Työtavat muuttuvat, kun kaupoissa otetaan käyttöön esimerkiksi K Valikoima. Sen perustoiminnot ovat jo arkea joka toisessa K-ruokakaupassa ja käyttö leviää nopeasti.
– Piloteissa mukana olleet osastovastaavat ovat antaneet hyvää palautetta, Ari Akseli kertoo.
– Kaikki osapuolet hyötyvät, kun myyntiin saadaan juuri niitä tuotteita, joita asiakas haluaa ostaa. Kaupan valikoiman pitää pohjautua omaan liikeideaan, markkinaan ja asiakkaiden tarpeisiin. Yhdistäessään kaikki nämä tekijät K Valikoima on suoranainen läpimurto, Akseli näkee.
KAUPPAKOHTAINEN LIIKEIDEA löytyy kirjattuna jo yli 90 prosentissa K-ruokakauppoja. Tulokset ovat olleet hyviä, kun kauppoja on uudistettu oman liikeidean pohjalta.
Myymäläverkoston kehittämiseen on varattu tänäkin vuonna hyvät resurssit. Uusperustanta jää Akselin mukaan vähemmälle ja paukut ohjataan uudistusremontteihin. K-Supermarketit ovat loppusuoralla, nyt painetaan kaasua K-Marketeissa ja K-Citymarketeissa.
HINTAKILPAILUKYKYÄ toimialajohtaja vertaa joukkueurheilussa edellytettävään pelaajalisenssiin. Sen on oltava kunnossa aina, sillä sitä ilman ei voi kilpailla.
Tämän kilpailun tuloksia analysoitaessa pitää ymmärtää, etteivät kaikki ole samalla viivalla. – Jos kaupalla on lyömättömiä vahvuuksia, hintaprofiili voi olla hieman korkeampi. Vastaavasti, jos liikeideassa ei ole erilaistavia tekijöitä, on oltava erittäin hintakilpailukykyinen, Akseli toteaa.
KAUPAN OMAT TUOTEMERKIT ovat yksi hintakilpailukykyä tuottavista tekijöistä. Ne nousivat yllättäen tikun nokkaan, kun hallitusohjelmasta löytyi kirjaus, jossa todettiin tarve ”hillitä päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin” ja tässä yhteydessä mainittiin muun muassa private label -tuotteet.
– Emme oikein ymmärrä, mistä tässä on kyse. Pitäähän kauppojen voida tarjota asiakkailleen laadukkaita, mutta hinnaltaan edullisia tuotteita – muuten kuluttajien mahdollisuus valita laatua heikkenee huomattavasti, Akseli hämmästelee. Hän huomauttaa, että esimerkiksi Pirkka parhaat -sarjaan tulevan tuotteen on saatava aistinvaraisessa arvioinnissa minimiarvo 4,5 asteikolla 1–5. Se on vaativa rasti isoillekin toimijoille.
Pirkka-tuotteista tuhatkunta valmistetaan Suomessa noin 180 yrityksessä eri puolilla maata. – K-Kampuksella viime vuoden lopussa järjestetyillä Lähiruokatreffeilläkin moni pienyritys haaveili pääsystä tekemään kaupan omia tuotemerkkejä, joilla saisi tasaisen varman jakelun ja valikoimapaikan, Akseli mainitsee.
– Sekin on hyvä tietää, että omien tuotemerkkien osuus kaupan koko valikoimasta on Suomessa vain noin viidesosa. Monissa muissa Euroopan maissa se lähentelee 40 prosenttia.
RUOAN VERKKOKAUPPA on laajentunut niin isoissa kuin pienemmissäkin K-ruokakaupoissa hyvää vauhtia, ja myynninkasvu on pysynyt reippaasti yli sadan prosentin vauhdissa.
– Viime vuonna aloitimme pikatoimitusten pilotit K-Supermarketeissa Redissä ja Triplassa, tämän vuoden alussa testaamme uudenlaista teknologiaa hyödyntäviä toimituksia suoraan asiakkaan jääkaappiin, Akseli kertoo kehitysaskelista.
Saumaton monikanavainen asiakaskokemus on paljon muutakin kuin verkkokauppa. K-ruoka.fi:ssä ja K-Ruoka-mobiilissa on noin 2,5 miljoonaa kävijää viikossa.
– Parasta markkinoinnin digitalisoitumisessa on kuitenkin se, että asiakkaille pystytään lähettämään personoituja ja kiinnostavia viestejä, joilla asiakassuhde nousee ihan uudelle tasolle.
K-KAUPPIASYRITTÄJYYS on nyt nosteessa monella tapaa. K-kauppiasura kiinnostaa Akselin mukaan enemmän kuin koskaan, ja hakijoita tulee niin K-ryhmän sisältä kuin kilpailijoilta ja muiltakin aloilta.
Uutta virettä yrittäjyyteen on tullut myös monikauppamallista. Siihen ryhtyminen oli Akselin mukaan aikoinaan iso juttu, ja nyt se tuottaa upeita tuloksia, kun parhaat ja motivoituneimmat kauppiaat pääsevät kehittämään useampaakin omanlaistaan kauppaa.
– Kyllähän koko tämän meidän juttumme rokkenrolli lähtee siitä, että osaavat ja innostuneet kauppiaat henkilökuntineen kehittävät toimintaa etulinjassa ja systeemimme tukee sitä, Akseli sanoo.
Kuva: Pekka Lähteenmäki
Lue koko juttu 23.1. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.