Kylpyhuonekalusteista vastaava Keskon Category Manager Erkki Mäkilä kertoo, että Cello-merkin alla on tuotu maahan erilaisia kylpyhuone- ja suihkukalusteita jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Omaa kylpyhuonekalustemallistoa päätettiin ryhtyä kartoittamaan ja kehittämään vuonna 2016. Valikoimiin syntyi kaksi uutta mallistoa: Cello Wave ja Cello Sea.
– Tavoitteena oli luoda kompaktit ja kattavat perusmallistot, joissa kohtaavat erinomainen hinta-laatusuhde ja skandinaavinen tyyli. Mallistot ovat saatavissa yleisimmissä mitoissa ja toimitusajat ovat nopeat. Nämä ovat tärkeitä erottautumistekijöitä markkinoilla, Mäkilä sanoo.
Tie yksittäisistä hyvistä tuotteista omiin kattaviin mallistoihin on ollut Mäkilän mukaan kiehtova ja monitahoinen. Toimittajan valinnassa tärkeiksi kriteereiksi nousivat muun muassa materiaalien laatu, korkea osaamistaso ja ripeys toimituksissa.
Vastuullisuus on olennainen osa kokonaisuutta, ja esimerkiksi tehdasvierailuilla ja BSCI-auditoinnilla varmistetaan, että kaikki yhteistyökumppanit noudattavat sosiaalisen vastuun periaatteita. Cello-kylpyhuonekalusteet valmistetaan Euroopassa.
Aktiivinen tuotekehitys varmistaa, että valikoimat pysyvät kilpailukykyisinä ja vastaavat asiakkaiden toiveisiin tulevaisuudessakin.
– Cello brändinä on yleisesti ottaen kasvattanut merkittävästi tunnettuuttaan viime vuosina, ja kokonaismyynti on noussut myös kylpyhuonekalusteissa. Suuri muutos ylöspäin on tapahtunut etenkin uusien mallistojen kautta, ja myynti on jatkunut vahvana pandemia-aikana, Mäkilä sanoo.
KYLPYHUONETRENDIT ovat pysyneet jo pitkään melko maltillisina. Mäkilä kertoo, että harmaa, valkoinen ja ruskean murretut sävyt hallitsevat edelleen suomalaisia kylpyhuoneita. Suosittuja valintoja ovat neliskanttiset altaat, vetimettömyys ja valopeilit.
Toisaalta on havaittavissa, että rohkeampi värien käyttö kiinnostaa yhä useampaa sisustajaa. Etenkin laattavalinnoissa uskalletaan valita säväyttäviä vaihtoehtoja.
LAATTOJEN kiehtova maailma on tärkeä osa Cellon brändiä. K-Rautojen kautta myydään vuodessa laattoja yli miljoonan neliömetrin verran. Kaikki K-Raudoissa myytävät laatat ovat Cello-merkin alla.
Yhteistyökumppaneiden valinnassa noudatetaan samoja periaatteita kuin kylpykalusteissakin. Tehtaiden eettistä toimintaa ja vihreää vastuullisuutta valvotaan monin tavoin.
Laattakuvastossa on tällä hetkellä runsaat 100 sarjaa. Kun mukaan lasketaan värivaihtoehdot, yksityis- ja yritysasiakkaille tarjottavien tuotteiden määrä kohoaa useisiin satoihin. Kaikki mallit ovat nähtävillä K-Rauta-kaupoissa.
Tuotepäällikkö Virpi Korhonen kertoo, että laatoissa suositaan nyt maanläheisiä sävyjä, isoja kokoja sekä marmori-, kivi- ja puukuviointeja. Rohkeita värejä, kuten vihreää, punaista tai karamellinsävyjä, ei vielä myydä suurella volyymillä, mutta niidenkin kysyntä on kasvusuunnassa.
Laattojen designia ja teknisiä ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti kentältä kiirivien toiveiden pohjalta. Ideoita tulee niin kauppiailta, myyntineuvojilta kuin asiakkailtakin.
Valmistusteknologian viimeisimmät edistysaskeleet ovat mahdollistaneet mielenkiintoisia innovaatioita. Laajaa kiinnostusta ovat herättäneet esimerkiksi antibakteeriset laatat, joiden pinta eliminoi 99,9-prosenttisesti pintaan osuvat bakteerit tai muut haitalliset mikro-organismit. Kaksi tällaista laattasarjaa saadaan Italiasta Cellonkin valikoimiin kuluvan kevään aikana.
TEKSTI Maria Rautio / KUVAT K-ryhmä
Lue koko juttu 22.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta