”Tehtävämme on tarjota asiakkaille mahdollisuus valita”

Jaa

Kauppias Markus Ranne haluaa tuoda vastuullisuuden kunnolla esiin kaupassaan, kertoa asiakkaille selkeitä faktoja ja antaa käytännöllisiä vinkkejä. Vastuullisuus näkyy asiakkaille koko ostoskäynnin ajan, ja K-Supermarket Hertta kertoo asiakkaille reilusti, miten vastuullisia valintoja voi tehdä.

Kauppias Markus Ranne oli miettinyt jo pidemmän aikaa, miten vastuullisuuteen liittyviä viestejä saisi tuotua kaupassa paremmin esiin. – Olemme tutkitusti maailman vastuullisin ruokakaupparyhmä, joten pitäähän sen eteen tehdystä työstä kertoa asiakkaille, Ranne sanoo.

Ranteen kiinnostus vastuullisuuteen kumpuaa halusta hoitaa oma tontti niin, että tulevillakin sukupolvilla olisi hyvä olla. Se on kanavoitunut monenlaisiksi kaupan arjessa näkyviksi teoiksi. Kaupalle esimerkiksi asennettiin viime lokakuussa K-ryhmän ensimmäinen seinäaurinkovoimala, ja myös muu kaupan käyttämä sähkö on 100-prosenttisesti uusiutuvaa.

KIERRÄTETTÄVIÄ PANTTIKASSEJA varten kauppias kehitti toimintamallin Lindströmin pesulan kanssa, ja ne saatiin vuoden 2018 lopussa käyttöön tiettävästi ensimmäisenä ruokakauppana maailmassa. – Olin tätäkin asiaa miettinyt jo pitkään, ja sitten hiffasin, että kynnys uuden kestokassin ostoon kasvaa, kun niitä alkaa kertyä eikä kassia kuitenkaan koskaan muista ottaa mukaansa kauppaan. Vuoden aikana panttikasseja on lähtenyt kiertoon noin 2 700 ja takaisin pesuun niistä on palautunut 600.

Parhaillaan kauppias pohtii mahdollisuutta luopua muovikasseista kokonaan. – Essi-kiertokassi ehkä kuitenkin täytyy vielä jättää vaihtoehdoksi, Ranne arvelee. Onhan se tärkeä käyttökohde kerätylle kierrätysmuoville ja monen asiakkaan suosima vaihtoehto.

Uusia keinoja vastuullisempaan toimintaan etsitään entistäkin aktiivisemmin. – Mutta se ei johdu aiheen ajankohtaisuudesta, vaan siitä, että nyt mahdollisuuksia on tarjolla paljon aiempaa enemmän.

UUTUUSTUOTTEISSAKIN vastuullisuudesta on tullut Ranteen mukaan vakio-ominaisuus. Varsinkin pakkausmateriaalit kehittyvät nyt vauhdilla. Valikoimapäätöksissä vastuullisuus on aina mukana yhtenä kriteerinä.

– Tehtävämme on tarjota asiakkaille mahdollisuus valita. Hehän viime kädessä päättävät, ostavatko esimerkiksi luomua tai ympäristömerkittyjä vai perustuotteita, kauppias sanoo.

Kassapäällikkö Päivi Husso on ollut Hertassa töissä kaupan koko elinkaaren ajan. Hän on seurannut ilahtuneena nykyisen kauppiaan aktiivisuutta vastuullisuusasioissa.

– Markus on onnistunut tartuttamaan vastuullisuusajattelun meihin kaikkiin. On ollut ilo seurata, miten hän etsii koko ajan uusia ideoita laidasta laitaan. Eivätkä ne koskaan jää pelkiksi puheiksi, vaan toteutuvat tekoina. Itse arvostan varsinkin muovittomia pakkausmateriaaleja ja panttikassejamme.

Hertan kalaosastosta vastaava Matti Kämppi on huomannut, että vastuullisuus kiinnostaa kalaa ostavia asiakkaita. Sen jälkeen kun kalatiski sai sertifikaatin ja se tuotiin näkyvästi esille, vuorovaikutus tiskillä on lisääntynyt selvästi. Kysymyksiä ja palautetta satelee tasaisella tahdilla.

Oman työpaikan vastuullisuus on Kämpille tärkeä arvo. Kalaosastolla se tarkoittaa erityisesti jäljitettävyyttä, kotimaisuutta ja lähituotteita. Kotimaista kalaa menisi enemmänkin, mutta saatavuus on ajoittain kiven alla. – Kyse on siitä, että seurataan ajan henkeä ja yritetään ymmärtää omaa lätäkköä pidemmälle.

Pakasteista, juomista sekä teollisista elintarvikkeista vastaava Arto Sutinen kertoo asiakaskäyttäytymisen muutoksen näkyvän erityisesti kasvisruoan suosiossa. Ilmastoasiat ovat jatkuvasti enemmän esillä ja Hertan vegemyynti kehittyy vahvasti.

VASTUULLISUUS HEIJASTUU kauppias Markus Ranteen mielestä myös ihmisten välisessä kanssakäymisessä. – Siinä, miten me kaupassa työskentelevät kohtelemme arvostavasti toisiamme ja tietysti asiakkaitamme. Sisäinen ilmapiiri heijastuu aina asiakaskaspalveluun.

Ranne kehuu myös K-ryhmän kehityshakuista ja yhteistyöhenkistä ilmapiiriä. – Kauppiaat hakevat aktiivisesti uusia juttuja ja kehittävät kauppaansa omilla markkinoillaan. Saamme toisiltamme hyviä ideoita ja jaamme niitä mieluusti kollegoille. Niin on myös näissä vastuullisuusasioissa.

Mukana kehittämisessä on tietysti koko henkilökunta. – Meillä osastonhoitajat toimivat hyvin itsenäisesti. Tykkään itsekin kierrellä kaupoissa ja etsiä uusia tuotteita myös netistä, mutta aika usein, kun esittelen innoissani jotain matkalta mukaan tarttunutta ideaa, niin se löytyy jo hyllystä. Olen todella ylpeä henkilökunnastani.

Teksti Jaakko Mäntyranta, Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / Kuvat Kristian Ahlroth

Lue koko juttu 20.2. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta