Tulokset kertovat asiakkaiden arvostavan

Jaa

Kauppakohtaiset liikeideat ovat tämän vuoden keskeisintä tekemistä K-kaupoissa sekä ruoan että raudan puolella. Päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli ja rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala pitävät sitä voittamattomana mallina ketjutoimintaan yhdistettynä.

K-RUOKAKAUPOISSA asioi viime vuonna keskimäärin 1,2 miljoonaa asiakasta päivässä. Päivittäistavarakaupan vuoden 2018 veroton vähittäismyynti nousi yli 6,1 miljardin euron, ja Nielsenin mittauksessa K-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa kipusi 0,3 prosenttiyksikköä 36,1 prosenttiin.

– Kasvuvauhti oli vertailukelpoisesti alan paras. Se on kova juttu ja osoitus siitä, että asiakkaiden mielestä olemme tehneet asioita aiempaa paremmin, K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.

Menestyksen takana on monta tekijää. Keskeisinä Akseli pitää kauppiasyrittäjyyden roolin vahvistamista ja kauppakohtaisia liikeideoita. – Siitä kumpuaa valtava draivi. Kun se soi yhteen keskitetyn ketjutoiminnan kanssa, yhtälö toimii loistavasti.

 

K-RAUTAKAUPAN asiakastyytyväisyyden mittareista NPS on kasvussa, mikä kertoo asiakaskokemuksen kehittyneen positiivisesti.

K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan toimialan veroton myynti oli viime vuonna kokonaisuudessaan kansainvälisellä toimialalla noin 4,9 miljardia euroa, josta Suomessa tehtiin reilut 2,5 miljardia euroa. Suomen rautakaupassa markkinaosuus oli Rasin tilastoissa 42 prosenttia, ja myös tämä vuosi on alkanut toimialajohtaja Jorma Rauhalan mukaan lupaavasti.

 

KAUPPAKOHTAISTEN LIIKEIDEOIDEN rakentaminen ja täsmentäminen ovat tämän vuoden keskeisintä tekemistä molemmilla toimialoilla.

K-ruokakaupoista 84 prosentilla kauppakohtainen liikeidea on jo käytössä ja strategia rakentuu sen varaan. – Muuta mallia ei voisi enää ajatellakaan, Akseli sanoo.

K-rautakaupoissa omia liikeideoita on lähdetty työstämään ensimmäisessä valmennuksessa huhtikuussa. – Kauppakohtainen liikeidea on ketjutoimintaan yhdistettynä voittamaton malli. Se erottaa meidät muista ketjuista ja paikkakunnilla toisista toimijoista, Rauhala toteaa.

 

VERKKOKAUPASSA K-ruokakaupat ovat ottaneet oikeita tiikerinloikkia sen jälkeen, kun K-kuljetus keskitettiin alueilla tiettyihin kauppoihin ja volyymien kasvettua myös keräilyn tehokkuutta pystyttiin parantamaan huomattavasti.

– Verkkokaupan palveluja on jo 160 K-ruokakaupassa ja ne tavoittavat yli kolme miljoonaa suomalaista. Kävijämäärät ovat nelinkertaistuneet ja keskiostos on viisi kertaa suurempi kuin kivijalassa. Kokonaismyynti on tällä hetkellä peräti 130 prosentin kasvussa, Akseli kertoo.

K-Rautojen verkkokaupan toimintoja uudistettiin huhtikuun alussa. Uudessa toimintamallissa kaikki kauppiaat voivat ottaa käyttöön kansallisen rahtipalvelun, joka mahdollistaa myös painavampien ja tilaa vievien tilausten kotiinkuljetuksen. Postin pakettipalveluiden osalta kerääminen ja toimittaminen keskitetään seitsemään K-Kotiinkuljetuskauppaan. Noutopalvelu kaupoista jatkuu entiseen tapaan.

– Tämä ratkaisu parantaa sekä asiakaskokemusta että toiminnan tehokuutta. Kokemukset myynnin kehityksestä ensimmäisten viikkojen jälkeen ovat positiiviset ja tästä on hyvä jatkaa, Jorma Rauhala sanoo.

– Asiakkaiden odotusarvot verkkokaupan asiakaskokemukselle ovat hyvin korkealla, ja se, joka pystyy yhdistämään verkkokaupan ja kivijalan, on voittaja. Meillä on nyt siihen kaikki mahdollisuudet.

 

TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen/ KUVAT K-ryhmä