Uudistunut osasto on asiakkaiden mieleen

Jaa

Porissa K-Citymarket Puuvillan juomaosastoa suurennettiin, selkeytettiin ja tuotteita laitettiin esille uudella tavalla. Tulokset näkyvät myynnissä.

300 neliön juomaosastolla on nyt tilaa tuplasti aiempaa enemmän. Diplomikauppias Juha Jyllin mukaan tavoitteena oli tilan kasvattamisen ja valikoiman laajentamisen ohessa lisätä juomaosaston selkeyttä. Nyt käytävät ovat mukavan väljiä ja tuotteet esillä omina tuoteryhminään.

– Halusimme myös erikoisoluille enemmän näkyvyyttä, tavoitteemme on olla niiden tarjonnassa alueen ehdoton ykkönen.

Jyllin mukaan päävastuun suunnittelusta ovat kantaneet teollisten elintarvikkeiden, panimotuotteiden, pakasteiden ja maidon tiiminvetäjä Kaj Lindroos sekä Koffin Antti Huuhtanen.

– Antti teki piirroksia ja minä toin mukaan kaupan näkemyksiä, Lindroos kertoo.

ERIKOISOLUISSA huomio kiinnittyy hyllyjen puisiin pystypaneeleihin. – Ideana on erottua ja luoda premium-mielikuvaa. Erikoisoluiden menekki on kasvanut pitkään ja tulevaisuuskin näyttää hyvältä. Ne tukevat myös laadukasta ruokatarjontaamme, Jylli kertoo.

ALET, IPAT JA MUUT OLUTTYYPIT on jaoteltu selkeästi omien kylttiensä alle. – Kun yhdenlaiset tuotteet ovat yhdessä paikassa ja helposti saatavilla, se lisää myös menekkiä, kauppias toteaa. Nyt asiakas valitsee usein erilaisia oluita, yhden kutakin, eli kysyntä jakaantuu tasaisesti eri tuotesegmentteihin.

Juomaosastolla käytetään sähköisiä etikettejä, joihin hinnat saadaan nopeasti päivitettyä. Se vapauttaa henkilökunnan aikaa muuhun työhön. Rullakkopaikkojen määrää on vähennetty ja hyllypaikkojen lisätty, minkä ansiosta valikoimaa voidaan tuoda esille entistä enemmän. Suurin osa lavapaikoista on siististi kalusterungoissa oman kokonaisuutensa yhteydessä.

PAIKALLISTEN PIENPANIMOIDEN tuotteet ovat saaneet paraatipaikan hyllyn päädystä. Paikallisuudesta taitavat kertoa myös juomaosaston seiniä reunustavat tutut karhut.

– Vaikka Karhua ei enää tehdäkään Porissa, halusimme sen näyttävästi mukaan. Karhu on kuitenkin osa porilaisuutta.

VIINIPULLOT LEPÄÄVÄT kauniisti lappeellaan omissa puukorihyllyissään. Pullot erottuvat hyvin, ja ratkaisu viestii laadukkuudesta.

– Nykyään on trendikästä juoda alkoholittomia oluita ja viinejä. Nämäkin on koottu omiksi kokonaisuuksikseen, Lindroos lisää.

JUOMASEKOITUKSET löytyvät vähän matkan päästä. Niiden suosio on kasvanut. Siiderit, joiden menekki on hieman laskenut, muodostavat oman kokonaisuutensa.

– Siidereissä kulutus on suuntautunut perustuotteista premiumiin. Olemme pienentäneet siideriosaston kokoa, mutta lisänneet valikoimaa, Jylli mainitsee. Kaikkinensa valikoimat ovat laajentuneet myös viimevuotisen alkoholilain uudistuksen myötä.

ALKOHOLITTOMAT JUOMAT on erotettu selkeästi alkoholijuomista.

– Vedellä menee lujaa ja se on yhä suositumpi ruokajuoma. Meillä esimerkiksi tavallinen 24 pack -vesi on merkittävä tuote läpi vuoden, Jylli kertoo. Kauttaaltaan monipakkausten päällä on hyllytilaa yksittäistuotteille.

Myös kylmävalikoiman koko on tuplaantunut 75 hyllymetriin, ja esillä on myyvimpiä ja tuottavimpia tuotteita, kuten puolen litran vesiä ja virvoitusjuomia.

JYLLI JA LINDROOS sanovat juomaosaston uuden ilmeen heijastuneen myös myyntiin. Myyntiä kohdentuu entistä enemmän erikoisempiin tuotteisiin.

Myös asiakkaat ovat antaneet hyvää palautetta uudistuneen osaston selkeydestä. Ei huano. Se tarkoittaa porilaisittain jo aivan ylenpalttista kehumista.

TEKSTI Matti Välimäki / KUVA Jussi Partanen

Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta 3/2019