ja monelle tämä kauppa on ollut ensimmäinen ’oikea’ työpaikka.
”Nuoret ovat nopeita oppimaan ja heille erilaisten järjestelmien käyttö on tuttua. Puhelinten ja niiden käyttöjärjestelmien vaihtaminen on heille arkipäivää eikä kosketusnäyttö ole minkäänlainen ongelmia.”
Jenny Saresvirta on työskennellyt Mäkelänkadun Siwassa alusta alkaen ja jatkaa uudistuneessa K-Marketissa. Hän kertoi odottavansa mielenkiinnolla uudistuneen kaupan avausta. ”Vähän jännittää, muttei pelota. Koulutus on ollut mielenkiintoista ja hyödyllistä, paljon uusia asioita on käyty läpi.”
Saresvirta kertoi asiakkaiden kyselleen jonkin verran tulevista muutoksista. Tähän asti kaikki asiakkailta saatu palaute oli ollut myönteistä.
K-Market Amerinkulma jatkaa alkuun myymäläpäällikkövetoisena. Kauppiaan myymälä saa myöhemmin.
Jarkko Karttunen kertoo itsekin harkinneensa kauppiasuraa, mutta päätöstä tulevaisuudestaan hän ei ole vielä tehnyt. ”Isossa talossa on paljon vaihtoehtoja ja pitää tuumata rauhassa. Päällikköpäivillä kuulimme K-ryhmän kauppiaskoulutuksesta ja se kyllä kuulosti mielenkiintoiselta.”
Karttusen mukaan päällikön ja kauppiaan tehtävien isoin ero on taloudellisen vastuun ja riskin kantamisessa. ”Tulee tarkemmaksi hävikin ja muiden kulujen suhteen”, hän arvelee.
Odotukset ovat korkealla
Suomen Lähkaupan toimitusjohtaja Petteri Niemi kertoo Lähikauppojen uudistamisen etenevän tasaisesti ympäri Suomea. Tänä keväänä uudistetaan ensimmäiset 70 kauppaa. Ensi kevääseen mennessä kaikki kaupan myötä Keskolle siirtyneet Siwat ja Valintatalot on tarkoitus muuttaa K-kaupoiksi.
Niemi sanoo odotusten olevan nyt kovia. Tavoitteena on selkeästi saada lisämyyntiä ja uusia asiakasvirtoja K-ryhmään. Yhdeksi konkreettiseksi tavoitteeksi on asetettu pienempien K-yksiköiden asiakasmäärän tuplaantuminen. Myös synenergian ja yhteistyön mahdollisuudet kasvavat.
”Jatkossa olemme entistä suurempi toimija, mikä vahvistaa asemaamme hankintoja tehdessä”, Niemi korostaa.
Lähes 600 uutta K-Marketia merkitsee myös asiakkaille valinnanmahdollisuuksien kasvua. Niemi muistuttaakin uusien kauppojen vaikuttavan kaikkiin K-päivittäistavarakauppoihin.
”Kuluttajat asioivat monesti useammassa kuin yhdessä kaupassa. Nyt K-uskolliset voivat valita aiempaa laajemmasta kauppavalikoimasta. Haluamme luoda maahan tasapainoisen K-kauppaverkoston, josta jokainen asiakas löytää itselleen sopivan vaihtoehdon.”
Niemen mukaan mahdollisimman moni nyt toimiva kauppa jatkaa toimintaansa tulevaisuudessakin. Markkinat kuitenkin määräävät suunnan. ”Näissä tapauksissa toimivat samat lainalaisuudet kuin normaalistikin kaupan tulevaisuutta pohdittaessa. Jos kauppa ei käy, niin silloin jatkoa on mietittävä ja pystyttävä myös ajoissa tekemään tarvittavat ratkaisut. Mitään hätiköityjä ratkaisuja ei kuitenkaan tehdä.”
Niemi muistuttaa, että isona talona Kesko voi tuoda uudistettaville yksiköille taloudellista vakautta, joka voi helpottaa nyt vaikeuksissa olevien myymälöiden toimintaa.
