Iso-Britanniassa päivittäistavaraketjut ovat kehittäneet verkkokauppojensa toimintamalleja kuluttajien ehdoilla. Tilaus ja toimitus hoituu nyt useiden eri kanavien kautta, ja ruokaostokset voi noutaa vaikkapa metroasemalta.
Verkkokauppa kasvaa Ison-Britannian markkinoilla lähes 16 prosentin vuosivauhdilla. Kuluttajat vaativat verkkokaupoiltakin entistä saumattomampaa ostotapahtumaa. Kuluvana vuonna brittien ennakoidaan käyttävän yli 45 miljardia puntaa verkko-ostoksiin. Se vastaa 13,5 prosenttia kaikesta vähittäiskaupan myynnistä.
Kuluttajien keskimääräinen vuosikulutus verkkokaupassa ylittää tänä vuonna ensimmäisen kerran tuhannen punnan rajan. Hiljattain julkistetussa kaupan alan tutkimuskeskuksen tutkimusraportissa todetaankin, että britit ovat Euroopan innokkaimpia verkkoshoppailijoita. Britannia yhdessä Saksan ja Ranskan kanssa kattaa runsaat 81 prosenttia koko Euroopan verkkokauppamarkkinoista.
Pelkästään verkossa toimiville yrityksille tämä trendi on mannaa. Samalla se kuitenkin asettaa uusia haasteita kaupan muille yrityksille, jotka tarjoavat tavaraa kivijalkakauppojen lisäksi verkon kautta. Kuluttajat vaativat entistä saumattomampaa ostotapahtumaa, joka toteutuu juuri heidän omilla ehdoillaan.
Verkosta kotiovelle
Kaikilla johtavilla ketjuilla on omat verkkokauppakanavansa. Vuosien varrella niiden toimintamalli on kuitenkin muuttunut merkittävästi.
Alkuaikoina tavarat tuotiin aina kotiin ja asiakas sai valita toimitusajankohdan tyypillisesti kahden tunnin jaksoista aamukahdeksasta iltakahdeksaan arkipäivinä. Viikonloppuisin kuljetuksia ei tavallisesti tehty iltakuuden jälkeen. Palvelun laajentuessa ja kuluttajien painostuksesta kuljetuksia alettiin tuoda kotiin yhteentoista saakka illalla sekä arkisin että viikonloppuisin, ja kahden tunnin toimitusjaksotkin kutistuivat tuntiin.
Muutoksia tapahtui myös kuljetusmaksuissa. Aiemmin kuljetusmaksu määräytyi viikonpäivän mukaan ja saattoi enimmillään maksaa kuusikin puntaa. Nykyään kuljetukset ovat ilmaisia, mikäli asiakas ostaa tietyn vähimmäissumman – tyypillisesti 50 punnan – edestä.
Toimitustavoissa valinnanvaraa
Verkko-ostosten tilaus ja toimitus tapahtuu tänä päivänä useiden eri kanavien kautta. Asiakas tekee ostoksensa verkossa tietokoneellaan, tabletillaan tai älypuhelimellaan ja valitsee sitten, tuodaanko tavarat kotiin, hakeeko hän ne ketjun paikallisesta myymälästä vai noutaako hän ostokset kotimatkallaan vaikkapa paikalliselta metroasemalta.
Erittäin suosituksi on osoittautunut ilmainen Click & Collect –palvelu, jonka puitteissa verkosta ostetut tuotteet voi noutaa myymälästä. Planet Retail- tutkimusyrityksen tuoreen selvityksen mukaan 35 prosenttia verkko-ostajista valitsee mieluiten tämän vaihtoehdon. Koko ostotapahtuma on silloin asiakkaan hallinnassa, mikä on monelle yhä tärkeämpi asia.
”Odotammekin että seuraavan kolmen vuoden aikana kolme neljästä hakee itse ostoksensa liikkeistä”, Planet Retailin tutkimusjohtaja Natalie Berg toteaa.
