Helsinkiläiskaupan kylpyhuonevastaava Minna Salama tietää, että suomalaiset sisustavat kylpyhuoneitaan ahkerasti. Kauppa on käynyt vauhdikkaasti jo vuosia ja myös suunnittelu- ja remonttipalveluille on kysyntää enemmän kuin koskaan.
– Asiakkaat toivovat ennen kaikkea helppoutta kodin laittamisessa ja ovat valmiita maksamaan siitä, Salama kertoo.
Salaman mukaan myös verkkokauppa on selvästi vahvistunut sisustus- ja remonttipuolella. Osa asiakkaista tietää tarkalleen, mitä tahtoo ja klikkaa tuotetilaukset nopeasti netissä. Sitten on vauhdilla kasvava asiakasryhmä, joka antaa suosiolla projektinsa sisustussuunnittelijalle.
K-Rauta Lanternassa asiakkaiden toiveita 3D-suunnitteluohjelmassa pyörittelee kalustevastaava Susanna Koskela. Tarvekartoituksen jälkeen asiakkaan kanssa sovitaan suunnittelun teosta ja kustannuksista. Kun Koskelan ehdotus on valmis, asiakas päättää materiaalivalinnoista ja mahdollisesta asennuksesta. Jos kylpyhuonesuunnittelun tarvekartoituksen aikana tulee esiin talon rakenteisiin ulottuvan laajemman remontin tarve, Koskela ohjaa asiakkaan remonttimestarille.
K-Rauta Lanternassa on lisäksi mahdollisuus tilata asennuspalvelu yksittäisille tuotteille, esimerkiksi suihkuseinälle tai hanalle. Asia etenee käytännössä siten, että asentaja ottaa yhteyttä asiakkaaseen kahden päivän sisällä tilauksesta ja sopii aikataulusta ja muista yksityiskohdista. Homma hoituu ammattitaidolla eikä asiakkaalla kulu aikaa hyvän tekijän hakuun.
MILLAISIA TOIVEITA asiakkailla sitten on, kun puhutaan kylpyhuoneen tyylistä? Salaman ja Koskelan mukaan ajattomuus on selkeä trendi. Siihen sisältyvät harmaan ja valkoisen varmat sävyt sekä kantikkuus. Rohkeaa revittelyä ja väri-ilottelua näkee suunnittelupöydällä harvemmin.
Selkeät muodotja hiotut yksityiskohdat kuvastavat K-Raudan oman tuotemerkin Cellon kylpyhuonekalusteita. Valikoimiin kuuluu kaksi mallistoa: Cello Wave ja vastikään lanseerattu Cello Sea.
– Mallistoissa korostuvat yhdisteltävyys, tarkasti mietityt värivaihtoehdot, kaapistojen monipuolinen kokovalikoima ja hyvä hinta-laatusuhde. Voimme tarjota tuotteillemme myös nopeat toimitusajat, mikä on tärkeä erottautumistekijä kilpailuilla markkinoilla, Keskon Category Manager Erkki Mäkilä listaa.
Uusien sarjojen suunnitteluprosessiin jo tuotekehityksen alkuvaiheessa osallistunut mallistosuunnittelija Anne Mukkula kertoo, että allaskaapin syvyys määriteltiin siten, että tasoaltaalle jäisi mahdollisimman paljon tilaa. Samanaikaisesti huomioitiin suomalaisten märkätilojen melko pienet neliöt. Lisäksi pohdittiin värisävyjä, yleisilmettä ja eri sarjojen yhdisteltävyyttä.
– Grafiitin harmaa ja vaalea tammi erottuvat kauniisti kaapistojen ovissa ja rungoissa ja ovat helposti liitettävissä maanläheisiin harmaan ja beigen sävyihin. Kalusteiden ilme haluttiin pitää selkeänä ja yksinkertaisena. Esimerkiksi peilikaapeissa on sileä peilipinta ilman näkyviä saranoita tai vetimiä, Mukkula kuvailee.
Minna Salama kertoo, että Cellon uudet kylpyhuonemallistot ovat saaneet Lanternassa hyvän vastaanoton. Omaa tuotetta myy mielellään, kun siihen uskoo itsekin. Henkilökunta on myös koulutettu uudistettujen mallistojen ominaisuuksiin.
Pienet parannukset tekevät kalusteista entistäkin laadukkaampia. Esimerkkinä kalvopinnoitettu allaskaappi, joka kestää kosteutta hyvin.
Asiakkaat ilahtuvat myös siitä, että tuotteet ovat heti saatavilla, jolloin aikaa ei mene odotteluun. Nopeus, laatu, hinta ja tyylikäs ilme ovat ratkaisevia tekijöitä kylpyhuonemarkkinoilla, Salama summaa.
TEKSTI Maria Rautio / KUVA Jani Laukkanen
Lue koko juttu 19.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.