Lahden Launeen K-raudan valinta ketjunsa viime vuoden parhaaksi K-raudaksi on tunnustus ja ilonaihe koko viisikymmenpäiselle henkilökunnalle. Asiakkailta ja muilta kauppiailtakin on saatu palautetta, että nyt tuli titteli oikeaan osoitteeseen.
”Meillä on loistava henkilökunta ja yhdessähän me olemme tätä työtä tehneet, joten kiitos siitä kuuluu kaikille”, korostavat kauppiaat Niina ja Veijo Julkunen.
Pitkäjänteinen työ näkyy
Julkuset ovat olleet K-rauta-kauppiaina kohta 20 vuotta ja pitäneet kaupan talouden haasteissakin hyvällä kasvu-uralla. Myynti on kehittynyt koko ajan ja kannattavuus on pysynyt hyvänä. Kauppaa on koko ajan kehitetty aktiivisesti, ja työn tulokset näkyvät.
”Olemme jo useana vuonna menestyneet monilla mittareilla: työtyytyväisyydessä, asiakastyytyväisyydessä, myynninkehityksessä, liiketoiminnan kannattavuudessa ja ketjutekemisessä”, kauppiaat luettelevat ja uskovat näiden kaikkien painaneen vuoden ketjukaupaksi valinnassa.
Huippukaupassa jokaiselle on selvää, että kaikkia asiakkaita palvellaan viimeisen päälle. Kaupalle elintärkeälle ammattiasiakaspuolelle tehdyt markkinointisatsaukset näkyvät: kiitos sen ja osaavan myyntiporuka, ammattimyynti on ollut viimeiset kuusi vuotta vahvassa kasvussa. Ammattiasiakkaille järjestetään vuoden mittaan monenlaisia tapahtumia.
Yritysmyynnissä tehotiimi
Yritysmyynnin myyntipäällikkö Ismo Ajanki on vetänyt ammattiasiakaspalvelua Launeella kymmenen vuotta. ”Työni on tosi monipuolista ja mielenkiintoista. Neljä yritysmyyjäämme osaavat hommansa”, Ismo kehuu. Töitä riittää, ja tiimistä löytyy erikoisosaaja joka lajiin.
”Epäilemättä teemme täällä jotakin oikein, kun myynti kasvaa joka vuosi”, Ismo myhäilee. Yhtenä menestystekijänä hän nostaa esiin saumattoman yhteistyön Keskon Yrityspalvelun kanssa. Avainasiakaspäällikkö Ilkka Pursiainen istuu Launeella Ismon ja yritysmyyjien työkaverina.
”Ilkka myy isoja kokonaisuuksia, ja hänen avullaan olemme päässeet sopivilta osin mukaan hyvinkin mittaviin rakennushankkeisiin”, Ismo havainnollistaa.
Ammattiasiakkaat odottavat kaupaltaan asioinnin helppoutta ja nopeutta, mutta myös henkilökohtaista palvelua: asiakkaan ja myyjän kemioiden pitää kohdata. Lisäksi tarvitaan luottamusta ja toimivaa logistiikkaa.
Tavarapaljoudella on tarkoituksensa
Myymäläpäällikkö Toni Tamminen kertoo askaretta riittävän osastopäälliköiden, henkilökunnan ja asiakkaiden asioiden parissa. ”Vastuullani on mm. markkinointi sekä erilaisista asioista viestiminen henkilökunnalle. Teemme Veijon kanssa paljon töitä yhdessä.”
Toni on ollut talossa 20 vuotta, ja moni asia on sinä aikana muuttunut. ”Tavaratarjonta on lisääntynyt hurjasti ja on tullut uusia kilpailijoita”, hän erittelee. Kaupassa on valtavasti tavaraa sekä myymälässä että varastossa, mutta se on tietoinen valinta.
”Kun asiakas tulee meille, hän voi luottaa siihen että saa hyvää palvelua, löytää etsimänsä tuotteen ja saa sen yleensä samantien mukaansa”, Toni mainitsee.
Tärkeää työtä nuorten hyväksi
Niinalle ja Veijolle nuorten työllistäminen on ollut koko kauppiasuran ajan sydämenasia. Tämän merkityksellisen työn ovat vuosien varrella noteeranneet niin Lahden kaupunki, oppilaitokset kuin K-ryhmäkin. Launeen K-raudassa näkee koululaisia tet-harjoittelussa, nuoria kesätöissä, oppilaitosten opiskelijoita työharjoittelussa sekä nuoria oppimassa työntekoa ja hakemassa suuntaa.
”Haluamme auttaa koulun jälkeen ilman opiskelupaikkaa jääneitä hyviä tyyppejä, jotka ovat vaarassa jäädä tyhjän päälle. Jos kaikki menee hyvin ja nuori haluaakin jäädä, yritämme järjestää hänelle vakityötä.”
Satun unelma toteutui
Sisustus ja kodin kalustaminen -osastolta löytyy ikionnellinen työllistynyt nuori. Satu Juntunen pääsi kauppaan suorittamaan liiketalouden merkonomin opintojensa harjoittelun ja siihen liittyvät näytöt. Huhtikuun alusta merkonomi aloittaa kaupassa vakinaisena sisustusmyyjänä.
”Työpaikka rautakaupassa ja vielä sisustusosastolla oli unelmieni täyttymys”, hän iloitsee pystyessään nyt hyödyntämään myös aiempia sisustus- ja verhoilualan opintojaan.
”Me bongataan heti hyvät tyypit”, osastopäällikkö Marika Kerttula valottaa ja kehuu, miten hienosti ja ennätysnopeasti Satu suoritti niin opintonsa kuin niihin liittyvät näytötkin.
”Päätin heti tänne tullessani, että teen parhaani ja näytän kaikille, että tämä on minun alani”, Satu selittää.
Marika ja Satu ovat fiiliksissä Vuoden K-rauta –tunnustuksesta. ”On upeaa, että olemme onnistuneet ja saamme olla tällaisessa talossa”, he hehkuttavat osaston kahdeksan sisustus- ja kalustusosaajan suulla. Molempien mielestä rautakauppa on tosi kiva paikka olla töissä.
”Parasta on päästä tekemään kokonaisuuksia asiakkaiden kanssa”, Satu sanoo.
Töitä tehdään sydämellä
Tässä kaupassa töitä tehdään Veijon mukaan sydämellä.
”Kun yhdellä asiakkaalla ei ollut ketään, joka auttaisi vesilukon asentamisessa, meidän myyjämme ajoi työpäivän jälkeen asiakkaan luo asentamaan sen. Asiakas oli yllättynyt ja kiitollinen. Myyjä kävi siellä omalla ajallaan, ihan puhtaasta auttamisen halusta.”
”Ihmisten pitäisi muutenkin enemmän auttaa kanssaihmisiä”, Veijo miettii. ”Kun kohtaa apua tarvitsevan, jokaisen velvollisuus on auttaa.”
Kaupassa pidetään hyvää huolta moom asiakkaista kuin henkilökunnastakin. ”Tuemme henkilökunnan hyvinvointia maksamalla merkittävän osan hyvinvointia edistävistä tekemisistä. Kaikki voivat käydä mm. hierojalla, salilla, pelaamassa sählyä tai sulkapalloa, lätkämatseissa tai Sibeliustalon tapahtumissa”, Niina kertoo.
Avoinna nyt juhlapyhätkin
K-rauta Laune hyödyntää kauppojen aukiolojen vapautumista pidentämällä ja laajentamalla aukiolojaan sunnuntaisin. Jatkossa kauppa on avoinna joka päivä joulupäivää lukuun ottamatta. Sunnuntaisin ovet pidetään auki klo 10-16.
”Keskustelimme ja sovimme tästä yhdessä henkilökunnan kanssa, ja heille uudet aukiolot sopivat hyvin”, Niina kertoo.
”Kaikki meillä ymmärtävät, että maailma muuttuu ja meidän on muututtava sen mukana”, Veijo toteaa.
Teksti Riitta Kilgast » Kuvat Timo Flinkkilä