Pääkirjoitus 18.2.2016
Keskon helmikuun alkupäivinä pitämässä tilinpäätösinfossa kävi harvinaisen selväksi yhtiön ylimmän johdon taholta, että suomalainen laadukas ruoka on aivan liian arvokasta markkinointikikkailuun tai muuhun sirkusteluun.
Joku voi tietenkin kysyä senkin perään, eikö K-ruokakauppa syyllisty itsekin kikkailuun, kun se ilmoitti jälleen kerran alentavansa poikkeuksellisen monien tuotteiden hintoja tammi-helmikuussa. Kysyä voi, mutta pitää samalla muistaa, että K-ruokakaupassa hintoja on laskettu maltillisesti mm. raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen ja muun kustannustason alenemisen seurauksena.
K-ruokakauppaa voi kiittää siitäkin, että se on toiminut hintojen laskemisessa vastuullisesti ja on alentanut hintoja laajalla rintamalla, eikä ole lyönyt joidenkin yksittäisten tuotteiden hintoja maan rakoon. Mikäli näin olisi menetelty, monella kotimaisella elintarvikealan pienyrityksellä ja tuottajalla olisi tullut äitiä ikävä. Asiakkaan käsi olisi tarttunut hanakasti vain tähän ylihalpaan tuotteeseen ja sen viereiset tuotteet olisivat jääneet pölyttymään hyllyihin tai pyörimään kylmäkaappeihin.
Hyvä on muistaa myös K-ruokakaupan possukorttikampanja joulun alla ja tammikuussa kauppoihin tuodut Pirkan Tuottajalle kiitos –lihatuotteet. Vastuullisia tekoja nämäkin.
Mistään nokittelustakaan K-ruokakaupan hintojen alentamisessa ei ole kyse, sillä K-ruokakauppa on toteuttanut pari omaa mittavaa hinnanalennustaan jo ennen S-ryhmää. Näin tehtiin ensimmäisen kerran syksyllä 2014 ja jälleen kuluvan vuoden tammikuussa. Marssijärjestys on ollut tämä, vaikka moni ei tiedäkään asian oikeaa laitaa S-ryhmän halpuuttamisstrategiasta syntyneen julkisen keskustelua takia.
Hinta on kuluttajille tärkeä asia, mutta merkkejä on siitäkin, että tuotetarjousten ohella kuluttajat arvostavat yhä enemmän myös laajoja valikoimia, tuoretuotteiden laatua, asioinnin helppoutta ja sitä, että samasta kaupasta löytää kaikki haluamansa tuotteet. Suurimmalle osalle kuluttajista hinta ei olekaan määräävä tekijä.
Tämä kaikki tietää hyvää myös K-ruokakaupan myynnille. Ruokakeskon esittämän näppituntuman mukaan K-ruokakaupan markkinaosuuskehitys olisi viime vuodelta selkeästi paras verrattuna kolmeen tai neljään edeltäneeseen vuoteen. K-citymarket- ja K-supermarket-ketjut olisivat kasvattaneet markkinaosuuttaan, joskin markkinaosuuden laskua olisi vielä tullut K-market-kokoluokan lähimarkkinassa, jossa kauppoja uudistetaan parhaillaan.
Arto Jaakkola, päätoimittaja