Uusi palvelupiste ammattilaisen apuna

Jaa

Somerolla pilotoidaan uutta K-Rauta PRO -palvelupistettä. Sen avulla voidaan kehittää monella tavalla yritysasiakasmyyntiä.

K-Rauta Someron myyjät Pekka Kanerva ja Marko Ryhtä kohtaavat yritysasiakkaat  myymälän uudessa K-Rauta PRO -palvelupisteessä, jota kaupassa on pilotoitu keväästä alkaen. Palvelupiste erottautuu ilmeeltään muista tiloista, lisäksi siihen on keskitetty erityisesti ammattilaisille tarkoitettuja tuotteita. Noin sadan neliön palvelupisteessä on esillä kolmisensataa tuotetta, mattoveitsen terästä rakennussirkkeliin.

– Yritysasiakkaat saavat nopeasti ja sujuvasti kaiken tarvitsemansa ja olemme heitä palvelemassa, Kanerva kuvailee.

– Meidänkin työmme on helpottunut, kun tavaroita ei joudu hakemaan eri paikoista, Ryhtä lisää.

YRITYSASIAKASMYYNTIÄ oli kehitetty jo ennen pilottihanketta. Myymäläpäällikkö Sami Koivisto kutsui pari vuotta sitten kaikki alueen rakennusyrittäjät koolle. – Kyselimme, miten voisimme parantaa palveluamme ja kartoitimme yritysten tuotetarpeita.

Koiviston mukaan K-Rauta PRO -konsepti antaa kehitystyöhön nyt hyvää taustatukea ja lisäideoita. – Ydinvalikoima tulee ketjulta, mutta samaan aikaan harkitsemme aina, mikä toimii erityisesti meillä.

K-Rauta Someron valikoimissa onkin huomioitu paikallisten yritysasiakkaitten erikoistarpeet. Valikoimaan on otettu esimerkiksi tiettyjä erikoistasoitteita sekä tavallista enemmän hitsaukseen liittyviä tuotteita. Kaupungista aamuisin muualle töihin lähteville asiakkaille ollaan rakentamassa räätälöityjä nopeita ja joustavia palveluita. Varastossakin työt sujuvat, ja kaupan oma kuorma-auto nopeuttaa kuljetuksia.

Kauppias Tuomo Erjala kertoo asiakkaita riittäneen kaupassa mukavasti, kuluttajapuolella on koronan poikkeusaikoina ollut jopa varsinainen buumi. Yritysasiakkaisiin panostaminen ei tietenkään ole muilta asiakkailta pois.

MYYJIEN MIELESTÄ yritysasiakkaat arvostavat ennen kaikkea nopeutta, luotettavuutta ja asiantuntemusta. Myyjien on oltava tavoitettavissa ja hoidettava asiat ripeästi ja loppuun asti. Koivisto huomauttaa hyvän, luottamuksellisen asiakassuhteen rakentamisen olevan pitkäjänteistä työtä, jossa tarvitaan myös psykologista silmää. – Tärkeää on tuntea yritykset ja työmaat, mutta myös ihmiset.

Kauppias Erjala miettii, että kyse on kumpaakin osapuolta hyödyttävästä yhteistyöstä. – Asiakas on varmasti tyytyväinen, jos osaat esimerkiksi ennakoida tulevia tilanteita, vaikkapa mahdollisia ongelmakohtia. 

TEKSTI Matti Välimäki / KUVAT Jaana Lindfors

Lue koko juttu 22.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.