Keskon hallituksen puheenjohtaja, kauppias Esa Kiiskinen on saanut runsaasti myönteisiä yhteydenottoja Keskon päivitetystä strategiasta. Kiitosta on tullut mm. K-ruokakauppaan tehtävistä merkittävistä satsauksista ja siitä, että kauppiasliiketoimintamalli on paalutettu strategiassa yksiselitteisen selkeästi.
”Aiemmin kauppiasliiketoimintamallin asemaa ei ollut määritelty yhtä selkeästi kuin nyt. Nyt strategiassa todetaan heti alkuun, että toimimme kauppiasliiketoimintamallilla, tai Keskon omilla kaupoilla silloin kun se antaa kilpailuetua. Kyseessä on vahva kannanotto”, Kiiskinen toteaa ja pitää strategiaan liittyvää uutta kirjausta kauppiaiden kannalta merkittävänä.
Merkittävää uudessa strategiassa on myös se, että yhdellä kauppiaalla voi olla useampia liikkeitä ja ruokakaupassa tuodaan pienempään kokoluokkaan uusi kauppakonsepti. Uutta on myös se, että mm. K-citymarketien yhteydessä voisi toimia useita varsin erilaisiakin kumppaneita, kuten Starbucks ja K-rauta Express.
Isona juttuna Keskon uudistetussa strategiassa Kiiskinen pitää myös sitä, että siinä on otettu fokukseen kasvu. Tällä hetkellä Kesko toimii lähes kaikilla strategisilla toimialoilla kauppiasliiketoimintamallilla autokauppaa ja ulkomaantoimintoja lukuun ottamatta. Kiiskisen mukaan kauppiasliiketoimintamalli on ollut esillä mietittäessä esimerkiksi Ruotsin K-raudan ja Venäjän Intersportin tulevaisuutta.
Vahva panostus tulevaisuuteen
Myös K-kauppiasliiton puheenjohtaja, diplomikauppias Tomi Korpisaari sanoo, että Keskon uudet strategiset linjaukset on otettu positiivisesti vastaan ja niihin sisältyy merkittäviä panostuksia K-kauppiasyrittäjien tulevaisuuden kannalta.
Hänen mukaansa Keskon investointiohjelma antaa vahvat eväät kannattavaan kasvuun ja siihen, että K-kauppiasyrittäjillä on elintilaa niin nykyisessä kuin tulevassakin kilpailuympäristössä, jossa asiakaskäyttäytyminen muuttuu ja on jo muuttunut merkittävästi.
”Panostamme voimakkaasti kaikilla toimialoilla mm. digitaalisuuteen ja kaupan monikanavaisuuteen. Samanaikaisesti tehostamme toimintaamme ja yksinkertaistamme rakenteitamme”, Korpisaari listaa ja pitää isona asiana sitä, että strategiatyön aikana käytiin laajasti läpi koko Kesko-konserni ja sen kaikki toimialat.
Korpisaaren mukaan K-kauppiasliitolla ja Keskolla on yhteiset tavoitteet ja tahtotila sen suhteen, että koko K-ryhmä pärjäisi mahdollisimman hyvin. Korpisaari sanoo, että kauppiaat ja ketjujohtokunnat olivat mukana valmistelemassa Keskon uutta strategiaa.
”Siksi myöskään julkistetut strategiset linjaukset eivät sisällä mitään aivan yllättävää”, hän toteaa.
Hyökkäyspelin aika
Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan Kesko ja K-ryhmä siirtävät uuden strategian myötä painopistettä puolustuspelaamisesta aktiivisen hyökkäyspelaamiseen.
K-ryhmän uuden strategian tavoitteena on kannattava kasvu kolmella strategisella alueella: päivittäistavarakaupassa, rauta- ja sisustuskaupassa sekä autokaupassa.
”Toimimme kauppiasliiketoimintamallilla, tai Keskon omilla kaupoilla silloin kun se antaa kilpailuetua. Kesko erottuu kilpailijoista laadulla ja asiakaslähtöisyydellä sekä tuomalla markkinoille kaupan alan parhaat digitaaliset palvelut”, Helander toteaa.
Hänen mukaansa K-ryhmän keskeisiin strategisiin tavoitteisiin kuuluu mm. se, että markkinaosuus käännetään ensi vuonna kasvuun Suomen päivittäistavarakaupassa. Kehitystä vauhditetaan tekemällä merkittäviä investointeja mm. K-supermarket- sekä K-market-ketjuihin. Lisäksi uudistetaan koko K-citymarket-konsepti.
Rauta- ja sisustuskaupassa puolestaan tavoitellaan asemien vahvistamista Euroopan laajuisesti. Lisää markkinaosuutta ja kannattavaa kasvua haetaan kaikilla markkinoilla, joissa ollaan mukana. Kyseeseen tulevat myös yritysostot tai toiminta yhteistyökumppaneiden kanssa.
Suomessa keskeisiin strategisiin tavoitteisiin kuuluu markkinajohtajuuteen vahvistaminen myös henkilö- ja pakettiautokaupassa.
Helander sanoo, että tulevaisuudessa Kesko toimii entistä vahvemmin yhtenäisenä K-ryhmänä. Yhtiölle rakennetaan uusi vahva yritysidentiteetti, jota ilmentää uusittu K-symboli.
Pääjohtajan mukaan Keskon strategian onnistunut toteutus perustuu ennen kaikkea toimintaa ohjaavaan arvoon: ”Asiakas ja laatu – kaikessa mitä teemme”.
Kohti palkintopallia Euroopassa
Euroopan rauta- ja sisustuskaupassa Kesko ja K-ryhmä pyrkivät kolmen suurimman toimijan joukkoon. Nyt Kesko on markkinajohtaja Suomen, Viron, Liettuan ja Valko-Venäjän rautakaupassa ja Euroopassa sijalla viisi tai kuusi arvioijasta riippuen.
Rauta- ja erikoiskaupan toimialajohtaja Terho Kalliokoski tähdentää vahvan kotipesän ja suunnannäyttämisen merkitystä.
”Ydinjuttuna pidän sitä, että täällä Suomessa asiat ovat huippuhyvin ja pystymme vahvistamaan edelleen markkina-asemaamme ja kannattavuuttamme läpi koko K-ryhmän. Meillä on vahva toimintamalli ja hyvä yhteistyö kauppiaiden kanssa.”
Lähialueiden osalta Kalliokoski nostaa esiin Ruotsin ja Norjan ja sanoo, että näissä toimintamaissa on ensisijaista kannattavuuden parantaminen ja sen jälkeen markkina-aseman vahvistaminen.
Mitä tulee Venäjään, niin siellä jatketaan maltillisesti kannattavaa kasvua Pietarin ja Moskovan alueilla, tutkitaan uusia alueita sekä kumppanuus- ja yritysostomahdollisuuksia. Baltiassa, Valko-Venäjällä ja itäisessä Keski-Euroopassa taasen tavoitellaan markkinoita nopeampaa kasvua joko yksin tai yhteistyössä kumppaneiden kanssa.
”Kun nämä asiat ovat kunnossa, meillä on edellytykset laajentua uusille alueille Euroopassa. Uusien toiminta-alueiden hakemisesta ja toimintamalleista Rauta- ja sisustuskaupassa vastaa uusi vastuuhenkilö Jarno Kivinen.”
Teksti Arto Jaakkola
Kuva Mauri Ratilainen
Kuvateksti:
”Seuraavan kolmen vuoden aikana Kesko investoi miljardi euroa eri liiketoiminta-alueille”, sanoo Keskon hallituksen puheenjohtaja, kauppias Esa Kiiskinen.