– Jäätelö on nykyään ihan kaikkien juttu. Jäätelöllä voi palkita itsensä ja läheisensä, se tuo arjen keskelle herkullisen nautintohetken, kauppias Tarja Kaartinen (kuvassa vas.) sanoo.
Vaikka jäätelöä syödään nykyään ympäri vuoden, se ei muuta tosiasiaa, että kesä ei ole kesä ilman jäätelöä.
Viime vuonna K-Marketit olivat ”Suomen suurin jäätelökauppa”. Kaartinen on vakuuttunut, että sama temppu toistetaan kesällä 2021.
– K-Marketit ovat juuri sopivan kokoisia kauppoja jäätelön ostoon. Asiakas voi poiketa meillekin hakemaan vain nopeasti tuutin tai puikon.
Toisaalta myös valikoimissa löytyy. 600 neliön K-Market Pahkavuori tarjoaa asiakkailleen noin parisataa erilaista jäätelöä. Uutuustuotteet löytyvät omasta altaastaan, Ben & Jerry’s -tuotteet uudesta omasta kylmäkaapistaan.
– Uutuuksilla on todella suuri merkitys. Asiakkaat kokeilevat mielellään uusia tuotteita ja makuyhdistelmiä. He myös arvostavat vastuullisuutta ja kotimaisuutta ja osaavat vaatia monia vähän harvinaisempiakin tuotteita. Se on hieno asia ja pitää kauppiaankin virkeänä, Kaartinen miettii.
Myyjä Siiri Tamminen (kuvassa oik.) kertoo viime kesän osoittaneen, että jäätelömyynti ei ole välttämättä suoraan riippuvainen säästä.
– Ihmisillä on aina hyvä syy syödä jäätelöä, hän sanoo. Kaartinen lisää, että viime kesän kokemusten myötä jäätelön toimituspäiviä on jopa lisätty, jotta asiakkaille ei jouduttaisi myymään ei-oota.
– Pienessä kaupassa varastotilaa on rajallisesti, joten tavarantoimituksissa ennakointi on tärkeää.
Myyjä Venni Kalsta kertoo, että Pahkavuoren tärkeisiin jätskiuutuuksiin kuuluvat esimerkiksi vegaaniset kaurajäätelöt. – Oman yleisönsä ovat löytäneet myös vähäkaloriset proteiinipitoiset jäätelöt, hän huomauttaa.
KESÄ NÄKYY K-Market Pahkavuoressa myös muissa tuoteryhmissä. Kaupan takahuoneesta löytyy jo hyvissä ajoin ennen kuumimman grillauskauden alkua viisi lavaa erilaisia grillihiiliä ja -puita. Valikoimiin kuuluu muun muassa konjakkiaromatisoituja puupaloja, hikkoripuulastuja sekä hitaasti palavia eteläafrikkalaisia grillihiiliä mukavalla terva-twistillä.
– Haluan tarjota K-Market-tasolla asiakkaille pientä ekstraa. Korona-aika on tehnyt kotoilusta sekä ruoan laittamisesta kotona ja grillillä entistä suositumpaa. Monet tähtäävät kotioloissakin aivan ravintolatasoon, Kaartinen pohtii.
Kesä tarkoittaa näin ollen myös panostusta lihoihin, makkaroihin – ja entistä enemmän myös grillattaviin kasvisvaihtoehtoihin. Paistopisteeltä löytyy eväitä kesäretkille. Pitkä kuuma kesä myös janottaa.
– Maustetut kivennäisvedet ovat meille iso juttu, kesällä menee myös paljon monipakkauksia. Lisäksi alkoholittomien juomien suosio tuntuu kasvavan samaa vauhtia valikoiman laajenemisen kanssa. Ainakin minut se on yllättänyt positiivisesti, Kaartinen miettii.
Kauppias toivoo, että koronatilanne hellittäisi ja ihmiset voisivat taas kesällä tavata toisiaan, iloita ja järjestää illanviettoja. Se näkyisi heti myös kaupassa. – No, uskon että näin myös käy! hän lisää.
Salolaisten mielestä kesällä on kiva olla myös töissä. Silloin kaupassa on aivan oma tunnelmansa.
– On mukavaa, kun kauppaan tulee uusia, iloisia ja innokkaita kesätyöntekijöitä. Heitä on hauskaa perehdyttää, Siiri Tamminen miettii.
Kesäloma-aikaan asiakkaita on liikkeellä jo aamusta lähtien ja päivät ovat vilkkaita.
– Kun aurinko paistaa ja on lämmintä, niin ihmiset ovat myös poikkeuksellisen hyvällä tuulella. Menokin on rentoa, Venni Kalsta tietää.
TEKSTI Matti Välimäki / KUVAT Ilari Välimäki
Lue koko juttu 22.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta