K-raudan oma merkki Cello tarjoaa suomalaisiin koteihin nyt myös keittiöt ja pienet sisustustuotteet. Uusista mallistoista on helppo valita omaan makuun ja budjettiin sopiva kokonaisuus sekä kätevä avaimet käteen -toimitus.
Cello-keittiöitä on tällä hetkellä tarjolla kahdeksassa K-raudassa, ja myyntiverkosto laajenee kattavammaksi tämän ja ensi vuoden aikana.
Yksi ensimmäisistä Cello-keittiöt valikoimiinsa saaneista kaupoista on K-rauta 75 Vantaalla. Siellä uusi mallisto näki päivänvalon jo keväällä, ja kauppa alkoi nopeasti käydä kalustemyyjä Heikki Kaiston johdolla, vaikkei uutta keittiökonseptia ole vielä tuotu esiin markkinoinnissa.
”Valkoinen peruskeittiö on kuitenkin ollut suosituin, kiiltävänä tai mattana, niiden osuudet menevät kutakuinkin puoliksi. Asiakkaat haluavat tehdä varmoja valintoja, sisustustuotteilla sitten tuodaan väriä ja enemmän ilmettä kokonaisuuteen”, Heikki kertoo.
Rautakauppaan keittiöostoksille saapuvat asiakkaat ovat tyypillisesti keittiötään uusivia perheen äitejä ja isiä, ammattiasiakkailla on yleensä suorat hankintakanavat. ”Cello-keittiömme ovat kuitenkin herättäneet myös rakennusliikkeiden kiinnostuksen. Tästä saattaa avautua ihan uusia näkymiä”, Penttinen kertoo.
”Jos kaikki sujuu odotusten mukaisesti, myymme ensimmäisen vuoden aikana keskimäärin pari-kolme keittiötä joka viikko”, kauppias Ismo Penttinen kaavailee. Sen jälkeen tavoitteet asetellaan uudelleen.
Luotettavan yhteistyökumppanin kanssa keittiön hankinta on huoletonta. K-rauta on Suomessa ainoa toimija, josta asiakas löytää ihan kaiken remontissa tarvittavan: kalusteiden lisäksi lattiamateriaalit, kaakelit, maalit, työkalut ja tarvikkeet. Käyttöönsä saa myös myyjän ammattitaidon sekä kumppanit kaikkiin remontissa ja asennuksessa tarvittaviin toimiin sähkötöistä loppusiivoukseen. Palvelua on sekin, että tuotteiden toimitusaika on puristettu vain 13 arkipäivään.
”Vain pari keittiötä olen myynyt itse asennettavaksi, kaikki muut ovat menneet avaimet käteen -kauppana. Asiakkaat tykkäävät, kun kaiken saa saman katon alta. Edellisessäkin kohteessani vaihdettiin väliovet, rapsutettiin vanhat tapetit pois ja maalattiin seinät ennen kuin uusi keittiö asennettiin. Vaikken itse juuri ehdi käymään asiakkaiden kodeissa paikan päällä, niin soitan aina perään ja varmistan, että kaikki on mennyt hyvin. Palaute on ollut oikein myönteistä ja usein uuden keittiön onnelliset omistajat lähettävät kuviakin kiitosten kera”, Heikki Kaisto myhäilee.
Oma piensisustustuotteiden valikoima
K-rauta 75 oli myös ensimmäinen Cello-piensisustustuotteet valikoimiinsa saanut kauppa. Pirteästi rautakaupan perusilmeestä poikkeavalla osastolla on tilaa noin 70 neliötä ja se sijaitsee tapetti- ja matto-osastojen yhteydessä juuri ennen kassoja. Syksyn mallistossa on 150 käytännöllistä ja kaunista tuotetta pieneen säilytykseen ja kalustamiseen, keittiön sisustukseen ja kattaukseen, seinäkoristeeksi ja lahjatavaraksi.
Mallisto tulee jatkossa uudistumaan isosti kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Väliin tulee parinkymmenen tuotteen sesonkivalikoima kesäksi ja jouluksi.
”Tarkoitus on, että tavara liikkuu, varasto kiertää ja jossain vaiheessa tuotteet loppuvat kunnes tilalle tulee uusia tuotteita”, tuoteryhmästä Keskossa vastaava Eva Gröndahl-Mykrä esittelee ja tähdentää, että mallisto sopii hyvin yhteen Cello-keittiöiden kanssa, niin tyylillisesti kuin hinta-asemoinninkin puolesta.
Lue koko juttu syyskuun Kehittyvä Kauppa -lehdestä.
Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen
Kuvat Kesko, Kirsi Suurnäkki-Vuorinen