Kaupan slogan ”Pala parasta Kaarinaa” kattaa monia K-kauppojen tärkeitä vahvuuksia asiakaspalvelusta valikoimaan ja laatuun. Kauppias Tuomo Hussi haluaa tarjota asiakkaille niin modernit uuden ajan kaupan palvelut, että ne huomataan. Uutuudet, sesongit ja ruokatrendit tuodaan näyttävästi esille, ja oma roolinsa erilaistumisessa on tietysti myös digitaalisilla työvälineillä.
– Kaikki sähköiset järjestelmät ja kanavat ovat käytössä, Hussi sanoo. Digitaalisisista työkaluista hän nostaa esiin erityisesti K Valikoiman, jonka hyödyntämiseen on nyt enemmän aikaa.
Noin 6000 uudenlaista hintanäyttöä löysivät paikkansa 433-neliöisen kaupan hyllynreunoihin muutamassa paivässä. Asennus oli yllättävän helppoa ja meni näppärästi omalla porukalla. Aamuvuoro aina aloitti ja iltavuoro jatkoi. Edettiin hyllylavoittain kylmätuotteista keskilattialle.
– Digitaaliset hintanäytöt helpottavat työtä todella paljon. Työaikaa säästyy parhaimmillaan tunti per päivä, kun hinnat päivittyvät näytöille automaattisesti, sanoo myymäläpäällikkö Maarit Suonpää.
Kauppias Hussi arvioi työn mielekkyydenkin lisääntyvän, kun yksitoikkoiset rutiinit vähentyvät ja voimat voi kohdistaa asiakkaiden huomioimiseen ja valikoimatyöhön.
KAUPAN KEHITTÄMINEN oman asiakaskunnan näköiseksi on jatkuva prosessi. – Ei riitä että ymmärtää asiakkaiden arvostavan kotimaisuutta ja lähituotteita. Pitää päästä sille tasolle, että tietää, minkä yksittäisen tuotteen asiakas haluaa. Onneksi meillä on K Valikoima ja opimme käyttämään sen suosituksia ja poistoehdotuksia koko ajan paremmin, Hussi sanoo.
Myös K-Marketissa työharjoittelua tekevät koululaiset ja opiskelijat ovat ottaneet uuden tekniikan luontevasti vastaan. – Perehdytämme harjoittelijatkin näihin asioihin, jotta hyllyttäminen sujuu helpommin. En ole huomannut kenelläkään olevan tämän kanssa vaikeuksia, Suonpää mainitsee.
Haastetta uuden tekniikan käyttöön otossa on ollut yllättävän vähän. Takatilojen ja myymälän välissä oleva betoniseinä aiheutti alussa välillä katkoksia tietoyhteyksiin, mutta se helpottui tukiasemien asentamisella.
Tuoteperheiden kampanjoissa on jouduttu toistaiseksi käyttämään perinteisiä paperisia hintalappuja. Sitäkin ollaan korjaamassa. Myös ruoka-aineallergiatietoja on tulossa lisää. Kuusistossa odotetaan innolla myös saldonhallintaa auttavaa ilmoitusta tuotteista, joiden saldot ovat miinuksella. – Ja voisihan uudenlaisia led-ominaisuuksia hyödyntää myös inventaarissa ja kuormantarkistuksessa, Hussi visioi.
INVESTOINTINA digitaaliset hintanäytöt ovat pienelle kaupalle mittava. Kauppias Hussi pitää ratkaisua varteenotettavana varsinkin uusperustantakohteissa ja silloin, kun kaupalla ei ole kalustepuolella muita isoja hankkeita odottamassa.
– Olen laskenut, että panostuksen hyödyt tulevat monesta pienestä purosta, joista työajan säästö muihin tuottavampiin tehtäviin on vain yksi. Tärkeintä on asiakkaiden luottamuksen lujittuminen. Hintamerkintöjen oikeellisuus on siinä aika tärkeä tekijä, kauppias sanoo.
– Se on tosiaan asiakkaille ihan ykkösasia. Ja sitä se on myös meille itsellemme, onhan asiakaspalvelu paljon mukavampaakin, kun hintamerkinnät ovat kunnossa ja asiakkaat tyytyväisiä, Maarit Suonpää kiteyttää.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVAT Tiina Ihalainen
Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta nro 2/21