MUUTOS etenee odotettuakin nopeammin. – Olemme neljä vuotta edellä sitä sähköistymisen nopeutta, mitä alalla ennustettiin kahdeksan kuukautta sitten, Matti Virtanen mainitsee.
K-ryhmässä tahti on erityisen ripeä. Tänä vuonna täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus uusien autojen myynnistä on noussut yli 40 prosentin.
– Meillä on ollut vahva pohja rakentaa tulevaisuutta. Yhteistyö Volkswagen-konsernin kanssa on tarjonnut Suomen markkinoille sopivan ajankohtaisen malliston ja erinomaisen perspektiivin alan kehitykseen.
Matti Virtasen johtama autotoimiala on liikevaihdoltaan noin miljardin euron suuruinen kokonaisuus maahantuontia, uusien ja vaihtoautojen vähittäiskauppaa sekä autojen huoltoon ja korjaamiseen liittyviä palveluja sekä K-Lataus-verkosto. Markkinaosuus uusien autojen kaupassa oli syyskuun lopussa 16,6 prosenttia, kun kaikki edustetut merkit lasketaan yhteen. Sähköautojen valikoima on Suomen laajin, ja siihen kuuluu maailman parhaaksi autoksi viime vuonna valittu täyssähköauto Volkswagen ID. 4.
Haasteitakin toki riittää. – Maailmanlaajuinen autojen saatavuushaaste on niistä ehdottomasti isoin. Tilanne jatkuu uskoakseni koko tämän vuoden ja arviolta myös ainakin ensi vuoden alkupuolella, Virtanen huokaa.
Ongelmat juontuvat komponenttipulasta. – Autot sisältävät paljon ohjelmistoja ja sitä kautta elektroniikkaa, josta on maailmanlaajuisesti heikko saatavuus, ja tämän takia autojen lopullinen valmistuminen saattaa viivästyä. Autoteollisuus edustaa suhteellisen pientä osuutta koko elektroniikkateollisuuden asiakaskunnasta, joten autovalmistajien tarvitsemat komponentit eivät ole toimitusketjun prioriteetti, Virtanen taustoittaa.
Puntarointi oman autoilun sähköistämisen ajankohdan, siedettävän hintatason ja omiin tarpeisiin sopivan automallin suhteen mietityttää itse kutakin auton vaihtajaa, mutta autotoimialan murroksessa on kyse paljon laajemmasta muutosaallosta. K-ryhmässä viedään Virtasen johdolla läpi Varikoksi nimettyä uudistusohjelmaa, joka on jaettu noin 30 alaprojektiin omine tavoitteineen ja mittareineen. Näiden toteuttamiseen keskittyy täysipäiväisesti satakunta henkilöä toimialan yhteensä reilusta 1 200 työntekijästä.
BRÄNDIUUDISTUS on yksi jo näkyvistä aikaansaannoksista. Siinä kolmisenkymmentä alabrändiä niputettiin yhteen K-Autoksi ja joka on tullut tutuksi television Merkkejä tulevaisuudesta -mainoksissa. Yhtenäinen asiakaskokemus toteutuu myös syyskuussa julkaistuilla k-auto.fi-nettisivuilla.
Organisaatiossakin on tapahtunut uudistuksia, ja ne mahdollistavat Virtasen mukaan aiempaa paremmin kannattavuuden ja asiakaskokemuksen kehittämisen. Tulevaisuuden rekrytoinnit kohdistuvat asiakasrajapintaan.
Yli sadan uuden automyyjän näyttävä rekrytointikampanja on saanut Virtasen mukaan hyvää palautetta. Hakemuksia tänä ja ensi vuonna täytettäviin paikkoihin on tullut yli 600.
– Autoalalla tosin esiintyy tällä hetkellä työvoimapulaa tietyissä tehtävissä, muun muassa mekaanikkoja ja vauriokorjaustoiminnoissa tarvittavia ammattilaisia on ollut vaikeampi löytää.
Digitaalisten kanavien tietämys ja taitava hyödyntäminen ovat asiakaspalveluasenteen lisäksi perusasioita.
– Ennen asiakas meni liikkeeseen katsomaan autoja ja sitten ryhdyttiin tekemään kauppaa. Nyt mennään pitkälti digitalisaatio edellä. Autoja ja hintoja katsotaan netissä, ja kun sopiva löytyy, koeajokin varataan netissä. Tämä on aivan fundamentaalinen muutos, johon meidän täytyy omalla toiminnalla reagoida. Tavoitteena on, että asiakas pystyisi ostamaan auton täysin digitaalisesti jo lähitulevaisuudessa, Virtanen sanoo.
ASIAKKAALLE tarjottavien digitaalisten palveluiden lisäksi digitalisoidaan myös sisäistä toimintaa.
– Myymme vuositasolla noin 40 000 autoa, kun lasketaan yhteen uudet ja vaihtoautot. Tässä myyntityössä on paljon detaljeja ja sellaista tekemistä, jota voidaan digitalisoida ja automatisoida helpottaaksemme omaa työtämme ja vähentääksemme kustannuksia, Virtanen konkretisoi.
Varikkoon kuuluu myös palveluliiketoiminnan kehittäminen, jotta voidaan vastata autoilussa tapahtuviin muutoksiin. – Huolto on täyssähköautoissa aivan erilaista kuin polttomoottoriautoissa. Mekaanikkojen työ on erilaista ja varaosia on vähemmän. Kaikki tämä pitää uudistaa vastaamaan asiakkaiden muuttuvia tarpeita.
Olennainen osa kehitystä on ollut myös vaihtoautokaupan eriytys omaksi liiketoimintayksiköksi.
– Uusista autoista puhutaan paljon, mutta vaihtoautojen markkina on kuusi kertaa isompi ja toimii ihan erilaisella bisneslogiikalla. Se on kuin osakekauppaa, jossa autolle on joka päivä oma hintansa. Tässä dynamiikassa meidänkin täytyy toimia, Virtanen mainitsee.
KESKON TULOSINFOSSA lokakuun lopussa autokaupan tilanteesta oli framilla liikevaihdon kasvu, kannattavuuden saavuttaminen ja merkittävä kohentuminen kaikilla toiminta-alueilla, ennätystulos sekä markkinaosuuden kasvu. Se kertoo muustakin kuin siitä, että maan hallituksen esitys sähköautojen autoverosta luopumisesta siivittää kysyntää.
Suomi on Virtasen mukaan yksi nopeimmin autoilua sähköistävä maa maailmassa. – Suomalaiset ovat ympäristötietoisia ja valmiita reagoimaan ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Sekin tietysti vaikuttaa, että autot ovat kehittyneet. Täysähköautojen toimintamatkat ovat pidentyneet ja autojen hinnat sekä muut ominaisuudet alkavat olla sillä tasolla, että ne sopivat monien tarpeisiin. Tärkeässä roolissa on myös hyvä latausverkosto. K on ollut sen kehittämisessä vahvasti mukana ja ensi vuonna lisäämme näitäkin investointeja entisestään.
– Olemme valmiina. Yhteistyö Volkswagenin kanssa pitää toivottavasti tarjontamme ylivoimaisena jatkossakin, ja vaikka saatavuushaasteet jatkuvat, niin olen vakuuttunut siitä, että saamme tänne markkinamme kokoa vastaavan määrän autoja asiakkaille toimitettavaksi.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA K-ryhmä
Lue koko juttu 25.11. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta