Ulkomyymälät ovat K-Raudoissa osa kaupan palvelukokemusta siinä missä sisätilojen myyntiesittelytkin. Riihimäen K-Raudassa ulkomyymälän kauppakunnosta pidetään hyvää huolta, ja huhtikuussa puikoissa on myös kausityöntekijä Lauri Ropponen (kuvassa).
– Varsinkin kesällä ulkomyymälän rooli kuluttajakaupassa on ihan ensiarvoisen tärkeä asiakaspalvelun kannalta. Yritysasiakkaille ulkomyymälän merkitys on erittäin suuri läpi koko vuoden. Palvelun pitää sujua, ennakkokeräilyn toimia ja kuljetusten järjestyä sutjakkaasti, K-Rauta Riihimäen diplomikauppias Vesa Hautamäki sanoo.
KULUTTAJA- JA YRITYSASIAKKAIDEN tarpeet ovat rautakaupassa usein hyvinkin erilaiset. – Yritysasiakas arvostaa sujuvaa ja nopeaa palvelua. Hän kyllä tietää, mitä haluaa ja osaa ajaa autonsakin tavaraa noutaessaan suoraan oikeaan paikkaan. Kuluttaja-asiakkaat tarvitsevat enemmän opastusta ihan siitä lähtien, miten ulkomyymälässä toimitaan. Lisäksi he tarvitsevat asiantuntevia neuvoja tavaroiden valintaan, Hautamäki kuvailee.
Ketjun myyntiohjelman elementit esimerkiksi opastukseen, malliesittelyihin, hinnannäyttöön ja lisämyyntiin tarjoavat hyviä keinoja kehittää asiakkaiden palveluja ulkomyymälässä. Kun asioinnin prosessit ovat selkeät, toiminnasta tulee jouhevampaa ja hyödyt kanavoituvat kaikille.
RIIHIMÄELLÄ ulkomyymälän toimintaa on kehitetty monella tapaa niin toimintojen kuin palvelujenkin suhteen. Ketjun ulkomyymäläkonseptista kauppias nostaa esiin varsinkin uudet opasteet, jotka antavat ryhtiä ja selkeyttä alueeseen.
– Myös henkilökunnaltamme tulee paljon hyviä ideoita sekä tavaroiden esillelaittojen että hinnannäyttöjen suhteen. Suunnittelemme asioita yhdessä.
Asiakkaiden vaatimustaso on Hautamäen mukaan kasvanut selvästi kilpailun kiristymisen myötä. – Rautakaupassakin pitää olla tosi siistiä ja selkeää. Meillä K-Raudassa korostuu myös palvelun ja eri toimintojen sujuvuuden rooli.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Ari Ranta/Opintie
Lue koko juttu 23.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.