Sushia suomalaisille, kiitos!

Jaa

Sushin myynnin kasvulle ei näy loppua, vaikka sen tarjonta kasvaa reipasta vauhtia ympäri Suomen. K-kaupoissa on erilaisia tapoja tarjota tätä herkkua.

Kun Kesko lanseerasi K-kaupoille tarkoitetun sushirasiasarjan vuonna 2015, odotukset olivat optimistisen varovaisia. Kauppa kuitenkin rupesi käymään suht heti läpi Suomen, ja alkutahdit sushin kansalliselle menestykselle oli lyöty. Rasioita myydään mukavasti edelleen.

Varsinainen läpilyönti syntyi, kun sushia ruvettiin valmistamaan kaupan tiloissa ja tarjoamaan asiakkaille itsepalvelusta sopivaan hintaan. Suunnannäyttäjänä toimi nyttemmin maailman parhaaksi ruokakaupaksi valittu K-Citymarket Järvenpää, jonka korkealaatuinen sushitekeminen herättää ihastusta ympäri maailmaa. K-kaupoissa sushia myydään nyt muutamalla erilaisella toimintamallilla.

SUSHI TAKEN kanssa Kesko on avannut jo kymmenkunta ”sushikioskia” ympäri Suomen. Aluksi yhteistyötä kokeiltiin kolmen K-Citymarketin kanssa pilotoimalla kaupassa valmistettavan sushin myyntiä rasioista. Kokeilu sai niin hyvää palautetta, että tuntui järkevältä siirtyä rasiamyynnistä myös buffet-myyntiin.

Oulun pohjoispuolella sijaitsevan K-Citymarket Ruskon liikeideassa painottuu kaupassa syöminen. Remontin yhteydessä ruokamaailmaan oli suunnitteilla ainakin pizzakonsepti, kotiruokalounas ja sushia. SushiTaken tarjoama paketti sopi ajatukseen erinomaisesti.

– Sushi on otettu tosi hyvin vastaan, ja se parantaa varmasti kaupan laatumielikuvaa, kauppias Päivi Raja-aho sanoo.

K-CITYMARKET PÄIVÄRANTA aloitti oman sushinsa valmistamisen remontin yhteydessä keväällä 2019, ja syyskuulle tultaessa rikkoutui jo puolen miljoonan palan myynti. Kauppias Pasi Topparin mukaan sushille oli selvä tilaus, ja oman toiminnan aloittaminen istui kaupan liikeideaan erinomaisesti. Koska tarkoituksena oli tehdä palvelu, jolla asiakkaat hurmataan, ei laadun suhteen tehty kompromisseja. Sushin valmistuksen vetäjä lähti kuudeksi viikoksi oppiin Järvenpäähän ja hankki tarvittavan tietotaidon jaettavaksi myös Kuopion alueelle. Asiakkailta on tullut erinomaista palautetta uudesta sushipisteestä.

– Kauppiailla on entistä enemmän vapautta toteuttaa liikeideoihinsa pohjautuvia kauppoja ja rakentaa omanlaisiaan kauppoja. Sushi on yksi hyvä esimerkki toimintaa tukevasta tekemisestä.

KALATUKKU E. ERIKSSONILLA on pitkät perinteet sushin valmistuksessa. Japanilaisen mestarin, Kenji Mitsuin johdolla ensimmäiset makit ja nigirit valmistettiin jo 90-luvulla. Sittemmin linjalta on lähtenyt maailmalle miljoonia paloja sushia.

Tänä päivänä Erikssonin sushin valmistuksen pääpaino on rasioissa ja buffetmyyntiin menevissä dynoissa. Esimerkiksi Pasilan Triplaan menee sekä rasioita että buffettuotteita. K-Supermarket Triplan laajassa buffetvalikoimassa on panostettu kasvispohjaisiin ja suomalaisiin tuotteisiin.

Teollisuuden valmistamat sushit sopivat erityisen hyvin kauppoihin, joissa valmistaminen ei ole mahdollista. Tuotteet valmistetaan Erikssonin tehtaalla yöllä, toimitetaan kauppaan aamulla ja nostetaan myyntivaunuun suoraan dynoista. Suunnitelmissa on kasvattaa valikoimaa.

TEKSTI Jani Tynkkynen / KUVA Pasi Salminen

 

Lue koko juttu Kehittyvän kaupan digilehdestä 11/19