Service på två språk

Jaa

K-butiken tillgodoser kundernas önskemål. På K-Supermarket i Nykarleby innebär det till exempel att svenska produkter har en stor roll och att kunderna får service på sitt modersmål.

– När K-Supermarket öppnade för sex år sedan var det nog många här som undrade om det verkligen behövs en butik till, om inte fyra är tillräckligt, säger Tuula Wik, som jobbat i butiken sedan starten, med ett skratt.

Sedermera har K-Supermarket hittat sin nisch i småstaden med 7 500 invånare. Enligt köpmannen Fredrik Lönnqvist har butiken ett stort upptagningsområde. Sortimentet är brett och anpassat efter kundernas önskemål. Webbutiken går bra och på sommaren är det liv och rörelse i butiken tack vare alla som firar semester på sina sommarstugor och de många svenska turisterna.

Lönnqvist, köpman i tredje generationen, inledde sin karriär i Nykarleby strax innan coronan bröt ut. – Vi hade en lugn vecka, men efter det har det varit full fart. Coronan har krävt mycket extra arbete, men lyckligtvis har kommersen varit god, säger Lönnqvist, som ursprungligen är från Jakobstad. Han ger den trivsamma och välkomnande atmosfären i Nykarleby idel beröm.

I den övervägande svenskspråkiga staden förväntar sig kunderna att få service på sitt modersmål. Enligt Tuula Wik är det ändå inte på samma sätt som i den lilla bybutik där hon jobbade tidigare. – Om du pratade finska där hände det att kunderna vände på klacken och gick ut, skämtar Wik, som jobbat i butik i 40 år.

I butikens kommunikation och till exempel i texten på personalens tröjor är svenska dock huvudspråket. Det kan också vara fråga om riktigt små saker: köpmannen Lönnqvist berättar att kunderna var glada när högtalarutropen från pantmaskinen blev svenskspråkiga.

Även kundernas önskemål präglas mycket av influenser från Sverige. Mari Willfors-Sundqvist, som ansvarar för färdigmaten, kassakontoret och webbutiken, påpekar att till exempel K-gruppens reklam på finska TV-kanaler inte når deras kunder. – Här tittar många på svensk TV och även kundernas önskemål kommer därifrån.

Och önskemål råder det ingen brist på – enligt köpmannen Lönnqvist kommer det in ett tjugotal varje vecka. Man strävar efter att uppfylla alla önskemål, men när det gäller riktigt speciella produkter går det inte alltid att hitta en importör. Willfors-Sundqvist berättar att kunderna har förståelse för detta. Enligt henne har kunderna dock noterat att sortimentet har utökats, och det är en av butikens viktigaste styrkor i dag.

– Före coronan var det många härifrån som åkte till Sverige för att köpa svenska produkter, men nu riktas alla önskemål till vår butik. Kunderna kan till och med köpa hela försäljningspartier, säger Lönnqvist.

Till de mest populära produkterna från vårt västra grannland hör exempelvis vissa godissorter samt chips från OLW, som många lokala kunder föredrar trots att de är nästan dubbelt så dyra. Falukorv är så populärt att den mätt i euro kvalar in på butikens topp 10-lista. Bland de mer omfattande produktgrupperna är texmex särskilt populärt i butiken på grund av influenser från Sverige, säger köpmannen Lönnqvist.

– Man måste förstå att just blå länkkorv inte är den allra starkaste produkten här. För oss är svenska produkter också lockvaror, eftersom de inte säljs någon annanstans.

Köpmannen Lönnqvist utsågs nyligen till årets nykomling i sin kedja. En av motiveringarna var hans starka vilja att vara en av föregångarna i all slags utveckling.

– Jag är nyfiken på att testa nya saker. Ganska snabbt efter att jag började här beställde jag självbetjäningskassor till butiken. Jag försökte också få elektroniska prisetiketter genast, men det tog sist och slutligen ett år. Förändringarna behöver inte vara stora, det viktigaste är att det sker en utveckling hela tiden och att verksamheten inte stagnerar, säger Lönnqvist sammanfattningsvis.

Framgångarna återspeglas bland annat i form av förbättrad kundnöjdhet och försäljningstillväxt, och detta märks dagligen i mötena med kunderna och kundfeedbacken.

Lönnqvist betonar också sociala mediers roll i en liten stad. – I sociala medier går det att sticka ut i mängden och lyfta fram de egna styrkorna och idéerna. Sociala medier är också en utmärkt kanal för att hantera negativ feedback och misslyckade kundservicetillfällen.

Nykarleby har inte haft några allvarliga coronasmittkedjor, men till exempel köpmannens och personalen gemensamma rekreationskväll har man varit tvungen att senarelägga redan flera gånger. Nu ser läget mer lovande ut.

– Alla bär fortfarande munskydd i butiken, men nu börjar vi känna oss lite hoppfulla om att läget kanske förbättras snart, säger Mari Willfors-Sundqvist.

Fredrik Lönnqvist är inne på samma linje. – Ett köpmannabyte är alltid en stor grej för personalen. Vi har fantastiska medarbetare som verkligen har välkomnat mig och dessutom överträffat sig själva under coronatiden. Jag hoppas att vi snart ska få ha vår gemensamma rekreationskväll!

K-Supermarket Nykarleby-Uusikaarlepyy

  • Köpman sedan våren 2020 är Fredrik Lönnqvist, köpman i tredje generationen
  • Målet är att erbjuda kunderna ett trevligt butiksbesök och alltid någonting nytt
  • Sysselsätter drygt tio handelsbranschexperter, varav många har varit med sedan butiken öppnade 2015
  • Lönnqvist utsågs till årets nykomling i K-Supermarket-kedjan 2020

Text: Jaakko Mäntyranta | Bilder: Esa Melametsä