Pirkka-tuotteet tulivat jo
Tuleviin K-Marketeihin halutaan saada K-näkyvyyttä mahdollisimman nopeasti. Ensimmäiset vajaat 100 Pirkka-tuotetta saatiin kaikkiin lähikauppoihin jo huhtikuun puolivälin jälkeen.
”Se oli iso voimainponnistus ja vaati muun muassa melkoisia logistisia järjestelyjä, mutta onnistuimme hyvin”, Petteri Niemi mainitsee.
Lisää toimenpiteitä tulee pitkin kevättä, sillä asiakkaille halutaan mahdollisimman näkyvästi viestiä K-ryhmän tuomasta muutoksesta kauppoihin.
Siwat ovat Niemen mukaan kärsineet päivittäistavarakaupoista viime vuosina edellisen omistajansa taloudellisten rahkeiden rajallisuudesta, mikä on näkynyt kaupan sisäisessä ja ulkoisessa ilmeessä. Uudistukselle on siten selkeä tilaus.
Suurin osa uudistettavista myymälöistä muuttuu K-Marketeiksi, muutamista isoimmista tulee K-supermarketeja. Muutos osuus ajallisesti sopivasti yhteen K-Market –ketjussa tänä vuonna toteutettavan ilmeen uudistamisen kanssa. Kaikki K-Marketit saavat jatkossa uuden, oranssin värisen ilmeen.
Muutos etenee tasaisesti
Lähikauppojen muutos toteutetaan tasaisesti eri puolella Suomea, ja uudistus etenee yhtä aikaa viidellä eri rintamalla. Niemi muistuttaa muutoksen olevan kauppojen tasolla iso, sillä käytännössä kaikki muuttuu: valikoimat, markkinointi, hinnoittelu, tietojärjestelmät.
”Kaupoissa koulutukset on jo aloitettu, ja henkilökuntaa opastetaan kauppa kerrallaan. Yksistään fyysistä työtä on paljon.”
Ensimmäiset uudistettavat kaupat jatkavat toistaiseksi myymäläpäällikkö-vetoisina, mutta kauppiaiden rekrytointi uudistettuihin myymälöihin on jo käynnistynyt. Kiinnostus on ollut kiitettävää.
”Hakemuksia on tullut jo ennätysmäärä”, Petteri Niemi mainitsee. Hän muistuttaa myös, että K-ryhmä kouluttaa muutenkin jatkuvasti uusia kauppiaita ja tietyn kokoinen reservi on aina olemassa. Tulossa on myös räätälöityjä koulutuksia muun muassa myymäläpäälliköstä kauppiaaksi haluaville.
”Myymäläpäällikön ja kauppiaan tehtävät ovat monesti samat, mutta kauppiaalta edellytetään ns. kauppiashenkeä ja vastuullista yrittäjyyttä. Taloudellinen riskikään ei välttämättä varsinkaan alussa ole liian iso, varsinkin kun Vähittäiskaupan Takaus on apuna lainan saannissa.”
Iso työllistävä vaikutus
Uudistuksen ensimmäiset viikot ovat Niemen mukaan sujuneet hyvin ja ilman suurempia yllätyksiä. ”Kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan, vaikka kyseessä onkin iso operaatio, johon on osallistunut satoja keskolaisia, Lähikaupan henkilöstöä ja lukuisia alihankkijoiden edustajia.”
Niemi muistuttaa kuitenkin, että operaation sujuvaan etenemiseen vaikuttaa myös hyvin ja huolella tehty etukäteissuunnittelu.
Uudistuksella on myös iso työllistävä vaikutus kaupan ulkopuolisillekin toimijoille, sillä tekemistä on riittänyt niin puhelinoperaattoreille kuin myymälätekniikan ja markkinoinnin suunnittelijoillekin.
Lue jutut 19.5. ilmestyneestä Kehittyvästä Kaupasta.
Teksti Tiina Toivakka » Kuvat Mauri Ratilainen ja Kesko