Kaupalle tämä ennuste on merkittävä. Palvelu on suosittu ja ehkä juuri se tekijä, joka saa asiakkaan käymään verkkokaupassa. Onkin hieman yllättävää, että Britannian 50 suurimmasta kaupan yrityksestä vasta kolme neljännestä tarjoaa Click & Collect -palvelua ja vaatimattomat 14 prosenttia useampaa kuin kahta toimitusvaihtoehtoa. Planet Retail-raportin mukaan ne, joilla palvelu jo on, ovat päässeet hyötymään ripeästi kasvavasta asiakasvirrasta. Mm. Britannian suositun John Lewis -tavarataloketjun verkkokaupan asiakkaista jo 57 prosenttia valitsee vaihtoehdon, jossa hakee itse tuotteet joko ketjun tavarataloista tai Waitrosen päivittäistavaraliikkeistä, jotka ovat osa John Lewis -konsernia. Myös vaatteita, kenkiä ja kodin tekstiilejä myyvän Next-ketjun verkkokauppa-asiakkaista reilut 45 prosenttia noutaa itse ostoksensa liikkeistä.
Muonaa metrosta
Päivittäistavarakaupan osalta uusin toimitusvaihtoehto Lontoossa on toteutettu yhdessä julkisen liikenteen kanssa. Tesco, Asda ja heinäkuusta lähtien myös Sainsbury tarjoavat asiakkaille yhtenä vaihtoehtona mahdollisuutta noutaa verkosta tilatut ruokaostokset kotimatkalla paikalliselta metroasemalta.
Palvelu onnistuu yhteistyössä Lontoon julkisesta liikenteestä vastaavan TfL:n kanssa. Ketjut vuokraavat TfL:ltä paikan tiettyjen metroasemien kupeessa olevilta pysäköintialueilta, joihin ne sitten tuovat kylmäkuljetusautonsa. Autot ja kuljettajat ovat pysäköintialueilla tavallisesti puoleltapäivin ja viipyvät iltaseitsemään tai -kahdeksaan. Asiakas noutaa ruokatilauksensa kuljettajalta, joka myös kantaa tavarat suoraan asiakkaan autoon, jos se on pysäköity samalle alueelle.
Palvelu on asiakkaalle ilmainen, mikäli asiakas käyttää ostoksiin tietyn summan, tyypillisesti 25 puntaa. Verkkokaupan toimitukset ovat myös nopeutuneet. Esimerkiksi Sainsburyn metroasemille toimitetut tilaukset voi noutaa samana päivänä, kunhan tilaus on sisällä kello 13 mennessä.
Asda neuvottelee parhaillaan TfL:n kanssa mahdollisesta palvelun laajentamisesta, jonka puitteissa sen kylmäkuljetusautot löytyisivät kaikilta niiltä metroasemilta, joiden yhteydessä on TfL:n omistama pysäköintialue. Näitä asemia on kaikkiaan 62. Toistaiseksi Asdalla on toimintaa kuudella asemalla Pohjois-Lontoossa. Myös Tesco on vuokrannut tilat kuudelta asemalta. Sainsburyn palvelu on saatavilla seitsemällä Pohjois- ja Koillis-Lontoon metroasemalla.
Kylmälokerot asemilla
Waitrose-ketjun yhteistyö TfL:n kanssa puolestaan keskittyy Lontoon keskustaa lähempänä oleviin metroasemiin. Se on jo toimittanut joillekin asemille lokeroita, jotka pidetään etukäteen määritellyssä lämpötilassa. Se takaa sen, että myös kaikki kylmiötuotteet voidaan säilyttää niissä siihen saakka kunnes asiakas noutaa ne. Asiakas saa tilausta tehdessään koodin, jolla lokero aukeaa.
Muilla ketjuilla ei tämäntapaisia jäähdytettyjä lokeroita vielä ole, mutta ei kestäne kauan kun ne lähtevät mukaan kilpailuun. Kuluvan vuoden aikana TfL:ää odottaa mittava säästökuuri, jonka osana kaikki metroverkoston 270 lipputoimistoa suljetaan. Tyhjäksi jäävien tilojen vuokraus on jatkossa erinomainen tulolähde TfL:lle, ja niihin mahtuu kaikkea lokeroista pieniin myymälöihin.
Waitrosen lisäksi joillakuilla muilla kaupoilla on jo omia lokeroitaan keskustan metroasemilla. Kotimatkalla niiltä voi nyt ruoan lisäksi noutaa muun muassa leikkokukkia tai Amazonin kautta tilattuja tuotteita.
Ostosten nouto metroasemilta on epäilemättä nopea ja kätevä keino välttää ajan haaskausta. Ei tarvitse etsiä tuotteita myymälöissä, huokailla pitkissä kassajonoissa tai odotella tilauksen toimitusta kotona.
Mutta kassalla rupattelu ostoksia pakattaessa on kohta enää muisto.
Teksti Raili Seppänen
Kuvat: Asda, Waitrose ja Tesco